הנה זה בא: עסקת נשק ראשונה בין איראן למעצמות

פחות מחודש אחרי שהושג הסכם הגרעין שהביא להסרת הסנקציות, חתמה סין על עסקת ענק בכמיליארד דולר, במסגרתה תעביר עשרות מטוסי קרב מדגם 10-J לאיראנים בתמורה לאספקת נפט גולמי במשך 20 השנים הבאות ■ מדובר במטוס שמבוסס ודומה מאוד ל"לביא" הישראלי שפותח ונבנה בשנות ה-80

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

פחות מחודש מאז שנחתם הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, עסקת נשק ראשונה עם הרפובליקה האסלאמית יוצאת לדרך: חברת צ'נגדו הסינית חתמה על חוזה הספקה עם איראן שבמסגרתו תעביר לה 24 מטוסי קרב מדגם J-10.

שווי העסקה מוערך בכמיליארד דולרים ואת חלקה תשלם איראן בנפט גולמי ב-20 השנים הקרובות. ה-J-10, הידוע בכינוי "Vigorous Dragon", הוא מטוס קרב מתקדם שפותח, כך על-פי פרסומים זרים, לאחר שסין קיבלה שרטוטים וזכויות ייצור מישראל על בסיס מטוס "הלביא".

הלביא הישראלי פותח ונבנה בתעשייה האווירית בשנות ה-80, אך ממשלת ישראל החליטה לגנוז את הפרויקט בשל עלויות גבוהות ולאחר שארצות-הברית הציעה מטוסי קרב מתקדמים מדגם F-16. בשלב זה הוחלט לאפשר את מכירת התוכניות לסינים.

עיבוי מערך ההגנה האווירית של איראן

מדובר במטוס חד מנועי בעל טווח טיסה של 2,900 קילומטרים. איראן מתכוונת להשתמש בו להגנה על שמי המדינה ולתקיפת מטרות ברחבי המפרץ הפרסי. על-פי מומחי ביטחון, בישראל ובארצות-הברית מסתכלים בדאגה על העסקה, שצפויה להקשות על פעולת צבאות זרים באזור.

מטוסי הקרב משתלבים במערך הגנה אווירית נרחב שבונה איראן, במטרה לשבש ניסיונות פעולה או תקיפה של מטוסי קרב אמריקאים או מטוסים של בנות בריתה. למרות שמדובר במספר קטן יחסית של מטוסים, העסקה עשויה עוד להתרחב בעתיד.

מבחינת סין מדובר בהישג כפול - הזרמת כסף לתעשיות הביטחוניות שלה שמשוועות לעבודה, ודריסת רגל ראשונה באיראן וקביעת מעמדה כמעצמה עולמית על-ידי ביצוע עסקאות נשק במפרץ הפרסי. בהמשך צפויה גם פקיסטן לקנות את מטוס הקרב הסיני.