מהיר ויעיל: המגדל הראשון בעולם עם מעליות מגנטיות

צפו: מעלית חדשה ופורצת דרך שנחשפה לאחרונה תשולב במגדלים ותכלול מערכת של פירים אנכיים ואופקיים ותספק לדיירים גישה למעלית בתוך שניות ובמהירות הגבוהה פי 5 ממעליות רגילות

השיטה בה מעליות פועלות לא השתנתה באופן משמעותי ב-160 השנים האחרונות, והיא עדיין מתבססת על תאים שנעים אנכית באמצעות כבלים. מדובר בשיטה מגבילה ובלתי יעילה שמאלצת אנשים להמתין זמן רב למעלית הבאה.

כל זה עומד להשתנות עם המעלית הראשונה בעולם ללא כבלים של חברת ThyssenKrupp, שתיבחן על מגדל בגובה 245 מטרים שנבנה במיוחד למטרה זו בעיר Rottweil שבגרמניה. הקונספט המהפכני למעליות כולל מספר תאים שנעים גם אנכית וגם אופקית, באותו הפיר ובמקביל. המעלית, שמכונה Multi, תנוע במהירות של 5 מטרים לשנייה.

ה-Multi מופעלת בשיטת הריחוף המגנטי, אותה הטכנולוגיה שמשמשת להנעת רכבת ה-Maglev בשנגחאי. כל מעלית תצויד במנוע אחד לתזוזה אנכית ואופקית, והמגדל שישלב בתוכו את ה-Multi יכלול מערכת של פירים ופתחים שתספק לדיירים גישה למעלית כל 15-30 שניות.

משום שהמעלית הזו משתמשת בפירים קטנים יותר מפירים סטנדרטיים, היא הגדילה את השטח הפנימי של המגדל בעד 25%. מעבר לכך, התאים והדלתות נבנו מחומרים קלים, כך שהיא קלה ב-50% ממשקלה של מעלית ממוצעת.

על-פי החברה, המעלית מתאימה בעיקר למגדלים בגובה 300 מטרים ומעלה, אך ניתן להתאים אותה למגדלים נמוכים יותר. הניסויים על האבטיפוס כבר החלו והניסוי הראשון במגדל שבנייתו הסתיימה החודש יחלו במארס 2016.