מצוקת קרקעות? נכשל מכרז ל-900 דירות בקריית ביאליק

יקי רייסנר, בעלי חברת רייסדור: "המדינה הכתיבה מחיר שאפילו בשוק כל-כך רותח אי-אפשר לעמוד בו"

קרית ביאליק / צילום: אלבטרוס
קרית ביאליק / צילום: אלבטרוס

בימים שבהם רבים מחכים למכרזי מחיר למשתכן שיצאו לדרך, מכרזי קרקע רגילים שפורסמו בעבר ממשיכים להיסגר, ולעתים להיכשל - וזאת על אף מצוקת הקרקעות. כך קרה במכרז למאות יחידות דיור שפרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בקריית ביאליק, מכרז שהציע קרקע לבניית 898 דירות חדשות בשכונת אפק בעיר, ובסופו של דבר ניגשה אליו רק קבוצת רכישה שזכתה בקרקע שעליה ניתן לבנות 107 יחידות דיור. שאר 791 יחידות הדיור נותרו ללא הצעות ויחזרו למדפי רמ"י.

מדובר בכישלון מהדהד למכרז שפורסם כחלק מהסכמי הגג; יזמים מסבירים שעלות הפיתוח במכרז שמצטרפת למחיר מינימום גבוה הפכה אותו ללא-רלוונטי, ולכן כמעט אף אחד לא ניגש למכרז. בד-בבד, גם תוכנית מחיר למשתכן ומכרז במסגרת תוכנית זו שאמור להתפרסם באחת הערים באזור הדיר את הקבלנים והיזמים מלהגיש הצעות.

"המדינה הכתיבה מחיר שאפילו בשוק כל-כך רותח אי-אפשר לעמוד בו. קובעים מחיר מינימום ומחירי פיתוח שמגיעים עד הגרון. אם יש מקומות שבהם השוק לא מתפרע, הם מתפרעים בעצמם", אמר יקי רייסנר, הבעלים של חברת הנדל"ן רייסדור. "אנחנו נמצאים בתקופה שהיזמים והקבלנים מחפשים קרקעות. עד עכשיו היו טענות על מחירי פיתוח מנופחים ועל העובדה שהמדינה ממשיכה להגיד מצד אחד שהיא רוצה להוריד את המחירים, אבל מצד שני קובעת מחיר כל-כך גבוה במכרז שיגרום רק לעליית מחירים.

"המכרז הזה שנכשל עכשיו הוא כתובת על הקיר שיש כאן בעיה. מצב שבו 6 מתחמים עם מאות יחידות דיור לא מקבלים אף הצעה הוא לא סביר. ולא סתם לא ניגשו; כל מי שעשה תחשיב לעלות הבנייה, שמחייבת אגב גם חניונים תת-קרקעיים, הגיע למסקנה שהוא יצטרך למכור דירות ב-1.4 מיליון שקל. זה מחיר של ראש-העין, לא של קריית ביאליק. זה מחיר שערורייתי. להערכתי מדובר בקו פרשת מים. זה כבר לא הצעקות של הקבלנים נגד הפיתוח ומחירי הקרקע הגבוהים - זה כבר מצב שבו לא ניגש אף אחד למכרז".

נזכיר שהמכרז האמור פורסם לאחר שהמדינה חתמה הסכם גג עם קריית ביאליק, הסכם שאמור על פניו להגדיל את היצע הדירות ולפתור חסמים. ואולם כמו בערים אחרות שבהן חתמה המדינה על הסכם גג מול הרשות המקומית, גם כאן מחירי הפיתוח גבוהים מאוד משום שהם מגלמים גם חלק מהמימון של פתרון אותם החסמים שעיכבו תוכניות עד כה. את המחיר הגבוה לקרקע ליחידת דיור כולל דמי הפיתוח ניתן לראות היטב במכרז היחידי שנסגר בהצלחה ונמכר כאמור לקבוצת רכישה. במגרש זה, המאפשר בניית 107 יחידות דיור, משקפת ההצעה הזוכה שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח בגובה כ-416 אלף שקל. גם המגרשים שבהם לא זכו יזמים הציבו רף גבוה של מחיר מינימום ופיתוח שעמד על כ-300 אלף שקל.