"לפיחות היואן לא צפויה השפעה ארוכת טווח על השווקים"

כלכלני בנק לאומי: מומלצת יצירת חשיפה לאגרות חוב בריבית משתנה מכיוון שבמהלך שנת 2016 תועלה הריבית בקצב מתון

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

בשבוע האחרון נרשם פיחות בשער היואן, בעקבות עדכון כלפי מטה של רצועת הניוד על ידי הבנק המרכזי בסין. בעקבות המהלך, נרשמו ירידות שערים במדדי המניות והסחורות לצד עליות שערים בנכסים הנחשבים כבעלי רמת סיכון נמוכה, דוגמת איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב ובזהב. כלכלני בנק לאומי סבורים, בסקירתם השבועית, כי עוצמת תגובת השווקים מעידה על תמחור יחסית הגבוה של הנכסים. עם זאת, "כרגע לא נראה כי למהלך של הבנק המרכזי בסין צפויה השפעה ארוכת טווח על השווקים".

הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף בחשיפה לסיכון. בעת האחרונה, התגובה בשווקים להתפתחויות שליליות לא צפויות מלווה בעלייה חדה ומהירה בתנודתיות, בין היתר לאור רמת התמחור הכוללת באפיק, שהינה גבוהה מהממוצע הרב שנתי. בלאומי ממליצים ללקוח הסביר שלא לבצע שינויים תכופים על סמך התרחשויות נקודתיות. מומלצת אחזקה גבוהה יחסית בדגש על מניות חו"ל.

בלאומי ממליצים על יצירת חשיפה לאגרות חוב בריבית משתנה, לאחר מספר שנים בהן המליצו על חשיפה מזערית לאגרות אלו. "מומלצת השקעה הן באמצעות אגרות חוב קונצרניות (על חשבון אג"ח קונצרניות צמודות מדד) והן באמצעות אגרות חוב ממשלתיות (על חשבון אפיק הנזילות). המלצה זו נובעת מהערכה שהסיכוי להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל הינו נמוך, ושבמהלך שנת 2016 תועלה הריבית בקצב מתון. זאת, במקביל לתמחור נוח של האגרות בשוק".

לאור הירידה בקצב האינפלציה הצפוי ב-12 החודשים הקרובים, ממליצים בלאומי על חשיפה מאוזנת בין האפיק השקלי והאפיק הצמוד. לאפיק המזומן ותחליפיו, המהווה "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, חשיבות גבוהה בשמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. תנודתיות המסחר בשוק המניות בשבוע שעבר מדגישה את החשיבות של החשיפה לאפיק כרכיב מאזן לחשיפה המנייתית הגבוהה.

"אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה נמוכה יחסית לאפיק הקונצרני בישראל, תוך התמקדות בדירוגים איכותיים (A+ ומעלה) ובטווח בינוני-קצר. מרווחי הסיכון באג"ח קונצרני ישראל בדירוגים נמוכים (High Yield) עלו בחצי השנה האחרונה. מנגד, השיפור הכלכלי בישראל ותנאי המימון מקטינים את הסיכון הרוחבי באפיק. אנו ממליצים על השקעה באגרות קצרות באפיק זה, כאחזקה בסיכון גבוה. מומלצת השקעה סלקטיבית ולא באמצעות מדדים".

כלכלני בנק אגוד מציינים בסקירתם השבועית כי "לאור התנודתיות בשווקים אנו ממתנים מעט את המלצותינו על שוק המניות ומפחיתים את החשיפה למניות בתיק מייצג ב-3% ל-22% ובתיק ספקולטיבי ב-4% ל-36%. רמת הריביות הנמוכה בארץ ובעולם ממשיכה לתמוך בחברות ובאפיק המנייתי, למעט חברות הקשורות באופן ישיר לסקטור הגז והסחורות בעולם, אולם בעקבות התנודתיות הרבה וחוסר הוודאות הנשקף מסין אנו מעדיפים לממש חלק מהרווחים ולהמתין להתבהרות המצב. בהתייחס לחשיפה בחלוקה בין ישראל לחו"ל אנו ממליצים על חלוקה שווה בין חו"ל לישראל."