מחסור חמור בחול; תעשיינים העלו מחירים במוצרי הבנייה

מנכ"ל חברת תרמוקיר: "אם הממשלה רוצה לטפל בבעיית יוקר המחיה - שתטפל בכל שרשרת האספקה. בלי חול - אין ענף בנייה. זה החמצן שלנו"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

בזמן שבמשרדי הממשלה מדברים על הרחבת היצע הדירות ועל תנופת בנייה בכל רחבי הארץ - בחודשים האחרונים מורגש במשק מחסור חמור באחד מחומרי הגלם הבסיסיים לבנייה: חול. תעשיינים שעוסקים בייצור של מוצרים לענף הבנייה - בהם לבנים, אריחים ומוצרי טיח - מדווחים על מחסור שמורגש בחול מסוג סיליקה, שחלק גדול ממנו נכרה במחצבות שבמישור רותם שבנגב.

זאת, לאחר שמחצבה אחת מתוך שלוש שפועלות באזור זה מתוקף היתרים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מיצתה בחודשים האחרונים את עתודות החול שלה, ונסגרה. שתי מחצבות אחרות שפועלות באזור זה, כך לטענת התעשיינים, הגיבו לשינוי ועל רקע העלייה בביקוש העלו את מחירי החול.

"המחסור חמור", אמר ל"גלובס" מנכ"ל של חברה גדולה שעוסקת בייצור של מוצרים לענף הבנייה. "בשתי המחצבות שנותרו פעילות במישור רותם ניתן לראות תורים ארוכים של מובילים שמחכים לאספקת חול. הצרכים של ענף הבנייה גדלים, בין השאר בעקבות מדיניות הממשלה להגדיל את היצע הדירות. אבל למרבה האבסורד, חומר הגלם הבסיסי ביותר לייצור של מוצרים לענף זה לא נגיש. באחרונה נאלצתי להעלות מחירים בחלק ניכר מהמוצרים לבנייה בשיעור של 3.5%, ואני בספק אם ההתייקרות הזאת תיעצר כאן".

מנכ"ל חברת תרמוקיר, אלי כהן, הזהיר: "אם משרדי הממשלה רוצים לטפל בבעיית יוקר המחיה - שיטפלו בכל שרשרת האספקה. בלי חול - אין ענף בנייה. זה החמצן שלנו. מדובר במשבר שהולך ומחריף".

"מצב אבסורדי"

על רקע משבר המחסור בחול, רשות מקרקעי ישראל בחרה בשבועות האחרונים זכיין להפעלת מחצבה חדשה במישור רותם. אלא שהתעשיינים מתקשים למצוא נחמה בצעד זה, ומוטרדים מתנאי הזיכיון להפעלת המחצבה החדשה, ולפיהם הזוכה ישלם לרמ"י תמלוגים גבוהים במיוחד על חול שייכרה בשטח: 20.79 שקל לטונה חול, וזאת בזמן שמחיר של טונה חול לקונה עמד עד כה על כ-20 שקל בלבד.

"מדובר בתמלוג שגבוה פי חמישה מהתמלוג המשולם כיום לרמ"י על ידי הזוכים במכרזים הקודמים (כ-3.5 שקלים, י.א) - ומפעילים שתי מחצבות אחרות במישור רותם", העיר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, במכתב בהול ששיגר בעניין זה לשר האוצר משה כחלון ולשר הכלכלה, אריה דרעי. "זאת, בנוסף לכך שגובה התמלוג גבוה ממחיר השוק לצרכן לטונה של חול שעומד בממוצע על כ-20 שקל. מצב אבסורדי זה לבדו יוביל כבר בעתיד הקרוב מאוד לעלייה דרמטית במחיר חול הסיליקה לבניין - וכתוצאה מכך יביא לעלייה במחירי הדירות בסופה של שרשרת האספקה", כתב ברוש.

גם מנכ"ל תרמוקיר הזהיר: "אם המדינה לוקחת יותר תמלוגים על כל טונה של חול - הפער יתגלגל אל הצרכן". בחברה אחרת הזהירו: "החלמאות הזו תוביל לייקור מחיר החול לצרכן בשיעור של לא פחות מ-100%". לדברי כהן, בהיעדר פתרון מהיר למצוקה המורגשת בשוק - יפעל עם תעשיינים נוספים להגשת עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את רמ"י להרחיב את היצע החול ולהגביר את התחרות בשוק.

בפנייתו לשרי האוצר והכלכלה קרא נשיא התאחדות התעשיינים לקדם מהלך מהיר להיחלצות "מן המשבר העומד לפתחנו, ולפרסם מיידית מכרזים נוספים לכריית חול - תוך שינוי שיטת חישוב התמלוג. אנו מציעים כי במכרזים אלה ייקבעו מחיר סופי לצרכן ותפוקות מינימום למען יצירת תחרות אפקטיבית לסגמנטים השונים של התעשייה, לרבות לתעשיות הבטון, תעשיית האבקות היבשות, תעשיית הזכוכית ונוספות".

גורם ברמ"י הסביר כי גובה התמלוג שישלם הזכיין במכרז להפעלת המחצבה החדשה במישור רותם נקבע בהתאם להצעות שהגישו מתמודדים נוספים שהשתתפו במכרז. לדבריו, חלק ניכר ממחיר החול נגזר מעלויות השינוע שלו מאתרי הכרייה, ובכל מקרה המחיר של חול מסוג סיליקה גבוה במאות אחוזים ממחיר של חול לבנייה.

עם זאת, לכל התעשיות שמתבססות על חול בישראל אין מקורות חלופיים לאספקת חומר הגלם, שכן לא ניתן לייבאו ממדינות אחרות בשל עלויות שינוע גבוהות ובשל מגבלות ביטחוניות שחלות על העברת חול במעברי הגבול היבשתיים. על רקע מצב זה, ברוש קרא לשרים כחלון ודרעי להורות לרמ"י לפרסם בתוך זמן קצר מכרזים להפעלת מחצבות נוספות. "במצב זה המדינה גורמת בעצמה להעלאת מחירי חול הסיליקה וזאת בניגוד להצהרות המפורשות של הממשלה בכל הנוגע להורדת יוקר המחיה ויוקר הדיור", טען ברוש.

ברמ"י טוענים כי צוותים מטעם הרשות "פועלים לילות כימים" כדי לפרסם בחודשים הקרובים מכרזים נוספים שיאפשרו כריית חול במישור רותם. מהרשות נמסר בתגובה לטענות: "נעשות פעולות לביצוע עסקאות במסגרת תוכניות מאושרות לכרייה ולחציבה - כדי להגדיל את היצע חומרי הגלם לענף הבנייה והסלילה. עוד בטרם סיום הכרייה במחצבה אחת מתוך שלוש במישור רותם, רמ"י התארגנה לשיווק מחצבות נוספות ובאחרונה הוכרז על זוכה במכרז. עם פרסום מכרזים נוספים, יגדל היצע חומר הגלם באופן משמעותי והתחרות בשוק החול תתרחב".