חמישה שבועות לאחר שנסגרה: בורסת אתונה תשוב לפעול מחר

אנליסטים: יעברו חודשים עד שאמון המשקיעים בנכסים יווניים ישתקם

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

המסחר במניות היווניות יתחדש מחר (ב'), לאחר שהבורסה העיקרית במדינה הייתה סגורה במשך חמישה שבועות. אך אסטרטגים טוענים כי יעברו חודשים לפני שישתקם אמון המשקיעים בנכסים יווניים.

שלשום (ו') הודיעה מפעילת בורסת המניות של אתונה כי מחר תיפתח הבורסה מחדש למסחר. המסחר בבורסה הופסק ב-29 ביוני, לאחר שראש הממשלה אלקסיס ציפראס הודיע כי יערוך משאל עם על תנאי הנושים הבינלאומיים לחבילת סיוע פיננסי נוסף ליוון.

היוונים דחו את התנאים, ותוצאות המשאל עוררו ספקות מחודשים לגבי עתיד המדינה בגוש האירו. בסופו של דבר התפשרה הממשלה עם הנושים והסכימה לכמה תנאים קשים.

עם זאת, קרוב לוודאי שיעברו חודשים לפני שממשלת יוון והחברות היווניות יוכלו לגייס כספים חדשים בשווקים הבינלאומיים, לדברי אנליסטים ומשקיעים.

"חוסר הוודאות הפוליטי הוא כזה שייקח זמן עד שישתקם אמון המשקיעים בנכסים היווניים", אמר גארי ג'נקינס, אסטרטג אשראי ראשי בחברת ניהול הנכסים הלונדונית LNG קפיטל.

"למשבר היווני הייתה השפעה שלילית על כל מגזרי הכלכלה", אמר אפוסטולוס גקוציניס, ראש מחלקת שוקי ההון האירופיים בשירמן אנד סטרלינג בלונדון. הוא הוסיף כי כדי שיתחדש אמון המשקיעים בשוק היווני, יש צורך לסלק מהשולחן "אחת ולתמיד" את הסיכון שיוון תשתמט מחבויותיה הפיננסיות. הוא הוסיף כי יש גם צורך בהשבת היציבות המלאה למערכת הבנקאות היוונית.

מחיר האג"ח הממשלתיות היווניות ירד, והתשואות על האג"ח לשנתיים העפילו לרמה של יותרמ-50% בתחילת יולי. מאז ירדו התשואות לכ-20%, אך במהלך סגירת הבורסה באתונה הואט המסחר באג"ח יווניות לזרזיף דק.

בסוף יוני השעתה בורסת המניות של לוקסמבורג את המסחר בכל האג"ח התאגידיות והממשלתיות היווניות, אך חידשה את המסחר בהן לפני שבוע, לנוכח "ההתפתחויות האחרונות במצב ביוון".