דוחות טבע: חצי מההכנסות - ממכירת תרופות גנריות

מכירות הקופקסון עמדו על 1.1 מיליארד דולר ברבעון השני - כמחצית מסך מכירות תרופות המקור

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

שבוע סוער עבר על חברת התרופות הישראלית טבע  . זה התחיל בסוף השבוע שעבר כשניסיון ההשתלטות העוינת על המתחרה מיילן נקלע למכשול מהותי, עם הפעלת "גלולת הרעל" של מיילן; המשיך ביום ראשון עם תפנית מפתיעה, כשהתגלה שטבע מנהלת מגעים לרכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, והמשיך עם הרכישה עצמה, הגדולה ביותר בתולדות טבע, ובשיא של כל הזמנים במניה. כך, אחרי שהוסיפה לערכה כ-7 מיליארד דולר בשבוע האחרון, טבע נסחרת בשווי של 60.1 מיליארד דולר.

היום פרסמה טבע את דוחות הרבעון השני של השנה, שלא היו בהם הפתעות מיוחדות, בעיקר מכיוון שהמספרים המרכזיים מהדוח כבר פורסמו בתחילת השבוע, לצד הדיווח על הרכישה. טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, סיכמה את הרבעון עם הכנסות של כמעט 5 מיליארד דולר, ירידה של 1.6% ביחס לרבעון המקביל. על ההכנסות השפיעו לרעה תנודות בשערי חליפין שגרעו 341 מיליון דולר מהשורה העליונה, אם כי הפגיעה ברווח התפעולי (Non-GAAP) הייתה בסך של 4 מיליון דולר בלבד. טבע רשמה רווח נקי של 539 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-1.2 מיליארד דולר, עלייה של כ-15% בהשוואה לרבעון המקביל. הפער בין הרווח GAAP ל-Non-GAAP נובע בין היתר מ-384 מיליון דולר שטבע נאלצה לשלם בגין פשרה משפטית שנוגעת לתרופה Provigil, בשל ניסיון של ספלון (שאותה רכשה טבע) למנוע תחרות גנרית לתרופה.

מעבר למספרים שכבר פורסמו בתחילת השבוע, הדוחות מהיום מספקים פירוט רב יותר על חלוקת ההכנסות והרווחים של טבע ברבעון. מהדוחות עולה שנמשכת מגמת השיפור בפעילות הגנרית של טבע, שבניהולו של סיגורדור אולפסון - התחום שאליו תצורף בתחילת השנה הבאה החטיבה שנרכשת מאלרגן. אמנם ההכנסות הרבעוניות של טבע מהגנריקה ירדו ב-1.9% בהשוואה לרבעון המקביל, לכ-2.47 מיליארד דולר, אך הרווחיות שופרה משמעותית. שיעור הרווח הגולמי היה 48.6% לעומת 41.7%, והרווחיות של תחום הגנריקה הסתכמה ב-729 מיליון דולר, עלייה של 36% בהשוואה לרבעון המקביל.

ההכנסות מהגנריקה בארה"ב עלו ב-24% ל-1.3 מיליארד דולר, בעוד שההכנסות מאירופה ירדו ב-18% (3% במונחי מטבע מקומי) ל-665 מיליון דולר. בטבע מסבירים כי הירידה נבעה בעיקר מהמיקוד במודל עסקי רווחי ובר-קיימא, וכי ירידה משמעותית במכירות בספרד, בריטניה וצרפת קוזזה ברובה עם עלייה במכירות באיטליה ובגרמניה. ההכנסות משוקי "שאר העולם" הסתכמו ב-475 מיליון דולר, ירידה של 25% (13% במונחי מטבע מקומי) מהרבעון המקביל. בקנדה ויפן נרשמה חולשה במכירות, ואילו בדרום אמריקה וברוסיה נרשמה צמיחה.

התחזקות בתרופות הייחודיות

בתחום התרופות הייחודיות, ההכנסות הסתכמו בכ-2.1 מיליארד דולר, עלייה של 3.1% לעומת הרבעון המקביל. הרווחיות הגולמית ירדה מ-87.2% ל-86.5%, אך רווחיות המגזר עלתה ב-5% ל-1.1 מיליארד דולר.

ברבעון שבו הושקה בארה"ב גרסה גנרית ראשונה לתרופת הדגל של טבע - קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה - מכירות הקופקסון דווקא עלו. הגרסה הגנרית של מומנטה וסנדוז הושקה רק לקראת סוף הרבעון השני, ונראה שלא השפיעה רבות על התוצאות. הקופקסון נמכר בכ-1.05 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 12.2% ביחס לרבעון המקביל, כשבארה"ב המכירות הגיעו ל-870 מיליון דולר. הרווחיות של תחום הטרשת הנפוצה (למעשה, הכוונה לקופקסון) הסתכמה ברבעון השני ב-839 מיליון דולר, עלייה של 19.9% ביחס לרבעון המקביל.

טבע ייצרה ברבעון השני 1.5 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, ובסוף הרבעון היו לחברה מזומנים והשקעות בהיקף של 2.8 מיליארד דולר. טבע תידרש לגיוס חוב והון לצורך מימון הרכישה מאלרגן, והשבוע דווח כי סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג החוב של טבע מ-A3 ל-Baa1.

"פידבקים מצוינים על עסקת אלרגן"

"התוצאות החזקות של טבע ברבעון השני מבוססות על תרומה משמעותית של כל חלקי פורטפוליו המוצרים האיכותי שלנו, המשלב תרופות גנריות ותרופות יחודיות", אמר ויגודמן. "אנו ממשיכים להוציא לפועל את הבטחתנו להתקדם בצעדים אמיצים, אורגניים ולא אורגניים, כדי למצב את טבע לצמיחה רווחית ובת קיימא, לממש את היוזמות האסטרטגיות והתפעוליות שלנו, לשפר את רווחיותנו, לחזק את ייצור תזרים המזומנים שלנו, ולבנות את התשתית התפעולית התחרותית ביותר בתעשייה".

"אנחנו מקבלים פידבקים מצוינים מהמשקיעים על עסקת אלרגן שעליה דיווחנו, ושמחים שהמשקיעים חולקים איתנו את ההתלהבות מהעסקה", אמר ויגודמן בשיחת הוועידה שערכה הנהלת טבע לאחר פרסום הדוחות.

הוא הוסיף כי "אנו מצפים להשלים את רכישת העסקים הגנריים הגלובליים של חברת אלרגן ברבעון הראשון של 2016, מהלך שיגביר את הגיוון של עסקי החברה ויתמוך בהמשך יצירת ערך לבעלי המניות שלנו. אנו נלהבים מעתידה של טבע, וממשיכים במומנטום החיובי של תהליך השינוי של החברה".

מנהל הכספים הראשי, איל דשא, הוסיף שהרבעון המשיך את המומנטום החיובי של הרבעון הראשון, וציין כי "מכירות הקופקסון בארה"ב היו חזקות בהתאם לציפיות שלנו, למרות השקת הגנריקה ביוני".

ויגודמן נשאל האם יו"ר אלרגן, פול ביזארו, יצטרף לדירקטוריון טבע עם השלמת העסקה (אלרגן תחזיק בכ-10% ממניות טבע), וענה כי "לפני שנסגור את העסקה לא נספק פרטים כאלה".

לשאלה על רכישות אפשריות בתחום התרופות המקוריות, השיב ויגודמן שיש "רשימה של יעדים והזדמנויות", אך מוקדם מדי לדבר על כך.

 

טבע
 טבע