איראן תזעזע את שוק הנפט? "נגדיל התפוקה במיליון חביות ביום"

בנובמבר מדינות המערב צפויות להסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן ■ הרפובליקה האסלאמית מתכננת להסתער על שוק הנפט ■ שר הנפט האיראני: נגדיל את התפוקה ב-500 אלף חביות ביום, שבוע לאחר הסרת הסנקציות

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

איראן יכולה להגביר את תפוקת הנפט שלה בתוך שבוע אחרי שמדינות המערב יסירו את הסנצקיות שהטילו עליה, כך אמר שר הנפט האיראני ביג'אן נמדאר.

נמדאר אמר היום בראיון לכלי התקשורת האיראנים כי המדינה יכולה להגדיל את תפוקת הנפט ב-500 אלף חביות ביום, שבוע בלבד לאחר שהסנקציות יוסרו. לדבריו תפוקת הנפט תגדל במיליון חביות ביום בתוך כחודש מהיום שבו יוסרו המגבלות שהוטלו על המדינה ביצוא נפט.

בתוך כך, ענקיות אנרגיה כגון BP ו-RBS הביעו עניין בפיתוח רזרבות הנפט של איראן, מפיקת הנפט הרביעית בגודלה בעולם. ע"פ ההערכות, הסנקציות על איראן יוסרו בחודש נובמבר והרפובליקה האסלאמית כבר מתכוונת להסתער על שוק הנפט ומתכננת ועידה גדולה בדצמבר שבה היא תדון עם חברות אנרגיה בינלאומיות על חוזים חדשים לפיתוח מאגרי הנפט שלה. "הנתח שוק שאיבדנו, שעומד על מיליון חביות ביום, יחזור במהרה", אמר נמדאר.

בינתיים, החשש מפני החזרה של האיראנים לשוק הנפט מפיל את המחירים. החוזים על הנפט מסוג WTI קרסו בימים האחרונים לרמה של 46.7 דולר לחבית, בעוד החוזים מסוג ברנט ירדו לרמה של 52.2 דולר.

מורגן סטנלי: "הקריסה במחיר הנפט יכולה להיות הרבה יותר גרועה מ-1986".