במקום רכישת פריגו, מיילן עשויה להפוך לבעלת השליטה

כך תימנע מהצורך בהסכמת 80% מבעלי המניות, כמו במצב של רכישה ■ פריגו עדין מסרבת לעסקה

הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג
הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג

האם חברת התרופות מיילן תסתפק במעמד של בעלת שליטה בפריגו, ולא תנסה לרכוש את מלוא הבעלות עליה? על-מנת להגיע לשליטה של 100% בפריגו, מיילן תצטרך את הסכמת לפחות 80% מבעלי המניות של פריגו להצעת הרכש שתגיש, אך בשבוע שעבר היא דיווחה על אפשרות להורדת הרף ל-50% - זאת, בעקבות הסכמת הבנקים המממנים את מיילן, לוותר על סעיף מסוים בהסכם ביניהם.

בשלב זה, מיילן עדיין לא הגישה הצעת רכש רשמית לפריגו וגם רף ההיענות לא הופחת, אולם הסכמת הבנקים מקילה על מיילן לעשות זאת בהמשך. מנכ"לית מיילן, הת'ר ברש, אמרה בסוף השבוע שהחברה מעוניינת בפריגו אך יש לה גם אפשרויות אחרות.

בפריגו רואים את הדברים בצורה שונה. לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים ולקראת אסיפת בעלי המניות של מיילן שתדון בנושא עסקת פריגו, בכירי פריגו עורכים סדרת מפגשים עם משקיעים. במצגת שהעבירה פריגו ל-SEC (רשות ניירות ערך בארה"ב) ומוצגת למשקיעים במפגשים, נכתב כי "כל הפחתה של הרף מתחת ל-80% תיצור סיכונים משמעותיים". בהנחה שהרף יופחת ומיילן תזכה להיענות של מעל 50%, המשמעות היא שמניות המיעוט ימשיכו להיסחר בניו יורק ובת"א.

מי רוצה להיות בשליטת מיילן?

בהנחה סבירה שמיילן תרצה לרכוש בעתיד את מניות המיעוט, היא תיאלץ, לפי החוק האירי שאליו פריגו כפופה, להמתין חצי שנה עד שתוכל להגיש הצעה חדשה. בינתיים, על-פי המצגת של פריגו, הדבר יכול לעכב את מיילן בהשגת הסינרגיות ולייצר סיכונים תפעוליים. פריגו צופה גם אי-ודאות בנוגע לחוב שלה - כגון פגיעה בדירוג האשראי או הפעלת סעיף של שינוי בשליטה על החברה.

מעבר לשאלת הבעלות או השליטה, פריגו ממשיכה להתנגד בתוקף לעסקת מיילן בטענה שהיא מעריכה אותה בחסר. העסקה מתוכננת להתבצע במזומן ומניות, ובמחיר הנוכחי של מיילן שווי העסקה הוא כ-30 מיליארד דולר (כ-205 דולר למניית פריגו, 7.6% מעל מחיר השוק). פריגו מזכירה במצגת שלאבוט ולטבע יש החזקה במיילן (14.2% ו-4.6%, בהתאמה), והשתיים צפויות בעתיד למכור את החזקותיהן בחברה, דבר שייצור לחץ על מניית מיילן.

עוד עניין שמוזכר הוא איכות הממשל התאגידי במיילן. "מיילן לבעלי המניות: 'אנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים'" - מצטטת המצגת כתבה מוול סטריט ג'ורנל. "למיילן יש רקורד של מניעת זכויות בעלי המניות", נכתב שם. המסר לבעלי המניות הוא לחשוב האם הם מעוניינים להחליף את מניות פריגו שברשותם במניות מיילן, שלכאורה אינה מקשיבה לבעלי המניות שלה.