המשקיעים בפאניקה: אג"ח אפריקה ישראל ב-23% תשואה

כדי לשרת את מלוא החוב, אפריקה ישראל חייבת שהכלכלה הרוסית, שנפגעה מהצניחה בנפט, תחזור לצמיחה לא יאוחר מ-2018

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

הירידה המחודשת במחירי הנפט הגולמי, והיחלשות המטבע הרוסי בעקבותיה, שוב מדירה שינה מעיניהם של מחזיקי אג"ח אפריקה ישראל . מאז סוף חודש יוני ירד מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט (נפט שמופק בים הצפוני, מצפון לאירופה) ב-19% ל-51.5 דולר לחבית, ובתגובה זינק שערו הדולרי של הרובל הרוסי ב-13% ל-62.7 רובל לדולר אחד.

הנפט הוא מוצר יצוא מרכזי עבור רוסיה, והירידה החדה במחירו פוגעת ביכולת ההתאוששות של הכלכלה הרוסית מהמשבר שבו היא נמצאת, בשל התערבותה במלחמה באוקראינה והסנקציות שהטילו עליה מדינות המערב בשל כך. ברבעון הראשון של 2015 התכווצה הכלכלה הרוסית בשיעור של 2.2%, אחרי שב-2014 כולה רשמה המדינה צמיחה אנמית של כ-0.5% בלבד.

בהצתה מאוחרת במקצת, החלו באחרונה גם המשקיעים בישראל לתמחר את הירידה המחודשת במחירי הנפט הגולמי, ואת השפעתה האפשרית על יכולת החזר החוב של אפריקה ישראל. איגרות החוב של אפריקה (סדרות כ"ו-כ"ח) ירדו מאז אמצע יולי בשיעורים שבין 5% ל-9%, ומשקפות כעת תשואה שנתית לפדיון של 21%-23%.

אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, חייבת למחזיקי האג"ח שלה 3.67 מיליארד שקל (קרן, הצמדה למדד וריבית שנצברה). מדי שנה נדרשת החברה להוציא מקופתה סכום עתק של בין 500 ל-600 מיליון שקל לטובת תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח, וכדי לעמוד בהם היא נדרשת למגוון מקורות כספיים.

בתום הרבעון הראשון של 2015, פרסמה אפריקה דוח תזרים חזוי דו-שנתי, שלפיו היא צפויה לסיים את מארס 2017 כשבקופתה 367 מיליון שקל, לעומת 452 מיליון שקל בסוף מארס השנה. בתזרים החזוי ביססה אפריקה ישראל את מקורותיה האפשריים, בין השאר, על תזרים פנוי של 66 מיליון שקל ממכירת קרקעות (בעיקר בת"א ובסביון), אולם בעיקר על תזרים פנוי של 360 מיליון שקל ממכירת מניות של חברת בנות או משיכת דיבידנדים מהן. מדובר בעיקר בחברות אפריקה נכסים, שאפריקה ישראל מחזיקה ב-56% ממניותיה, בשווי של 950 מיליון שקל, ובאפריקה מגורים, שאפריקה ישראל מחזיקה ב-74% ממניותיה, בשווי של 608 מיליון שקל.

בחודשים האחרונים גם חתמה אפריקה ישראל על הסכם למכירת יתרת פעילותה בארה"ב בעסקה שצפויה להניב לה תזרים פנוי של 134 מיליון שקל, ובמקביל רכשה את יתרת החזקות הציבור בחברה הבת דניה סיבוס, תמורת כ-140 מיליון שקל. אפריקה ציינה כי לאחר הפיכתה של דניה סיבוס לחברה פרטית, יתהוו בידיה מקורות מימון זמינים חדשים בהיקף דומה לתמורה ששולמה בהצעת הרכש, ולפיכך המהלך אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על תזרים המזומנים החזוי, בכלל, ועל עודף היתרות הנזילות הצפוי להיוותר בידיה בסוף שנת 2015, בפרט.

לפי התחזיות וההערכות שפירסמה אפריקה ישראל, נראה כי הנהלתה מאמינה שלפחות עד אמצע 2017 לא צפויות בעיות מהותיות בשירות החוב. אלא שכדי שהחברה תצליח לעמוד בשירות מלוא החוב, היא תהיה חייבת לראות את הכלכלה הרוסית חוזרת לצמיחה לא יאוחר מ-2018. אפריקה ישראל פועלת ברוסיה באמצעות החברה הבת (65%) אפי פיתוח, שמנייתה קרסה ב-60% בשנה האחרונה לשווי של 129 מיליון ליש"ט (760 מיליון שקל), עקב נפילת מחירי הנפט הגולמי והשפעתה ההרסנית על הכלכלה הרוסית.

אפי פתוח מחזיקה בקניון אפימול במוסקבה ועוסקת בהקמה של מגדלי מגורים ומשרדים ברחבי מוסקבה. היא גם מחזיקה בצבר של קרקעות שמיועדות לפיתוח, אולם התחלה של פרויקטים חדשים תתבצע רק לאחר התאוששות בכלכלה הרוסית, שתגביר את הביקושים ותצמצם את הקושי להשיג מימון לפיתוחם. נוסף על כך, גם מימוש של האפימול יהיה כדאי הרבה יותר רק לאחר שהכלכלה הרוסית תחזור לפסים של צמיחה מהירה, והקונים יחזרו אל החנוית.