האם השבוע יחל בישראל דור רביעי בסלולר באופן מלא?

משרד התקשורת אמור להקצות השבוע את התדרים שהמפעילים רכשו בחודש ינואר השנה, ולהפעיל רשתות דור רביעי מלאות ■ בינתיים רק פלאפון, הוט מובייל ופרטנר יוכלו לנצל את מלוא התפוקה מהתדרים, סלקום וגולן יחכו עד שישלימו הקמת רשת משותפת

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

הערכות בשוק הסלולר מדברות על כך שהשבוע ככל הנראה יקצה משרד התקשורת את תדרי הדור הרביעי למפעילי הסלולר, שבהם זכו במכרז בחודש ינואר השנה. האיחור בהקצאת התדרים נובע מהחלטת משרד התקשורת להתלות את ההקצאה בשינוי תקנות, כך שהמפעילים לא יוכלו לקבל הנחות באגרות התדרים בטענה שהתדרים מיועדים להקמת רשת סלולרית חדשה.

לפני מספר שבועות תוקנו התקנות בוועדת הכספים ובשבוע שעבר פרסם אותן משרד המשפטים ברשומות ולכן ככל הנראה התדרים יגיעו לחברות השבוע, מה שיאפשר לקבל ביצועים הרבה יותר טובים ברשתות הסלולריות בכל הארץ, וסוף סוף ישראל תימנה עם רשימת המדינות שבהן יש דור רביעי מלא בסלולר.

הקצאת התדרים על ידי משרד התקשורת תביא בחשבון את העובדה שהמפעילים מקימים רשתות סלולריות משותפות. לכן, תדרים שרכשו שתי חברות שיש להן או תהיה להן בעתיד רשת משותפת, ימוקמו בצמידות, כך שיוכלו להפיק את המירב מהתדרים, וישיגו רשת עם רוחב פס של 20 מגה הרץ בתחום ה-1,800 מגה הרץ.

בעתיד, כאשר המפעילים יאמצו טכנולוגיות יותר מתקדמות בדור הרביעי כמו LTE Advance, לא תהיה חשיבות לצמידות התדרים וניתן יהיה לנצל תדרים בתחומים שונים. כעת, יש לזה חשיבות מכרעת ולכן סלקום וגולן טלקום שאמורות להקים רשת משותפת, יקבלו תדרים צמודים, פרטנר והוט מובייל, שיש להן כבר רשת משותפת יקבלו תדרים בצמידות, ופלאפון תקבל תדרים, כאשר בינה לבין תחומי התדרים האחרים ישובץ חזי בצלאל שזכה במכרז גם כן, למקרה שיחליט לשתף פעולה עם פלאפון או פרטנר-הוט מובייל לצורך רשת משותפת.

נסביר, כי מי שיקבלו את התדרים ויוכלו להשתמש בהם זו פלאפון שרכשה 15 מגה, פרטנר והוט מובייל, שיפעילו רשת משותפת של 20 מגה, וסלקום וגולן לא יוכלו כרגע להפעיל את מלוא התדרים שברשותן כי אין להן עדיין אישור להקמת רשת משותפת.

נדגיש, כי משרד התקשורת לא מאפשר במכרז הנוכחי לחברות להביע את דעתן לגבי התדרים שיקבלו. בניגוד לעבר, המפעילים הפעם התמודדו על רצועת תדרים מבלי שיוכלו לתכנן היכן ימוקמו. בעבר במכרז הדור השלישי, המפעילים התמודדו על רצועות ספציפיות בספקטרום ולכן מה שיכול לקרות הוא שחלק מהמפעילים יקבלו תדרים שיהיו "מלוכלכים" ויסבלו מהפרעות מרשתות הגובלות בישראל.