מדד התנועה: השקט שלפני עבודות הרכבת הקלה

מה שהיה כבר לא יהיה: חודש יולי 2015 ייחשב ללא ספק לציון דרך (תרתי-משמע) בכל הנוגע לתחבורה בגוש דן

חודש יולי 2015 ייחשב ללא ספק לציון דרך (תרתי-משמע) בכל הנוגע לתחבורה בגוש דן. בשבוע שעבר התחילו כידוע החפירות להנחת רכבת תחתית מתחת לעיר תל-אביב, שמשמעותן שמה שהיה כבר לא יהיה עוד. ב-6 השנים הקרובות מדובר בעיקר על טרטור ושיתוק בתוככי העיר (אל תתנו לאוגוסט לבלבל אתכם, הקטסטרופה עדיין לפנינו), ואחריהן - אם אכן התחזית האופטימית תתממש והקו האדום כבר ינוע בשנת 2021 - ישתנו סדרי עולם בכל הנוגע להרגלי התחבורה של הישראלים. האופטימיים יותר (תלוי מאיזה כיוון מסתכלים על זה) טוענים שההרגלים הללו ישתנו כבר בחודשים הקרובים, מאחר שהחפירות, הפקקים והנת"צים המהירים בכניסות לעיר יכריחו מהר מאוד את הישראלים למצוא פתרונות חלופיים לרכב הפרטי.

קל לצאת, קשה להיכנס

בחודש ה"רגיל" האחרון בדקנו לפי נתוני ווייז מה השתנה בזמני הנסיעה בכבישים לעומת שנים קודמות - לרעה או לטובה. היציאות מתל-אביב בשעות הבוקר התקצרו משמעותית - דרומה, צפונה ומזרחה. לנתניה או למודיעין, למשל, מדובר על זמן נסיעה שהתקצר ב-18 דקות ביולי האחרון מול הממוצע התלת-שנתי. מנגד, הכניסות לתוך העיר התארכו מעט ביולי 2015, אם כי מדובר בדקות ספורות אם בכלל.

עוד לפני שנת 2021, בדקנו מה עושה רכבת הנוסעת בלב העיר להרגלי הנסיעה בעיר כמו ניו-יורק. מסתבר שהרכבת היא כלי התחבורה הפופולרי ביותר בתפוח הגדול, ומשתמשים בה כ-44% מכלל העובדים בעיר, מול 26.5% שמגיעים לניו-יורק ברכב פרטי או מסחרי. ויחד עם זאת, אין כמובן שום סיבה להשוות את הסאב-ווי של ניו-יורק עם הרכבת הנחפרת כעת מתחת לגוש דן, ודאי כל עוד מדובר רק בעבודות על הקו האדום - אחד משמונה קווים מתוכננים - הנוסע מפתח-תקווה לבת-ים ורחוק מלספק פתרונות של ממש לרבים מתושבי המטרופולין הסואן.

75 דקות בניו-יורק

ומי שמקטר על זמני הנסיעה והפקקים פה בארץ כדאי שיכיר עוד נתון: בישראל, מחצית מהאנשים מגיעים בתוך פחות מ-45 דקות למקום עבודתם. בניו-יורק מדובר על נסיעה ממוצעת של 75 דקות וגם בשיקגו או בוושינגטון מדובר על נסיעה של כשעה בממוצע.

האם שעה נסיעה בתחבורה ציבורית נסבלת יותר מנסיעה קצרה יותר ברכב הפרטי? אולי.

waze_6-8-15
 waze_6-8-15