הקפאת כוח-אדם? באוצר שכחו שחתמו על קליטת עובדי הקבלן

גם הפעם נכללה בהצעת התקציב יוזמה "להקפיא גיוס עובדים לשירות המדינה עד לסוף 2016", אלא שהפעם נראה שבאוצר שכחו שרק בחודש שעבר נחתם הסכם לקליטה ישירה של אלפי עובדי קבלן בשירות המדינה - הסכם שהופך את העז הזאת לבדיחה

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

ברשימת הגזירות שפרסם אתמול האוצר אפשר היה למצוא עזים - סעיפים שמופיעים באופן קבוע בהצעות התקציב, אך מוצאים ממנה במהלך הדיונים לאישור התקציב בממשלה ובכנסת. אחת העזים הקבועות של האוצר היא הקפאת קליטת כוח-אדם בשירות המדינה.

גם הפעם נכללה בהצעת התקציב יוזמה "להקפיא גיוס עובדים לשירות המדינה עד לסוף 2016", אלא שהפעם נראה שבאוצר שכחו שרק בחודש שעבר נחתם הסכם לקליטה ישירה של אלפי עובדי קבלן בשירות המדינה - הסכם שהופך את העז הזאת לבדיחה.

מעבר לכך, האוצר ימשיך כמדי שנה לדחות את הרחבת יום הלימודים הארוך ואת ביצוע התוכנית הממשלתית להפחתת פליטות גזי חממה. קיצוצים נוספים נרשמו בתקציבי התחבורה הציבורית (220 מיליון שקל), משיכת כספים מהקרן לניקיון במשרד להגנת הסביבה (כ-200 מיליון שקל), הקשחת התנאים לקבלת דמי אבטלה (75 מיליון שקל), התייעלות בעמותות בנות שירות לאומי (50 מיליון שקל), וקיצוץ רזרבות בתקציב משרד ראש הממשלה (100 מיליון שקל).

עיקר הקיצוץ בתקציבי הממשלה יבוא מהקיצוץ הרוחבי של 3% שאמור להכניס לקופת המדינה כ-3.3 מיליארד שקל, כשליש מהם מתקציב החינוך וההשכלה הגבוהה ועוד כ-700 מיליון מתקציב הביטחון.

פריסת הסכומים שהובטחו למפלגות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים אמורה להקטין את הוצאות הממשלה בסעיפים אלה ב-2015-2016 בכ-40% מ-8.2 מיליארד שקל ל-4.6 מיליארד שקל. הפריסה תתחלק בין המפלגות באופן הבא: לפי פרסומי האוצר ב-2016 יידחו תשלומים בהיקף של 1.65 מיליארד שקל בסעיפים שהובטחו ליהדות התורה ולש"ס, 0.7 מיליארד שקל בסעיפים שהובטחו לבית היהודי, 0.5 מיליארד שקל ל"כולנו" ו-0.5 מיליארד נוספים לחיילים משוחררים (למרות שגם זה סעיף שהובטח למפלגת "כולנו" של כחלון).

בתחום ההכנסות שואף האוצר לקבל מיליארד שקל מקק"ל, להגדיל את הדיבידנדים מהחברות הממשלתיות ב-500 מיליון שקל מעבר לתקבולים השוטפים ולקבל סכום דומה כתמלוגים מרשות שדות התעופה - כל אלה מחייבים השגת הסכמה של הגופים המשלמים, אך נחשבים לריאליים. העמקת הגבייה והמלחמה בהון השחור הפכו גם הם במשך השנים לסיסמה, אם כי הפעם מבטיחים באוצר כי מדובר בצעדים של ממש, שיגדילו להערכתם את הכנסות המדינה מגביית מסים ב-300 מיליון שקל.

לעומת זאת המהלכים בתחום הפנסיה נחשבים בלתי מעשיים בגלל הצורך בחקיקה וקבלת הסכמת הסתדרות העובדים, מה גם שהם יפגעו בעובדי בנק ישראל ומשר המשפטים. הכוונה היא להפחתת תקרת הטבת המס לשכירים לשלוש פעמים השכר הממוצע במשק (שאמורה להגדיל את ההכנסות ממס ב-300 מיליון שקל לשנה) והעלאת ההפרשות לשכירים בפנסיה תקציבית לעד 7% (חיסכון של עד 400 מיליון שקל בשנה).