רווחי סלקום נחתכו ב-85% ברבעון; ההכנסות - 1.04 מיליארד שקל

יממה לאחר דוח חלש של פרטנר, מציגה סלקום רווח נקי של 12 מיליון שקל בלבד ■ הרווח התפעולי נפל ב-48.7%

ניר שטרן / צילום: איל יצהר
ניר שטרן / צילום: איל יצהר

כמו בדוחות של פרטנר שפורסמו אתמול (ד'), גם בדוחות של המתחרה סלקום באה לידי ביטוי ההשפעה הניכרת של התחרות בשוק הסלולר המקומי. הרווח הנקי של סלקום נחתך ברבעון השני של השנה ב-85% ביחס לרבעון המקביל, וב-54% ביחס לרבעון הקודם, והגיע ל-12 מיליון שקל בלבד - כ-1.2% מסך ההכנסות של סלקום.

בחברה מציינים כי הירידה החדה ברווח נבעה בעיקר מהמשך השחיקה בהכנסות משירותי סלולר עקב התחרות המוגברת בשוק, וכי היא קוזזה בחלקה על-ידי ירידה בהוצאות התפעוליות - כחלק מתהליך ההתייעלות שבמסגרתו הפחיתה סלקום בהוצאות הפרסום, השכר ועוד.

סלקום, מקבוצת אי.די.בי, רשמה ברבעון השני הכנסות של מעט יותר מ-1 מיליארד שקל - ירידה של 10.2% ושל 2.1% בהשוואה לרבעון המקביל והקודם, בהתאמה. הרווח התפעולי נשחק ב-48.7% מהרבעון המקביל, אך עלה ב-55% מהרבעון הקודם ל-80 מיליון שקל.

גם ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) נרשמה ירידה ביחס לרבעון המקביל ושיפור ביחס לקודם, לרמה של 216 מיליון שקל, ועל הסכום השפיעה בין היתר הוצאה חד-פעמית של 25 מיליון שקל בגין תוכנית פרישה מרצון של עובדים. תזרים המזומנים הפנוי הגיע ל-119 מיליון שקל.

כאמור, בשורה התחתונה הסתפקה סלקום ברווח צנוע של 12 מיליון שקל.

ירידה בהכנסות במגזר הסלולר

במגזר הסלולר הסתכמו ההכנסות ב-850 מיליון שקל, ירידה של 10.4% ושל 1.6% בהשוואה לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה. מתוך זה, ההכנסות משירותים הסתכמו ב-612 מיליון שקל, והן כוללות גם את ההכנסות של סלקום מתחום הטלוויזיה, שאליו נכנסה בסוף השנה שעברה.

מכירות ציוד הקצה הגיעו ל-238 מיליון שקל. ה-EBITDA של מגזר הסלולר הסתכם ב-164 מיליון שקל, ירידה גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לקודם.

בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.8 מיליון לקוחות, ירידה של 37 אלף מהרבעון הקודם, וסלקום מציינת שכולם מנויי פריפייד. ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח (ARPU) נותרה ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם, 65.5 שקל, ירידה של 13.1% בהשוואה לרבעון המקביל. בשיעור הנטישה נרשמה מגמת שיפור קלה, והוא הגיע ל-10.2% לעומת 11.1% ברבעון המקביל.

בפעילות הטלוויזיה - סלקום TV - מציינת סלקום כי יש לה כבר 40 אלף מנויים. כלומר, קצב גיוס המנויים נותר דומה לזה של הרבעון הראשון, כך שלא מדובר בבוננזה עבור החברה, אך כן בנתון חיובי.

גם תחום האינטרנט (במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי) מסייע לתוצאות סלקום, ובחברה מציינים כי יש כבר "כ-42 אלף בתי אב שנהנים ממחירים אטרקטיביים" בתחום.

סלקום נסחרת בניו-יורק ובתל-אביב בשווי של כ-2.36 מיליארד שקל.

"נסחרת במכפילים סבירים"

"השפעת התחרות העזה שניכרת בתוצאות הרבעון באה לידי ביטוי, בין היתר, בשחיקה בהכנסות וברווחיות", אמר מנכ"ל סלקום, ניר שטרן. "עוד הושפע הרבעון מהוצאות מימון גבוהות ביחס לרבעון הקודם, וממהלך נוסף של פרישה מרצון, שעלותו החד-פעמית עומדת על 25 מיליון שקל, ושאת השפעותיו נראה החל מהרבעון השלישי של 2015.

"עם הפעלת השוק הסיטונאי בתקשורת הקווית, המשכנו וחיזקנו את מעמדנו כקבוצת תקשורת שמעניקה ערך ללקוח. במסגרת זו, לקראת סוף הרבעון הרחבנו את סל המוצרים הקוויים שלנו עם חבילת הטריפל שייצרה לנו יתרון תחרותי בשוק", אמר עוד שטרן.

בדוחות ישנה התייחסות להסכם שיתוף הרשתות בין סלקום לגולן טלקום, שמשרד התקשורת דורש לבצע בו שינויים כתנאי לאישורו. סלקום ציינה כי היא מנהלת משא-ומתן עם גולן בנושא, ואם ייחתם הסכם חדש, הוא יוביל לתשלומים משמעותיים נוספים לסלקום.

האנליסט רוני בירון מ-UBS כתב היום (ה') בתגובה לדוחות כי בסך-הכול היה לסלקום רבעון סביר, אך המיקוד הוא על הצפי לסקטור כולו. עוד הוא הוסיף כי הוא מצפה ליותר בהירות ברבעונים הבאים בנושא חדירת סלקום לשוק הטריפל.

"אנו מאמינים שסלקום נסחרת במכפילים סבירים לאור הראות הנמוכה שקיימת, וממשיכים לעקוב אחרי הסביבה הרגולטורית והתחרותית, בניסיון לגלות פוטנציאל לטוויסט בעלילה", סיכם בירון.

תוצאות סלקום
 תוצאות סלקום