אפריקה ישראל תזרים 50 מיליון שקל לתמיכה באפריקה תעשיות

הכבשה השחורה של לבייב: החברה-הבת בה התרחשו אי-סדרים כספיים חמורים תחת ניהולו של אבי מוטולה, נדרשת לפרוע הלוואה בהיקף של 184 מיליון שקל לגופים מוסדיים

לב לבייב / צלם: תמר מצפי
לב לבייב / צלם: תמר מצפי

על רקע הכאוס הניהולי והפיננסי שהתגלה בחודשים האחרונים בחברת אפריקה תעשיות, זימנה החברה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, שתתבקש לאשר קבלת הלוואה בהיקף של 50 מיליון שקל מבעלת השליטה, קבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב.

באפריקה תעשיות מסבירים כי החברה "זקוקה לסכום ההלוואה לצורך פעילותה השוטפת" וכי בכוונתה "להשתמש בכספי ההלוואה, בין היתר, על מנת לפרוע תשלומי קרן וריבית לטובת הגופים המוסדיים, וכן להשתמש ביתרת סכום ההלוואה לצורכי פעילותן השוטפת של החברה ושל חברות-הבת שלה".

במהלך 2013 חתמה אפריקה תעשיות על הסכם לקבלת הלוואה של עד 200 מיליון שקל מ-3 גופים מוסדיים. נכון לסוף הרבעון השני, היקף ההלוואה עמד על 184 מיליון שקל ובדוחות הרבעון השני שהתפרסמו היום מציינת החברה כי היא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות, וכי היא מנהלת מגעים לקבלת כתב ויתור. על-פי תנאי ההלוואה, תיפרע הקרן ב-14 תשלומים חצי שנתיים, החל ממארס 2015, ולטובתה שועבדו כל מניות נגב קרמיקה.

ההלוואה מהחברה האם תישא ריבית פריים בתוספת 1.5% בשנה ותיפרע בסוף 2017. כבטוחה להלוואה תשעבד אפריקה תעשיות את זכויותיה בחברת Koa Gaz הרוסית לייצור ושטעון חומרי בנייה ותשתיות, הפועלת במחוז קרסקובו שבמוסקבה. באפריקה תעשיות ציינו כי פנו לכמה בנקים בישראל לקבלת מימון בתנאים שקיבלה מבעלת השליטה, שנענו בשלילה.

אפריקה תעשיות עוסקת בייצור, עיבוד ושיווק מוצרי מתכת באמצעות החברה-הבת פקר פלדה, וביבוא ושיווק אריחי קרמיקה, ברזים ומוצרים לעיצוב הבית, באמצעות החברה-הבת נגב קרמיקה. בחודש מארס האחרון פיטרה החברה את המנכ"ל אבי מוטולה וזמן קצר לאחר מכן נחשפו אי-סדרים כספיים חמורים בנגב קרמיקה וחשדות לניפוח הכנסות ומלאים בדוחות הכספיים, לפי החשד באחריות מוטולה (ששימש גם כמנכ"ל נגב) ובכירים נוספים בחברה.

חקירה והפסד עתק

החשדות למעילות שביצע מוטולה גררו את חקירתם שלו ושל מנהלים נוספים בחברה תחת אזהרה ברשות ני"ע בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים, עבירות מנהלים ודיווח בכוונה להטעות משקיעים. המשבר הכבד שהיכה באפריקה תעשיות גרם לה להפסדי עתק של כ-135 מיליון שקל בשנה וחצי האחרונה וצימק ביותר משליש את ההון העצמי שלה.

היום הציגה החברה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, אותו סיכמה בהפסד של 23 מיליון שקל - עלייה של 140% ביחס להפסד של קרוב ל-10 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, המיוחס לירידה ברווחי פעילות הפלדה והעמקת הפסדי תחום עיצוב הבית. בסיכום מחצית השנה הראשונה, הפסדיה של אפריקה תעשיות מצטברים ליותר מ-58 מיליון שקל.