הזדמנות ישראלית תובעת כ-7 מ' ש' ממשקיעים שכתבו נגדה

הפוסטים ב"פורום הזדמנות ישראלית" באתר תפוז יהפכו לעימות פומבי בבית המשפט

הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום
הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום

השקעה בשותפויות לחיפושי נפט וגז שטרם גילו מאגר משמעותי נחשבת לאחת המסוכנות בבורסה. מצד אחד, נכסי השותפות עלולים להימחק לחלוטין במקרה שהיא תיכשל בגילוי מאגרי נפט וגז, כאשר מהצד השני במקרה של תגלית יקפוץ שווי השותפות בתוך זמן קצר במאות אחוזים.

דוגמאות למכביר קיימות משני צידי המתרס. מצד אחד, זכו משקיעי השותפויות אבנר, דלק קידוחים, ישראמקו ורציו בבוננזה ענקית בדמות גילוי הגז במאגרי "תמר" ו"לוויתן". מנגד, משקיעי מודיעין והכשרה אנרגיה מחקו כמעט את כל השקעתם, כשקידוחי "שרה" ו"מירה" התבררו כיבשים.

דברים אלה יודע קרוב לוודאי כל מי שבוחר להשקיע את כספו ביחידות ההשתתפות של שותפויות שונות שעדיין מחפשות אחר המאגר המוכח הראשון שלהן. ולמרות זאת, באחת מהשותפויות הללו החלו לצוף באחרונה מעל פני השטח חילוקי דעות מול חלק ממחזיקי היחידות השלה בנוגע לדרך ניהולה של השותפות בידי "השותף הכללי" (שהוא יזם השותפות). חילוקי דעות אלה אף נחשפו לאחרונה בדיווחים לבורסה ובמסמכים שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

השותפות המדוברת היא הזדמנות ישראלית , שהוקמה ונשלטת בידי רוני הלמן ואורי אלדובי, בעלי השליטה בבית ההשקעות הלמן אלדובי. בתחילת 2010 הקימו השניים את השותפות כמכשיר להשקעות ברישיונות לחיפושי גז ונפט. באמצע אותה השנה גייסה הזדמנות ישראלית מהציבור כ-120 מיליון שקל (כ-31 מיליון דולר) בהנפקה ראשונה של יחידות השתתפות, ובמשך השנים זרמו לקופתה סכומים נוספים ממימוש אופציות שהונפקו למשקיעים.

כמו אחיותיה לסקטור החיפושים, גם הזדמנות ישראלית הוקמה כשותפות מוגבלת, המשלמת דמי ניהול ודמי מפעיל לחברה שמנהלת אותה - השותף הכללי, שנמצא בבעלות פרטית של משקיעים, ובהם הלמן ואלדובי.

דמי הניהול עומדים אצלה על 37 אלף דולר בחודש בתוספת מע"מ, ואילו דמי המפעיל מהווים 7.5% (בצירוף מע"מ) מסך כל ההוצאות של השותפות על פעולות לחיפוש, פיתוח והפקה של נפט. בנוסף, יהיה השותף הכללי זכאי ל"תמלוג-על" בשיעור של 10% מחלקה של השותפות המוגבלת בנפט, גז או חומרים אחרים, שיופקו מנכסי הנפט אשר לשותפות יש בהם אינטרס.

ב-5.5 שנות פעילותה העבירה הזדמנות ישראלית לשותף הכללי תשלומים (דמי ניהול ודמי מפעיל) בהיקף מצטבר של 3.6 מיליון דולר, כאשר סך הפסדיה לתקופה זו מסתכם ב-24.2 מיליון דולר. שווי השותפות בבורסה עומד כיום על כ-52 מיליון שקל (13.7 מיליון דולר), לאחר שאיבדה כ-60% מערכה מאז הנפקתה הראשונה בבורסה.

התפוז המכני

בשבוע שעבר פרסמה הזדמנות ישראלית את דוחותיה למחצית הראשונה של 2015. מהדוחות עולה כי בתקופה זו השקיעה השותפות 264 אלף דולר בחיפושי נפט וגז, כאשר הוצאות ההנהלה והכלליות הסתכמו ב-428 אלף דולר. בשורה התחתונה רשמה הזדמנות הפסד של 664 אלף דולר בתקופת המחצית.

נכון להיום מחזיקה השותפות ב-10% מרישיונות "נטע" ו"רועי" שנרכשו מידי רציו; וכן ב-41.5% מרישיון "עוז" וב-10% מקבוצת הרישיונות הימיים פלאג'יק.

מדיווחי השותפות מתברר כי כמה ממחזיקי יחידות ההשתתפות שלה אינם מרוצים מדרך התנהלותו של השותף כללי. בדוחות הרבעון השני מציינת הזדמנות ישראלית כי אותם משקיעים פנו בתחילת אוגוסט לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במטרה למנוע הצבעה באסיפת בעלי היחידות על מינוי מפקח לשותפות שהוצע על-ידה.

