פדיונות של כ-2.4 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות בחודש יולי

מגדל שוקי הון הפך לשחקן הגדול בתחום הקרנות ■ בתעודות הסל מנוהלים כ-113.4 מיליארד שקל - כמחצית משוק קרנות הנאמנות

יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי
יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי

חודש שלישי ברציפות של פדיונות בשוק קרנות הנאמנות. חודש יולי התאפיין גם הוא בפדיונות, כשמשוק קרנות הנאמנות יצאו כ-2.4 מיליארד שקל, שנפדו הן מהקרנות המסורתיות - שמהן יצאו כ-1.5 מיליארד שקל, שחוות תהפוכות בצל סביבת הריביות האפסית, והן מהקרנות הכספיות - שביולי רשמו פדיונות של כ-959 מיליון שקל, ומתחילת השנה איבדו סכום מדהים של כ-20 מיליארד שקל, בשל אותה סביבת ריבית אפסית שאיפסה את פוטנציאל התשואות בהן. מנגד, בקרנות המחקות נרשמו גיוסים חיוביים של כ-85 מיליון שקל.

נכון לסוף יולי עמד היקף הנכסים המנוהל בענף קרנות הנאמנות על כ-247 מיליארד שקל, כאשר קרנות אג"ח מדינה פדו מעל לרף מיליארד שקל וקרנות האג"ח הכלליות פדו כמה מאות מיליוני שקלים. מנגד, קרנות מסוג אג"ח בארץ חברות והמרה ואג"ח בארץ כללי רשמו יצירות של כמיליארד שקל, בעוד שקרנות מניות בארץ וקרנות מניות בחו"ל רשמו גיוסים גם כן.

"מי שביוני פדה בפאניקה, פספס"

בהקשר לזה, אומר גורם בשוק הנאמנות כי "מעניין להצביע על המשך המגמה של גיוסים לקרנות המחקות המנייתיות. היקף הנכסים בקרנות אלה הגיע בסוף החודש לכ-6 מיליארד שקל".

אותו גורם אומר כי "האג"ח סיכמו אמנם חודש חיובי שהעלה את השאלה האם היציבות חוזרת לאפיק, אולם המשקיעים המשיכו להגיב בצורה מעורבת. חשוב לציין כי בזמן שהמשקיעים בישראל ממוקדים בעיקר במדיניות המוניטארית בארץ ובארה"ב, ממשיכים מחירי הסחורות והאנרגיה לייצר מציאות מורכבת שבשלב זה תורמת לשוק האג"ח, בראשם מחיר הנפט שירד בשבוע שעבר מתחת ל-50 דולר וצפוי להוביל לחסכון בהוצאות אנרגיה בארץ ובעולם".

הוא מוסיף ומתריע כי "למעשה, שלושת השבועות האחרונים מעניקים תחושה של חזרה לשגרה. להערכתנו, זו תחושה מטעה". גורם אחר הצביע על התשואות החיוביות שנרשמו באפיקים השונים ביולי. לדבריו, "האפיקים המקומיים הניבו ביולי תשואה ממוצעת חיובית, ובסך הכל רשמה התעשייה תשואה ממוצעת חיובית בגובה 1%, כך שמתחילת השנה מדובר בתשואה ממוצעת של כ-2.7% (ל-7 חודשים מלאים, ר' ש')".

התשואה הגבוהה ביותר נרשמה בקרנות מנייתיות בארץ. לדברי אותו גורם, "מי שפדה בפאניקה ביוני, פספס את העליות של יולי". יוני היה חודש קשה וובמהלכו נפדו כ-8 מיליארד שקל מהקרנות המסורתיות.

אבל, אומר אותו גורם בשוק, שמנהל קרנות מסורתיות, "משקיעים שלא נבהלו מהתנודתיות באפיקים השונים ושמרו על השקעתם, הצליחו להחזיר תוך חודש בודד את ההפסדים בחודש יוני".

בסוף יולי חל עוד שינוי בצמרת הגופים שמנהלים קרנות נאמנות במשק, כשמגדל שוקי הון עלה לפסגה, עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ-29.5 מיליארד שקל - כ-32 מיליון שקל יותר מהראל פיא של הראל פיננסים.

