פרנקפורט רשמה את הצניחה השבועית החדה ביותר ב-4 חודשים

אירופה ננעלה בירידות לאחר שהתמ"ג האירופי צמח ב-0.3% לעומת צפי ל-0.4% ■ הפרלמנט היווני אישר קבלת חבילת חילוץ שלישית - בגוש האירו יצביעו אם לאשר אותה ■ נעילה מעורבת באסיה; הבנק הסיני עצר את פיחות היואן

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים, לאחר פרסום התמ"ג בגוש האירו. זאת, בהמשך למגמה מעורבת באסיה. בורסת פרנקפורט רשמה את הירידה השבועית החדה ביותר שלה זה ארבעה חודשים. היום תתקיים פגישה חשובה של שרי האוצר בגוש האירו בנוגע לחבילת החילוץ ליוון.

קובעי המדיניות ביוון אישרו הלילה את קבלת חבילת החילוץ מאירופה בהיקף 86 מיליארד אירו שתסייע למדינה מוכת החובות להימנע מחדלות פירעון. בשבוע הבא יוון צריכה לשלם לבנק המרכזי האירופי. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הצליח להשיג רוב של 151 מחוקקים מתוך 300 חברי פרלמנט והחבילה אושרה. הרפורמות שיוון תצטרך לבצע בתמורה כוללות קיצוצים תקציביים חדים ופעולות צנע.

היום שרי האוצר של גוש האירו ייפגשו בבריסל וידונו בנושא היווני ויחליטו אם לאשר את חבילת החילוץ השלישית שיוון מקבל מאירופה. אם המנהיגים לא יסכימו לחבילת החילוץ הגדולה, יוון תקבל הלוואת גישור בסך 6 מיליארד אירו.

היום פורסמו נתוני התמ"ג בגוש האירו לרבעון השני. באופן מפתיע, התמ"ג האירופי צמח ב-0.3% ברבעון, לעומת צמיחה של 0.4% ברבעון הראשון. התחזיות היו לצמיחה של 0.4% בכלכלת אירופה. במונחים שנתיים המשמעות היא צמיחה של 1.3% באירופה. הצמיחה של 0.4% בתמ"ג הגרמני קוזזה ע"י האטה בצמיחה באיטליה, שם התמ"ג צמח ב-0.2% לעומת 0.3% ברבעון הראשון. בתמ"ג הצרפתי היה קיפאון ברבעון השני לעומת צמיחה של 0.7% ברבעון הראשון.

הבנק הסיני עצר את פיחות היואן

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, לאחר נעילה מעורבת בוול סטריט אמש, ועל רקע צניחה של מחירי הנפט לשפל של כ-6 שנים. בורסת יפן והונג קונג ירדו, ושנגחאי עלתה. במוקד המסחר - הטלטלה בסין באשר לפיחות המטבע.

מדד MSCI אסיה ירד בטוקיו, והוא סגר בתשואה שבועית שלילית של יותר מ-2% - ברמה הנמוכה ביותר מאז ינואר השנה. היואן הסיני יציב יחסית לאחר הטלטלה שעבר השבוע בשל מהלך הפיחות של הבנק המרכזי הסיני בניסיון לייצב את הכלכלה. הלילה הבנק המרכזי הסיני אמר כי הוא עוצר את מהלכי הפיחות ומייצב לעת עתה את שער המטבע ב-6.3975 יואן לדולר. היואן מתחזק היום בכ-0.3% ומקזז במעט צניחה שבועית של 3.6% לאחר הודעת הבנק המרכזי בסין בתחילת השבוע.

"הטלטלה הסינית והציפיות להעלאת ריבית בארה"ב מביאים לשוק תנודתי במיוחד והמשקיעים נמנעים מסיכונים מיותרים", אמר ג'ונתן רבלס מ-BDO Unibank.

נשיא הבנק המרכזי במלזיה אמר אמש כי המדינה חייבת לחזק את יתרות המט"ח שלה שירדו מתחת ל-100 מיליארד דולר לראשונה מאז 2010, מה שהעלה שמועות להפסקת הסיוע הממשלתי לשווקים שם. הבורסה המלזית יורדת והיא בדרך לירידה השבועית החדה ביותר מאז 2008.

מחיר חבית נפט מסוג WTI ירד היום לכ-42 דולר לחבית - שפל מאז 2009 וברצף הירידות השבועיות הארוך ביותר מאז ינואר. מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד לכ-49 דולר לחבית.

מדדי וול סטריט סגרו אמש ביציבות יחסית, לאחר פרסום נתוני מאקרו שהראו כי הכלכלה מתקדמת בכיוון הנכון: המכירות הקמעוניות לחודש יולי עלו ב-0.6% לאחר ירידה של 0.3% בחודש הקודם; מחירי הסחורות המיובאות ירדו ב-0.9% - הירידה החדה ביותר מזה 6 חודשים, ומחירי היצוא ירדו ב-0.2%; המלאים העסקיים עלו ב-0.8%, יותר מהצפי.