בדיון שנערך כמה ימים לאחר מכן קיבל השופט את דרישת בעלי היחידות והעניק להם את האפשרות להציע לאסיפה גם מועמד מטעמם לתפקיד המפקח. עקב כך נדחתה האסיפה שהייתה אמורה להתקיים בשבוע שעבר, והיא נקבעה מחדש לתחילת ספטמבר.

בד-בבד עם פניית המשקיעים הגישה השותפות עצמה לבית המשפט מספר תביעות בסך כולל של 7.3 מיליון שקל כנגד כמה בעלי יחידות, בין היתר בעילה של הפרת חוק איסור לשון הרע.

אחת מהתביעות הללו, בסכום של 2.7 מיליון שקל, הוגשה כנגד אדם בשם אוהד דיין, שלטענת הזדמנות ישראלית מפרסם בפורומים באינטרנט דברי-בלע פוגעניים אודותיה, מכפיש ומשמיץ אותה תוך הטחת האשמות חסרות בסיס, כדבריה.

"מטרת המשקיעים: פירוק השותפות"

בכתב התביעה, שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, טוענת השותפות כי באוקטובר 2014 הוקם באתר האינטרנט תפוז "פורום הזדמנות ישראלית", וחברים בו עשרות משתתפים. אלא שלטענת השותפות, הפורום הפך במהרה "כר פורה לאמירות שקריות, פוגעניות ומשולחות כל רסן מצד הנתבע", שאף הפך בהמשך למנהל הפורום, וזאת על רקע המחלוקות אותן ניהל מול השותפות בנוגע לניהולה בידי השותף הכללי.

בכתב התביעה מובאים ציטוטים מדברים שכתב לכאורה דיין בפורום, תוך שהוא משתמש בכינוי "מנגר 2". כך, למשל, טוענת התובעת כי דיין קרא למשתתפי הפורום שלא להאמין לדברי מנהלי השותפות, כשכתב לכאורה: "אל תסמכו על הבטחות שאתם מקבלים מההנהלה, שעד היום היו בלי כיסוי".

כתב התביעה מייחס לכאורה לדיין פרסום הודעות נוספות בפורום. באחת מהן הוא טען לכאורה (בשפתו שלו שהיא חריפה יותר) כי ערך יחידת ההשתתפות של הזדמנות ישראלית לא מעניין את המנהלים שלה. לפי אותו ציטוט, דיין גם טען לכאורה כי כל מה שמעניין את מנהלי השותפות אלה הם הגיוסים שיאפשרו לה להתקיים ולהמשיך ולשלם דמי ניהול לשותף הכללי, וכן לשלם לו תמלוגים במקרה שיימצא לבסוף נפט או גז.

בהזדמנות ישראלית טוענים בפני בית המשפט כי "אין ספק שמעשי ומחדלי הנתבע והפרסומים הפוגעניים האמורים נועדו כולם להביא להשגת מטרתו של הנתבע - פירוקה של השותפות והשבת הכספים, זאת באמצעים פסולים וחרף דיון ענייני במחלוקות שהתגלעו".

בתביעה המדוברת יידרש בית המשפט לקבוע האם הציטוטים המדוברים מהווים אכן לשון הרע כנגד השותפות ומנהליה, והאם בשל כך היא ראויה לפיצוי מהנתבע.

בנוסף, מעניין יהיה לעקוב ולראות האם במסגרת המשפט יבחרו השופטים לעסוק באופן כללי גם בסוגיית המבנה המשפטי הקיים של שותפויות חיפושי הגז והנפט בישראל, ולבחון האם זהו עדיין המבנה התאגידי העדיף עבור המשקיעים בבורסה בענף זה.

מהזדמנות ישראלית נמסר: "לצערנו, ישנם כאלה המרשים לעצמם להשתלח ברשתות חברתיות ולעשות שימוש באמירות החורגות מגבולות חופש הדיבור, אמירות שיש בהן הסתה לאלימות, לשון הרע והוצאת דיבה. רק לאחרונה היינו עדים לתופעות כעורות שכאלה ולהשלכות שלהן, תופעות שגם גורמי אכיפת החוק החליטו לשים להן סוף. כחברה עסקית הפועלת על פי כל הכללים והנהלים, קלה כבחמורה, לא נסכים לסבול איומים מרומזים על חיי המנהלים ואמירות המטילות דופי ביושרה או בדרך ההתנהלות של החברה, ושל ראשיה. החלטנו לנקוט בצעד משפטי זה, לפני שכולנו נצטער בהמשך. אנו חוזרים וטוענים כי כל מחלוקת יש לנהל ולברר כבני תרבות, ובאמצעות דיון ענייני".

ההפסדים
 ההפסדים