בסביבת מגדל מציינים כי זה לא עניין של תוצאות יולי בלבד. מאז 2006 לא היו רכישות והתמזגויות במגדל שוקי הון, כמו אצל רבים אחרים מהשחקנים הגדולים בשוק הזה. בסביבת החברה מסבירים כי "הצמיחה הייתה והינה צמיחה אורגנית בדגש על קרנות בדמי ניהול נמוכים יחסית במוצרים הפסיביים. חלקה הניכר של הצמיחה בקרנות מחקות וגם המסורתיות, ופגיעה פחותה בכספיות, שם התמקדנו פחות".

אחרי מגדל שוקי הון והראל פיננסים ניצבות חברות ניהול קרנות הנאמנות של מיטב דש, פסגות, אקסלנס, אלטשולר שחם וילין לפידות - שכל אחת מהן מנהלת מעל ל-20 מיליארד שקל בקרנות נאמנות. יחד עם אי.בי.אי ומנורה מבטחים פיננסים מדובר במועדון המנהלים בהיקף דו-ספרתי (במיליארדי שקלים).

המגייסים הגדולים ביולי היו ילין לפידות, מור בית ההשקעות ופסגות, שגייסו כ-383 מיליון שקל, 325 מיליון שקל ו-278 מיליון שקל, בהתאמה. מתחילת השנה המגייסים הטובים ביותר הם ילין לפידות, בניהולם של יאיר לפידות ודב ילין, שגייס סך מרשים של יותר מ-3.5 מיליארד שקל ומנהל כיום כ-22.5 מיליארד שקל; ואלומות, שגייס מתחילת השנה כ-2.9 מיליארד שקל.

מיטב דש בראש הפודים השנה

הפודים הגדולים ביותר ביולי היו הראל פיא (עם פדיונות של כ-828 מיליון שקל, אלטשולר שחם (528 מיליון שקל) ומיטב דש (419 מיליון שקל). מתחילת השנה הפודים הגדולים הם מיטב דש (5.2 מיליארד שקל - רובם ככולם בקרנות הכספיות), הראל פיא (4.4 מיליארד שקל, וכנ"ל לגבי הכספיות) ופסגות (3.9 מיליארד שקל). פאפרופו הגיוסים החיוביים בקרנות המחקות, נציין כי שני גופי ניהול קרנות נאמנות נוספים מצטרפים לתחרות על המשקיע בקרנות אלה: מנורה מבטחים פיננסים ואיילון. האחרונה נכנסה ביולי, לראשונה, לתחום הקרנות המחקות, תחת המותג ATF. במסגרת זו איילון השיקה קרן ATF 93/7 שעוקבת אחר מספר מדדי אג"ח ממשלתיים וקונצרניים ובעלת חשיפה מנייתית של 7%.

ומה לגבי מנורה מבטחים פיננסים? היא החלה לפעול בתחום תחת המותג TFMM ובשלושה סוגי מוצרים: קרנות מחקות מדדי אג"ח, מדדי מניות בארץ ובחו"ל ומשולבות. לדברי המנכ"ל, זיו שמש, "אין ספק כי באפיקים מסוימים יש יתרון לשילוב של מוצרים עוקבי מדדים, ובהקשר זה, ברוב המקרים, אנו מאמינים כי למשקיע עדיף לבחור בקרן מחקה על פני תעודת סל".

ומה לגבי שוק תעודות הסל? מנתונים שהציג איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר עולה כי שוק תעודות הסל גייס ביולי 498 מיליון שקל, ומנוהלים בו כיום כ-113.4 מיליארד שקל - כמעט מחצית משוק קרנות הנאמנות הוותיק בהרבה.

מהנתונים שהציג רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, עולה שמעל ל-640 מיליון שקל הופנו בחודש החולף להשקעה בתעודות העוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל, אפרופו החיפוש אחר תשואה בימים של ריבית אפסית. נציין שמתחילת השנה גייס אפיק זה כ-2.7 מיליארד שקל. מנגד, המשיכו הפדיונות בתעודות הפיקדון שפדו מתחילת השנה כ-12.7 מיליארד שקל.

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות 3.8.15
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות 3.8.15