בורסת אתונה צנחה בכ-16% לאחר החזרה למסחר

נעילה חיובית במרבית בורסות אירופה ■ ארז צדוק: "חשיפה משמעותית לשוק המניות היווני כרגע היא עניין לאוהבי סיכון ומהמרים בלבד"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

מגמה חיובית נרשמב היום (ב') במרבית בורסות אירופה, על רקע המשך פרסום דוחות כספיים של חברות מובילות. בורסות יוון צנחה לאחר שנפתחה לאחר 5 שבועות בהם הייתה סגורה.

הבורסה של יוון נפתחה היום למסחר לאחר 5 שבועות בהם הייתה מושבתת וצנחה בכ-16%. מניות הבנקים ביוון הובילו את הירידות, ובראשן מניית הבנק הלאומי של יוון.

בזירת המאקרו, הקריאה האחרונה של מדד מנהלי הרכש לחודש יוני שפורסמה היום הצביעה על התרחבות קלה בפעילות הייצור ברחבי גוש האירו. המדד עלה לרמה של 52.4 נקודות ביוני לעומת הקריאה הקודמת שעמדה על 52.2 נקודות. עם זאת, המדד ביוון הצביע על התכווצות חריפה ורשם קריאה של 30.2 נקודות, שפל היסטורי של 16 שנה. נזכיר, קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על ירידה בפעילות הכלכלית.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין כי "הבורסה היוונית ירדה מתחילת השנה ועד היום בכ-27% וב-12 החודשים האחרונים היא ירדה ב-55%. לזה צריך להוסיף את הירידות בשיעור של 23% שנרשמות בה הבוקר, נפילה שמזכירה במקצת את הנפילה בשיעור של 13% שנרשמה בבורסה האמריקנית ביום הראשון של המסחר לאחר אסון התאומים. בשני המקרים מדובר במכירות היסטוריות לאחר תקופה ארוכה בה הבורסה היתה סגורה ואנשים רצו להתפטר מהמניות ולא יכלו".

"המקרה היווני שונה מהמקרה האמריקני בכך שהכלכלה היוונית נמצאת במשבר ואי ודאות גבוהה ולכן בכלל לא בטוח שהירידות מהוות הזדמנות השקעה. חשיפה משמעותית לשוק המניות היווני כרגע היא עניין לאוהבי סיכון ומהמרים בלבד. למרות הירידות המאוד משמעותיות בשווי המניות, עדיין יתכן שהשוק היווני ימשיך להידרדר. לעומת זאת, נראה כי העולם הפנים את השקיעה של הכלכלה היוונית והוא לא מתרגש מהירידות החדות בפתיחת המסחר היום, שלא משקפות שום שינוי כלכלי שלא ידענו עליו", אומר צדוק.

מניית HSBC עולה לאחר שהבנק דיווח על רווח לפני מס של 13 מיליארד דולר בחצי הראשון של 2015, עלייה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

איציק נוי, מנכ"ל סמארט קפיטל, מציין כי "שווקי המניות יפתחו את השבוע כשברקע חזרתה של הבורסה היוונית לפעילות. אך עם זאת, האירוע המשמעותי הוא דווקא נתוני התעסוקה של משרד העבודה האמריקאי הצפויים ביום שישי. ג'נט ילן, יו"ר הפד הודיעה שהעלאת הריבית תלויה רק בשיפור נוסף במשרות בשוק העבודה. שוק העבודה מציג תוצאות מצוינות כאשר מתווספות בממוצע 236 אלף משרות בכל חודש מתחילת השנה לשוק העבודה ואחוז האבטלה צנח לרמתו הנמוכה ביותר מאז מאי 2008 (5.3%).

"חשוב להדגיש, במצב האבסורדי של אינפלציה אפסית וכוונות להעלות ריבית, התוצאות של נתונים מאקרו כלכליים משפיעות באופן שונה על השווקים. כאשר השוק כבר צופה את העלאת הריבית, הדולר צפוי להתחזק בטווח הקצר לקראת תוצאות משרד העבודה ולאחר מכן (במידה ויצאו חיוביות). כך גם מדדי המניות בוול סטריט אשר כבר מתמחרים העלאת ריבית בספטמבר הקרוב, צפויים להיות מושפעים פחות מתוצאה טובה ואף לעלות במידה והתוצאה תהיה שלילית", אומר נוי.

יום המסחר בבורסות אסיה (ב') התנהל במגמה שלילית, לאחר ירידות בוול סטריט ביום שישי ועל רקע פרסום נתון מאקרו מאכזב בסין.

בסין פורסם היום נתון מעודכן למדד מנהלי הרכש של Caixin לתעשיה, שעמד על 47.8 נק' ביולי לעומת 48.2 נק' בנתון הקודם. זהו שפל של שנתיים למדד זה.

מניות האנרגיה והכרייה איבדו גובה על רקע החולשה במחירי הנפט והסחורות, ביניהן ריו טינטו ו-BHP ביליטון.

בסיאול רשמה מניית יונדאי מוטור ירידה של כ-3%.