גם מחירי הגז הנוזלי נחתכים: האם הוא יתחרה בגז של "תמר"?

בכיר במשק החשמל: "יבוא של גז טבעי נוזלי הוא היום אלטרנטיבה טובה למדינות שחסר להן גז, והוא יכול להיות פתרון, גם אם לא אידיאלי, לגז ממאגר 'לוויתן' שבינתיים מתעכב"

"יבוא של גז טבעי נוזלי הוא היום אלטרנטיבה טובה למדינות שחסר להן גז, והוא יכול להיות פתרון, גם אם לא אידיאלי, לגז ממאגר לוויתן שבינתיים מתעכב", טוען בכיר במשק החשמל בתגובה לבקשה שפרסמה חברת החשמל ביום חמישי למתן הצעות למטען של גז טבעי נוזלי.

"עם זאת, הוא לא יכול להיות פתרון לטווח ארוך, משום שכמו שהמחיר ירד, כך הוא יכול גם לעלות". חברת החשמל פרסמה את הבקשה לאחר שנשבר שיא הביקוש לחשמל בשבוע שעבר פעמיים, והגז מתמר לא הצליח למלא את כל צורכי המשק. הדרישה לקדם יבוא גז נוזלי נוצרה כבר בעקבות המחסור בגז בשנים 2011-2012, לאחר הפסקת זרימת הגז ממצרים והידלדלות מאגר הגז ים תטיס. כך הוקם מצוף ימי כק"מ מערבית לחדרה והושכרו שירותיה של אונייה מגזזת, ובשעות שבהן הגז מתמר לא זורם או שאינו מספיק לענות על ביקוש החשמל, האוניה יכולה להתחיל לפעול בתוך דקות.

אף שהגז הנוזלי הוא מעין "תעודת ביטוח" רבים טענו שהדבר אינו כלכלי. בעוד שחברת החשמל משלמת למאגר תמר 5.5 דולרים ליחידת חום, על גז נוזלי היא שילמה בשנה שעברה כ-18 דולר ליחידה. ואולם הצניחה במחירי הנפט הובילה גם לצניחת מחירי ה-LNG בכ-50%. אם לפני שנה עמד מחיר ה-LNG הממוצע בעסקאות "ספוט" בעולם על 15 דולר ליחידת חום, כיום הוא עומד על כ-7.5 דולרים. הנתון המפתיע ביותר הוא שמחיר ה-LNG המיועד ליצוא מהמזה"ת לאירופה עומד היום על 5.49 דולרים ליחידת אנרגיה. כלומר, מחיר הגז לישראל יכול להשתוות למחיר הגז מתמר.

"אף שמחירי ה-LNG צנחו בעשרות אחוזים, עדיין הוא לא משתווה לגז מתמר", טוען אמיר פוסטר, יועץ בתחום האנרגיה. "גם אם ישראל תרכוש את הגז במחיר של 5.5 דולרים, יש להוסיף את עלויות הגיזוז וההובלה. כמו כן, כדי שגז נוזלי יוכל למלא את צורכי המשק, יש לבנות עוד כמה מצופים ולהתקשר עם עוד אוניות גיזוז. מדובר בעלויות גבוהות מאוד".