ארה"ב בודקת האם דאע"ש השתמש בנשק כימי בעיראק

"וול סטריט ג'ורנל": לראשונה הגיעו לידי ארה"ב עדויות כי ארגון הטרור האסלאמי משתמש בגז חרדל כנגד הכורדים ■ דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן: ארה"ב לוקחת את הדיווחים בנושא "ברצינות רבה" ומחפשת עדויות נוספות

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

הבית הלבן הודיע אמש כי ארה"ב תחל בחקירת הדיווח, לפיו ארגון דאע"ש משתמש בנשק כימי נגד הכוחות הכורדים בעיראק. דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אליסטר באסקי, אמר כי ארה"ב לוקחת את הדיווחים בנושא "ברצינות רבה" ומחפשת עדויות נוספות על הנושא.

אמש דיווח עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי לראשונה הגיעו לידי ארה"ב עדויות לפיהן משתמש ארגון הטרור האסלאמי בגז חרדל כנגד הכורדים. "אנו ממשיכים לעקוב אחר הדיווחים בנושא מקרוב ונדגיש כי כל שימוש בנשק כימי או ביולוגי הוא לחלוטין נגד התקנות הבינלאומיות בנושא", הוסיף באסקי.

אתמול החלו לדווח בכירים כורדים כי כוחותיהם הותקפו יום לפני בצפון המדינה. מדובר באזור בו מאמן הצבא הגרמני כוחות כורדים ומשרד ההגנה הגרמני דיווח גם הוא כי קרוב ל-60 לוחמים כורדים סבלו קשיי נשימה כתוצאה ממתקפת דאע"ש על הכוחות, סימן מובהק לשימוש בנשק כימי.

אישור על כך שארגון דאע"ש אכן משתמש בנשק כימי, יהווה תפנית דרמטית במאבק הקואליציה בראשות ארה"ב לחיסול הארגון בעירק ובסוריה, זאת משום שהקואליציה מסתמכת רבות על כוחות קרקעיים, דוגמת הכורדים, במתן עזרה במאבק מול דאע"ש.

נשק כימי מסוריה?

שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנת'ה פאוור, דיווחה כי ארצה החלה בבירור מול הכוחות הכורדים שדיווחו על השימוש בנשק כימי, על מנת לאסוף מידע נוסף. "אני מאמינה כי נצטרך להמשיך לנוע קדימה עם ההאשמות הללו ולהשיג כמה ראיות שנוכל", אמרה פאוור. עוד הוסיפה השגרירה כי בעקבות השימוש בעבר בנשק כימי בסוריה, יש כעת בידי ארה"ב ממצאים שיסייעו בקביעה האם היה שימוש בנשק דומה גם בעיראק.

אין זו הפעם הראשונה שמתקבלים דיווחים על שימוש בנשק כימי על-ידי דאע"ש. כבר בחודש יולי האחרון החלו להגיע טענות שכאלו לידי ארה"ב, אך טרם ברור מהיכן היה יכול הארגון להשיג נשק שכזה. השערה אחת היא, כי מדובר בשאריות לא מוצהרות של נשק כימי מסוריה והחשד נמצא בחקירה.