הצצה לשכר שמקבלים בדאע"ש, ג'בהת נוסרה וצבא סוריה החופשית

לא רק אידיאולוגיה אלא גם תמריצים כספיים - ובמיוחד בזמנים של חוסר ודאות לגבי העתיד הכלכלי - הפכו את מלחמת האזרחים בסוריה למקור הכנסה יציב עבור לא מעט פעילים ■ איך נראה הצד הכלכלי של הטרור?

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

סופה של מלחמת האזרחים בסוריה, שגבתה עד היום את חייהם של יותר מרבע מיליון בני אדם, אינו נראה באופק, והיא גם גובה מחיר כלכלי כבד מאזרחי המדינה. בערך שליש מהם חיים מתחת לקו העוני. מי שרוצה לחיות קצת יותר ברווחה, יכול לעשות זאת, למרבה הצער, בלחימה באחד מהפלגים הנלחמים זה בזה במדינה.

בעוד שלפני מלחמת האזרחים עמד השכר הממוצע בסוריה על 300 דולר לחודש, ב-4 השנים שחלפו מאז ראשית מלחמת האזרחים ירד השכר הממוצע במשק הסורי ל-200-250 דולר. במוקדי הלחימה השכר נמוך עוד יותר.

נוכח המצב העגום הזה, על-פי דיווחי האופוזיציה הסורית, הפכה המלחמה עצמה מקור הכנסה רווחי ויציב עבור מאות אלפי סורים ושכירי-חרב זרים. בסוריה לוחמים בסך-הכול כ-500 אלף בני אדם. המשטר, ארגוני המורדים והמדינות שתומכות בהם משלמים מדי חודש את שכרם המסתכם ב-125 מיליון דולר בחודש.

על-פי החישוב הזה, השכר הממוצע החודשי ללוחם במלחמת האזרחים בסוריה הוא 250 דולר. אבל גובה השכר משתנה מארגון לארגון: למשל, בארגון המורדים הגדול ביותר, "צבא סוריה החופשי", המונה כמה עשרות אלפי לוחמים, טווח השכר של הלוחמים הזוטרים נע בין 100 ל-600 דולר, תלוי בתפקיד ובאזור הלחימה.

ההטבות הנלוות שמקבלים לוחמי "הצבא החופשי" כוללות מזון ומלבוש למשפחות, אלא שאספקתם אינה סדירה עקב תנאי הלחימה.

המשכורות הגבוהות: בדאע"ש וג'בהת א-נוסרה

שכר התחלתי משופר יש למורדים המקבלים סיוע מארה"ב. על-פי דיווחי האופוזיציה הסורית והממשל האמריקאי השכר נע בין 250 ל-400 דולר. תנאי שכר דומים מאוד יש לחברי מיליציות מתחרות, שנלחמות לצד צבא אסד ומקבלות סיוע כספי מהמשטר האיראני.

לעומת זאת, בארגונים הקיצוניים דאע"ש וג'בהת א-נוסרה שעשו הון רב מהשתלטות על מקורות הכנסה כמו נפט ושהשיגו מקורות מימון מחוץ לסוריה - הרווחים של הלוחמים גבוהים מעט יותר.

טווח השכר לזוטרים שם נע בין 200 ל-600 דולר, בעוד ששכר לבכירים יכול להגיע עד 2,000 דולר בחודש. דירוג השכר גבוה הרבה יותר כשמדובר בשכירי החרב הזרים, שהגיעו ממדינות לא ערביות כדי להילחם בשורות הארגונים בסוריה. הם מרוויחים כ-1,000 דולר לחודש, על-פי מקורות אמריקאים.

וכמה מרוויחים לוחמיו של אסד? על-פי דיווחי עיתונאים מסוריה, החיילים הסדירים של צבא סוריה מרוויחים בין 150 ל-250 דולר. שכרם של הקצינים והמפקדים הבכירים, כמובן, גבוה הרבה יותר. אולי כדי לצמצם את תופעת העריקות ואף לשכנע חיילים שערקו למלא את השורות שהתרוקנו, עלה בשנה האחרונה שכר החיילים בצבא סוריה ב-35 דולר בממוצע. לכך יש להוסיף רווחים נוספים שקוצרים החיילים כתוצאה מלקיחת שלל רב.