מורגן סטנלי: משהו לא צפוי קרה בשוק הנפט - תיתכן קריסה

כולם חשבו שהנפילה במחיר הנפט תביא לעלייה בביקושים, קיצוץ בהוצאות חברות הנפט, פגיעה במניות ופגיעה בהיצע ■ הרוב אכן קרה, אבל דבר אחד מאוד לא צפוי התרחש - וזה מה שמטלטל את שוק הנפט

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

מזה חודשים רבים מחזיקים אנליסטים במורגן סטנלי בדעה פסימית למדי באשר למחירי הנפט וטענו שוב ושוב כי 2015 תהיה דומה ל-1986, אז התרסקו המחירים. לאחרונה הם שיגרו עדכון: המצב אפילו גרוע יותר.

האנליסטים מרטין רטס והיית'אם ראשד כותבים בסקירתם כי עד לאחרונה הייתה תמימות דעים בשווקים באשר למחיר הנפט: אחרי נפילה של כ-50% מהקיץ שעבר עד החורף, הנפט כנראה הגיע לתחתית ומשם יעלה. זה אכן החל לקרות ומחיר הנפט התאושש מרמה של כ-44 דולר לחבית ליותר מ-60 דולר, ואז קרה משהו לא צפוי; מסתבר שתפוקת הנפט של אופ"ק גדלה יותר מכל הציפיות - והמחיר חזר לצלול ל-47 ד' לחבית בסוף השבוע האחרון.

האנליסטים טוענים כי ההנחה הרווחת שמחיר הנפט יחזור לעלות התבססה על 4 גורמים, כאשר 3 מהם התבררו נכונים:

1. הביקוש יעלה: התיאוריה, הירידה החדה במחירי הנפט הייתה אמורה לעורר מחדש את הביקושים. לפי מורגן סטנלי, הביקוש הממוצע השנה אכן עלה ב-1.6 מיליון חביות ביום.

2. חברות הנפט יקצצו בהשקעות: בתיאוריה, נפילה במחירי הנפט אמורה לגרום לחברות הנפט, במיוחד בתעשיית פצלי השמן, לקצץ באופן דרמטי בהשקעותיהן כדי להפחית עלויות ולהתמודד עם המצב החדש. בפועל, זה קרה - מאז אוקטובר נרשמה ירידה חדה במספר אסדות הקידוח הפעילות - ירידה של 42%. יותר מ-70 אלף עובדים בתעשיית הנפט פוטרו. מתחילת השנה קיצצו חברות הנפט בעולם בהוצאותיהן בהיקף של 129 מיליארד דולר.

3. מניות הנפט יישארו זולות: בתיאוריה, גם כאשר מחירי הנפט מתחילים להתאושש, מניות חברות האנרגיה אמורות להמשיך להיות זולות ולהיסחר בשערים נמוכים, ולהכין את הקרקע להתאוששות. במציאות זה קרה, ומניות הנפט הגדולות נסחרות בשפל של 35 שנה במונחי שוויים שונים.

4. היצא הנפט ייחתך: ההפתעה הגדולה. בתיאוריה, הנפילה במחירי הנפט והקיצוץ החד בהשקעות חברות האנרגיה, תוך עלייה בביקושים, היה אמור לפגוע בהיצע הנפט. אלא שפועל קרה משהו מאוד לא צפוי - וההיצע עלה. מדוע? אמנם תפוקת הנפט בארה"ב החלה לרדת מאז חודש יוני, אך קרטל הנפט אופ"ק הגדיל משמעותית את תפוקתו וממשיך להציף את העולם בנפט.

תפוקת הנפט של אופ
 תפוקת הנפט של אופ

במורגן סטנלי מעריכים שבסופו של דבר מחיר הנפט יתאושש, מהסיבה הפשוטה שאופ"ק לא יכול לסבול מחירים נמוכים לאורך זמן. אך יש גם תרחיש אחר, שבו איראן ולוב יגדילו את תפוקות הנפט שלהם (איראן בגלל הסכם הגרעין ולוב בגלל המצב המשתפר במדינה), ואפילו התפוקה בארה"ב תשוב לעלות. אז, אומרים האנליסטים, הקריסה במחיר הנפט יכולה להיות "הרבה יותר גרועה מ-1986".

"בתרחיש זה", הם טוענים, "יש מעט מאוד נתונים היסטוריים שיכולים ללמד אותנו על העתיד לבוא".