מנכ"ל נובל אנרג'י חושף מה הוא באמת חושב על ישראל

סטובר: "הגז הישראלי - סוג של גידור טבעי" ■ מניית החברה המשיכה לצנוח: האם היא חשופה להשתלטות עוינת שתעמיד בסכנה את הגז הישראלי?

נובל אנרג'י , חברת האנרגיה האמריקאית השולטת בשוק האנרגיה הישראלי, רשמה הפסד נקי של 109 מיליון דולר ברבעון השני של 2015, לעומת רווח נקי של 192 מיליון דולר במקביל 2014.

כפי שחזיתי כאן בשבוע שעבר, החברה דיווחה לא רק על הפסד תפעולי, אלא גם על הפסד בתחום הגידור, שבשני הרבעונים הקודמים היה המרכיב הפיננסי שיצר לחברה הכנסות במאות מיליוני דולרים. האפקטיביות של מכשיר זה התבטלה, ונובל רשמה הפסד של 87 מיליון דולר בפעילות הגידור.

בשיחת אנליסטים לא נותר לדייוויד סטובר, נשיא ומנכ"ל נובל אנרג'י, אלא לציין לשבח את תרומתו של הגז הטבעי הישראלי לביצועיה הפיננסיים של החברה.

סטובר, שנשאל על-ידי אחד האנליסטים על איכות תיק הגידור של החברה (נוכח קריסת מחירי הנפט והגז בשנה האחרונה), אמר שהחברה בודקת באופן סדיר את אפשרויותיה בתחום והוסיף: "זה גם הרגע שבו אנחנו משקיפים ומזכירים לעצמנו עד כמה אנחנו מעריכים את התרומה שיש לנו מהגז שלנו בישראל, זהו גם סוג של גידור טבעי (natural hedge), גידור נוסף, אם תרצו".

פירוש דבריו של סטובר: בישראל מחיר הגז הטבעי היה גבוה, גבוה כיום ויהיה גבוה גם בעתיד. כלומר, אף שנובל לא מוציאה בישראל סנט אחד על פעולת גידור, מחירו הגבוה של הגז הטבעי כאן מגדר את הסיכונים שלה באתרים אחרים בעולם, החשופים לתנודות המחירים בשוק.

ברבעון האחרון צנח מחיר הגז הטבעי של נובל בארה"ב בכ-55% ל-1.90 דולר ליחידת חום (MMBTU), מחיר הנמוך במידה ניכרת גם מהמחיר בהנרי האב, שעמד ברבעון שעבר על כ-2.7 דולר ליחידת חום ושהוא בערך כשליש מהמחיר בישראל - 5.34 דולר ליחידת חום ברבעון האחרון.

המניה ממשיכה לצנוח

מניית נובל אנרג'י צנחה אתמול ביותר מ-4% לשער של 33.75 דולר, שער הסגירה הנמוך ביותר בכמעט 5 השנים האחרונות. הצניחה התרחשה על רקע כפול: פרסום הדוח לרבעון השני של 2015 עם שורה תחתונה של 109 מיליון דולר הפסד נקי; וכן הירידה החדה במחירי הנפט בשבוע האחרון, שהגיעה לשיאה אתמול, כאשר מחיר הנפט מסוג הברנט נפל לראשונה מזה חצי שנה אל מתחת ל-50 דולר לחבית. סערה המושלמת.

נובל דיווחה על הפסד תפעולי ל-Q2 בסך 161 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 529 מיליון דולר במקביל שנה קודם. ההפסד לפני מס הסתכם ב-293 מיליון דולר, לעומת רווח לפני מס של 233 מיליון דולר שנה קודם. החברה נהנתה מהפרשה למס הכנסה בסך של 184 מיליון דולר, שהקטינה כאמור את ההפסד הנקי ל-109 מיליון דולר, לעומת רווח של 192 מיליון דולר שנה קודם.

חשופה להשתלטות עוינת?

בסיומו של יום המסחר אתמול עמד שווי השוק של נובל על כ-14.4 מיליארד דולר. כמו אחדות מחברות האנרגיה הבינוניות בארה"ב, שלהן תלות גבוהה בנפט פצלים ופעילות ה-downstream שלהן מוגבלת עד לא קיימת, נובל עלולה להמשיך ולחשוף את חולשתה בחודשים הקרובים עם המשך החולשה הצפויה במחירי הנפט, שרשם אתמול שפל של חצי שנה.

המצב הזה מותיר את נובל חשופה לאפשרויות של רכישה, ידידותית או עוינת, על-ידי חברות נפט אמריקאיות או משקיעים מחוץ לארה"ב, ממדינות ידידותיות או שאינן ידידותיות לישראל. המצב הזה מחייב כמובן את ממשלת ישראל לבדיקה מחודשת את יחסיה עם חברת האנרגיה הזו, השולטת בהפקת הגז הטבעי בישראל. זה מצב הטומן בחובו סכנה לביטחון הלאומי ולביטחון האנרגטי של ישראל.

נובל סיימה את הרבעון השני עם תזרים מזומנים חופשי בסך 424 מיליון דולר. בפברואר האחרון גייסה נובל מיליארד דולר בהנפקת מניות לפי שער של 47.50 דולר ובחודש שעבר השלימה רכישת חברת אנרגיה קטנה Rosetta Resources תמורת כ-2.1 מיליארד דולר במניות וחוב בסך 1.8 מיליארד דולר. לכאורה מצבה יציב, וראשיה מגלים אופטימיות; הגז הישראלי מגדר סיכונים גלובליים.

אולם, גם הגז הטבעי הישראלי לא יוכל להציל את נובל, אם מחירי הנפט והגז ימשיכו להידרדר ויהפכו אותה יעד פוטנציאלי לשוחרי מציאות מכל הסוגים. אגב, ייתכן גם שהפעילות בישראל היא דווקא מעין גלולת רעל, המבטיחה שחברות האנרגיה הגדולות דווקא לא יתקרבו לנובל.

■ יעקב צלאל הוא עיתונאי עצמאי בתחומי האנרגיה והתחבורה