מרוץ החימוש הפיננסי לבחירות לנשיאות ארה"ב צובר תאוצה

103 מיליון דולר גויסו בינואר-יוני ע"י Right to Rise, הוועדה שתומכת במועמד הרפובליקאי ג'ב בוש ■ ועדת הפעולה שתומכת בהילארי קלינטון, שדווקא מבקרת את שיטת המימון הפוליטי, גייסה 15.6 מיליון דולר באותה תקופה

הילארי קלינטון וג'ב בוש /  צילומים: רויטרס
הילארי קלינטון וג'ב בוש / צילומים: רויטרס

ג'ב בוש השיג 24 כאלה. טד קרוז דיווח על 6 גדולות במיוחד. סקוט ווקר, עוד מועמד רפובליקאי, צבר רק 6. מדובר על תרומות של מעל מיליון דולר לארגונים שתומכים במועמדים הרפובליקאים לבית הלבן ב-2016. כמה מהמשפחות העשירות ביותר בארה"ב פותחות את ארנקיהן כדי להשפיע על תוצאות המרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב.

הסכום המדהים של הכספים שכבר נתרמו להתמודדויות משיעור כה קטן של האוכלוסייה נחשף ביום ו', כאשר ה"super-Pacs", "ועדות הפעולה הפוליטית" הגדולות שתומכות במועמדים השונים, פרסמו את הדוחות הכספיים הראשונים שלהן.

לפי חוקי הבחירות, לוועדות הללו מותר לקבל תרומות לא מוגבלות מיחידים ומעסקים, והן שינו את הנוף הפוליטי בארה"ב. מיליארדרים ומולטי-מיליונרים יכולים להשפיע דרכן על תוצאות הבחירות בדרך אפקטיבית בהרבה מאשר בעבר.

כמעט כל מועמד שרץ לנשיאות - דמוקרט או רפובליקאי - נתמך על ידי ועדה אחת כזו או יותר, וכמה מהן כבר גייסו עשרות מיליוני דולרים.

Right to Rise, לדוגמה, הוועדה שתומכת בג'ב בוש, גייסה 103 מיליון דולר בינואר-יוני השנה, כולל 24 תרומות של מיליון דולר ויותר, ויותר מ-250 תרומות של בין 100,000 ל-500,000 דולר.

לפני סבב הבחירות הנוכחי, רק 475 יחידים בארה"ב העניקו מיליון דולר או יותר למועמד יחיד מאז 1989, לפי מגזין Mother Jones והמרכז לפוליטיקה תגובתית בארה"ב, גוף שעוקב אחרי מימון מסעות בחירות.

רשימת התורמים ל-Right to Rise כוללת את מיגל "מייק" פרננדז, הקובני-אמריקאי המיליארדר שהוא איל השקעות פרטיות (אקוויטי פרטי); את לואיס בייקון, חלוץ קרנות הגידור שמנהל את קרן מור קפיטל; את וויליאם אוברנדורף, מייסד חברת ההשקעות SPO אדבייזורי מקליפורניה; ואת הלן שוואב, רעיית המשקיע צ'רלס שוואב. כל אחד מהם תרם 1.5-3 מיליון דולר.

ומה קורה בצד הדמוקרטי של המפה?

ועדת הפעולה שתומכת במועמדות הילארי קלינטון לנשיאות ארה"ב גייסה בינואר-יוני השנה 15.6 מיליון דולר, לפי הדו"ח שהיא הגישה שלשום לוועדת הבחירות הפדרלית.

Priorities USA Action גייסה הרבה פחות שכפי שגייסה ועדת הפעולה של בוש, אך הגיוס התאפיין הפעם בתרומות גדולות של קבוצת תורמים קטנה, מה שמעיב על דימויה של קלינטון כמגייסת תרומות מהאנשים הקטנים, ה"עמך" בארה"ב.

הדימוי הזה נכון כשמדובר על התרומות הישירות לקמפיין של הילארי קלינטון. עמודי התרומות מכילים 38,775 שמות, רובם בסכומים של 100 דולר ופחות מזה.

אך רשימת התורמים של ה-Super PAC של קלינטון נראית כמו מימון של סרט עתיר תקציב בהוליווד. ג'פרי קצנברג, מנכ"ל אולפני דרימוורקס, תרם מיליון דולר. סטיבן ספילברג תרם מיליון דולר. חיים סבן מסבן אנטרטיינמנט ורעייתו שריל תרמו מיליון דולר. היו עוד חמש תרומות של מיליון דולר.

מבין 42 התרומות שהוועדה הזו גייסה במחצית הראשונה של השנה, רק שש היו בסכום של 1,000 דולר ופחות מזה.

עשירי העל בארה"ב נוהגים אמנם לתרום ביד רחבה לוועדות הפעולה לטובת המועמדים שלהם, אך קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר והמועמדת המובילה במחנה הדמוקרטי, היא מראשי התומכים ברפורמה במימון הפוליטי. היא נוהגת למתוח ביקורת על השפעת חברות על תהליך הבחירות, מצדדת בהחזרת המימון הציבורי של קמפיינים ומתלוננת על אורכם של קמפיינים שמתמשכים יותר ויותר.

עם זאת, למרות שאיפתה הפומבית לבצע רפורמה במערכת התרומות ומימון הבחירות, קלינטון נזהרת שלא לכנות את כל העסקים הגדולים והכסף הגדול בעיה, ומתמקדת במקום זאת במקורות התרומות.

ככלל, מצדדי רפורמה במימון קמפיין הבחירות אומרים שעלייתם של ה-super-Pacs, במידה רבה בזכות שתי החלטות של בית המשפט העליון בתחילת העשור הנוכחי, עיוותה מיסודה את המערכת הפוליטית, מפני שהיא מאפשרת לכמה אידיאולוגים עשירים במיוחד להשפיע בצורה לא מידתית על מועמדים לנשיאות ולבתי הקונגרס.

קלינטון עצמה אומרת שהיא תפעל לסגירת ועדות הפעולה הגדולות אם היא תזכה בנשיאות, אך בינתיים מנהלות שתי המפלגות הגדולות מרוץ חימוש פיננסי שיימשך בעתיד הנראה לעין.