מסתמן: ההצבעה בממשלה על התקציב תתקיים לפנות בוקר

(עדכון) - מרבית השרים השאירו פתקי הצבעה והלכו הביתה ■ המחלוקות שנותרו הן עם אורי אריאל, סילבן שלון ובוגי יעלון ■ כחלון ודרעי הגיעו לסיכום בנוגע למע"מ 0

מסתמן: ההצבעה בממשלה על תקציב 2015-2016 תתקיים לפנות בוקר. זאת, לאחר שמרבית השרים השאירו פתקי הצבעה והלכו הביתה. המחלוקות שנותרו הן עם אורי אריאל, סילבן שלון ובוגי יעלון. עם זאת, שרים בממשלה מעריכים היום כי התקציב יאושר בסופו של דבר ברוב גדול.

שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אריה דרעי סיכמו הערב כי הכספים הקואליציוניים של ש"ס יממנו את מע"מ אפס למיעוטי יכולת - על תשלום מים, חשמל ותחבורה ציבורית. הצוות שמונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה ימליץ על מתווה מוסכם ליישום ההחלטה תוך 30 יום. בכך נסללה הדרך לתמיכתו של דרעי בתקציב.

מוקדם יותר, שרי ש"ס אריה דרעי ודוד אזולאי, החרימו את הישיבה לאחר שהשיחות בין שר הכלכלה לבין ראשי האוצר על הסיוע לשכבות החלשות נקלעו הלילה למבוי סתום. בעוד דרעי דרש שארבעה העשירונים הנמוכים יקבלו פטור ממע"מ (מע"מ אפס) על תשלומי החשמל והמים ויבוטל המע"מ לכל נוסעי התחבורה הציבורית, כפי שסיכם עם שר האוצר משה כחלון, עמדו אנשי אגף התקציבים ומנכ"ל משרד האוצר על כך שלא ניתן לאשר החלת מע"מ אפס במטרה לשכנע את דרעי להמיר את הדרישה בהטבות אחרות לשכבות החלשות. כבר אמש נראה היה שהצדדים מתקרבים לסיכום, אולם בשעות הערב המאוחרות בעקבות הדיווחים בכלי התקשורת, עלו המגעים על שרטון. מקורבי השר דרעי אמרו מוקדם יותר, לפני הסיכום הערב, כי לאור המבוי הסתום יו"ר ש"ס והשר דוד אזולאי יצביעו היום נגד התקציב שיוצג בישיבת הממשלה.

במהלך הישיבה היום הפתיעה שרת התרבות מירי רגב את אנשי האוצר באיומיה להתנגד לתקציב בהצבעה בממשלה ובכנסת אם לא תקבל תוספת תקציב למשרד התרבות. "לצערי אנחנו נמצאים במשבר מול האוצר", אמרה רגב. "לא הצלחנו להתקדם בהעלאת תקציב התרבות והספורט. תקציב שהוא גם חברתי וגם אזרחי".

לדבריה, "לא יכול להיות מצב שהתקציב הזה לא יעלה, ולכן כנראה שהתקציב יעבור בממשלה גם אם לא אצביע בעדו, אבל כפי שאני אומרת - נתראה בכנסת". גם לדרישתו של שר החינוך, נפתלי בנט, שמתנגד לקיצוץ בתקציב משרדו, עדיין לא נמצא פתרון אולם באוצר מעריכים כי עד למועד ההצבעה יושגו הסכמות שיאפשרו לשרי הבית היהודי לתמוך בתקציב.

נתניהו: להגדיל את העוגה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא בפתח הישיבה לאשר את התקציב. "התקציב הוא מאוזן ואחראי ונועד להמשיך צמיחה כלכלית. כל משפחה תחסוך כתוצאה מהשינויים מאות שקלים בכל חודש וזה משמעותי", אמר נתניהו.

נתניהו הוסיף כי השיח הוא על חלוקת העוגה ולא על הגדלתה. "אנחנו מעוניינים בהמשך הצמיחה. אנחנו חייבים להמשיך את הצמיחה ועל כן רמת המיסוי לא תגדל. כשהכסף מגיע לאזרחים הם יעשו איתו שימוש טוב יותר מהפקידים", אמר ראש הממשלה. "יש פה רפורמות שמורידות את יוקר המחיה לאזרחי ישראל. אנחנו רוצים שהאזרח יוציא פחות כסף על מזון, אנחנו מגדילים את התחרות. חשוב להוריד את מחירי המזון, תחבורה ובריאות, ולהגדיל את היצע הדירות".

שר האוצר משה כחלון אמר כי התקציב מאוזן ואחראי: "אגף התקציבים עובד חודשים כדי להגיע להסכמות. יש הרחבות משמעותיות בהוצאות האזרחיות - בחינוך, בבריאות, בביטחון הפנים. הרחבות תקציב יפות ונדרשות. אנחנו מטפלים בהשקעות ופריפריה. אלה מחוללי צמיחה משמעותיים. מדובר ברפורמות גדולות שלא נראו כמותן שנים רבות. צריך הרבה מאוד אומץ ותמיכה שלכם, ראש הממשלה וחבריי השרים כדי ליישם אותן. לא בכדי שהרפורמות לא בוצעו במשך שנים רבות. השוק הפיננסי הוא שוק מונופוליסטי שמצריך רפורמות ושינויים, ויש עלינו לחצים אדירים לא ליישם אותם. יש רפורמות בשוק הפיננסי שאנשים לא רצו להתעסק איתן", אמר שר האוצר.

כחלון הוסיף כי "הביטחון הוא יקר לנו וכך גם הצבא. אנחנו נעזור ונתמוך כך שלא תיווצר תחושה שהביטחון הוא בצד. הביטחון הוא במרכז. יש לאזן בין צרכי החברה והביטחון ואני סבור שיחד עם ראש הממשלה, שר הביטחון, חברי הממשלה ואנשי האוצר נגיע לפתרון, אך חשוב שלא ליצור תחושה שהביטחון בצד, אלא הביטחון הוא במרכז".