אובמה: "בלי הסכם גרעין, המלחמה עם איראן קרובה"

עוד לפני נאומו הפומבי לקהילות היהודיות, נפגש הנשיא האמריקאי עם בכירים בארגונים יהודים בארה"ב ל"שיחה תקיפה" על הסכם הגרעין ■ אובמה הזהיר כי הפלת ההסכם תהיה "טעות היסטורית"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

הקרב על הגרעין עולה מדרגה: הערב (ד') יישא הנשיא האמריקאי ברק אובמה דברים בנאום בפני ארגונים יהודיים בארצות-הברית - וינסה להרגיע את החששות מהסכם הגרעין עם איראן. עוד בטרם הנאום, נפגש אובמה עם מנהיגים יהודיים, והפגישה הוגדרה על-ידי מקורבים כ"סוערת". אובמה הזהיר בפגישה כי ישראל עלולה להיות מותקפת ללא הסכם.

"זה יום ההולדת שלי ואני מתכוון להיות בוטה", אמר אובמה ל-22 מבכירי הקהילה היהודית בארה"ב בעת הפגישה - שנערכה ביום הולדתו ה-54. ברשת CNN נטען כי הנשיא פירט כיצד ההקלה בסנקציות תאפשר פיקוח נרחב באתרי הגרעין, לדברי אחד הנוכחים.

חלק ממנהיגי הקהילה היהודית עימתו את אובמה עם הצהרותיו לפיהן התנגדות להסכם משולה לתמיכה במלחמה עם איראן: הם טענו בפני הנשיא כי מדובר באמירות שעלולות לפגוע בקהילה ודרשו ממנו להגדיר את הנושא באופן שונה. הנשיא השיב כי הוא "קשוב ורגיש לדאגות" אך הבהיר כי אם ההסכם לא יעבור בקונגרס, מלחמה עלולה להיות עניין של זמן.

משתתפים בפגישה טענו כי הנשיא דחה את ההערכות הישראליות לפיהן ניתן להשיג הסכם טוב יותר, והזהיר כי ללא הסכם איראן תגיע לפצצה בתוך חודשים ספורים. "הוא דבק בעקרונותיו וקרא תיגר על ההצהרות של מנהיגי הקהילה", הוסיפו, "מעולם לא ראינו אותו כה סוער ונלהב".

בכיר בבית הלבן הוסיף כי אובמה יסביר בנאומו כי ההסכם הוא "המקיף והשקוף ביותר שהשגנו אי פעם" וכי מדובר בסוגיית החוץ החשובה ביותר מאז המלחמה בעיראק. "הוא יטען כי אותם אנשים שתמכו במלחמה בעיראק מתנגדים לדיפלומטיה עם איראן, וזו תהיה טעות היסטורית לבזבז את ההזדמנות הזו", הדגיש הבכיר. "אם ההסכם ייפול, זה גם יפגום באמינות של הממשל בארה"ב", טענו בבית הלבן.