המשקיעים מריעים לעסקת אדמה-סנונדה: מניית דסק"ש טסה

נאמני ההסדר באי.די.בי הגישו הצעה נגדית לזו שהגיש בעל השליטה אדוארדו אלשטיין לשינוי תנאי ההסדר: דורשים תמורת מזומן גבוהה יותר

חגי אולמן ואיל גבאי / צילום: אמיר מאירי
חגי אולמן ואיל גבאי / צילום: אמיר מאירי

שוק ההון הישראלי קיבל היום בסיפוק את הידיעה אודות האפשרות למיזוג חברת חומרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן), אל תוך חברת סנונדה הסינית. מניית חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שמחזיקה ב-40% מאדמה, זינקה בכ-16% ושווי החברה טיפס ליותר מ-800 מיליון שקל.

האג"ח הארוכה של דסק"ש מסדרה ו' במח"מ של 5 שנים, עלתה בכ-4% לאחר שהחברה אישרה שאדמה צפויה לחלק דיבידנד ענק של 250-300 מיליון דולר טרם השלמת המיזוג בינה לבין סנונדה - כפי שהוערך אתמול ב"גלובס". מנגד, נסחרה האג"ח הארוכה של אדמה מסדרה ב' (מח"מ 9.6 שנים) בירידה של כ-3% בתגובה לדיבידנד הגבוה שייצא מקופת החברה.

חלקה של דסק"ש בדיבידנד מאדמה יעמוד על 100-120 מיליון דולר וסכום זה יממן את תשלומי הריבית שהיא אמורה להתחיל לשלם בדצמבר לבנק הסיני EXIM בגין הלוואה של 960 מיליון דולר, שקיבלה ממנו בסוף 2011 כנגד החזקתה באדמה. היקף הריבית עומד על כ-15 מיליון דולר ברבעון, כך שהדיבידנד אמור לממן את התשלומים במשך כשנתיים.

שינוי במתווה ההסדר באי.די.בי

גם מניית אי.די.בי פתוח, שמחזיקה ב-74% מדסק"ש, רשמה היום עליות שהגיעו במהלך המסחר לכ-7%. היום פרסמה אי.די.בי מכתב ששלחו נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (לשעבר החברה האם של אי.די.בי פתוח), עו"ד חגי אולמן ואיל גבאי, ובו הצעה לשינוי חלק מתנאי הסדר החוב, לצורך חיזוקה של הקבוצה במתכונתה הנוכחית. מדובר בהצעה נגדית להצעה שהעביר לפני כשלושה חודשים בעל השליטה דה פקטו באי.די.בי פתוח, אדוארדו אלשטיין, לשני הנאמנים, לאחר מגעים שניהלו הצדדים מאז.

אלשטיין ושותפו לשעבר מוטי בן משה רכשו אשתקד את השליטה באי.די.בי פתוח במסגרת הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות. כחלק מאותו הסדר, השניים עדיין מחוייבים להגיש השנה ובשנה הבאה שתי הצעות רכש בהיקף כולל של 512 מיליון שקל למניות אי.די.בי פתוח שבידי הציבור, בפרמיה של כ-250% על מחירן הנוכחי בשוק.

אלשטיין, שמתחילת 2015 ביסס את מעמדו כבעל שליטה יחיד באי.די.בי לאחר שבן משה הפסיק להזרים לה הון, הציע כי במקום להשקיע את הסכום ברכישת המניות מהציבור הוא יזרימו היישר לקופת החברה, ובתמורה יקבלו זכאי ההסדר אג"ח חדשה במח"מ ארוך, שתנפיק להם אי.די.בי פתוח, בערך נקוב של 512 מיליון שקל. האג"ח יישאו ריבית של 4% ויוצמדו למדד המחירים לצרכן.

בנוסף, דרש אלשטיין כי מלוא החזקות הציבור באי.די.בי פתוח (128 מיליון מניות בתוספת כל האופציות המונפקות) יועברו לידיו, תמורת תשלום של 30 מיליון שקל במזומן והקצאה של 20 מיליון שקל ע"נ של אג"ח נוספות מאותה סדרה חדשה, במקביל להזרמת עוד 20 מיליון שקל לאי.די.בי.

אולמן וגבאי מסכימים עם אלשטיין לגבי הצורך בשינוי מתווה ההסדר כדי לחזק את אי.די.בי פתוח ואת החברות הבנות שלה, והצעתם אינה שונה מהותית מהצעת אלשטיין. גם הם סבורים שהזרמה של 512 מיליון שקל מצד בעלי השליטה ישירות לחברה במקום תשלום לזכאי ההסדר היא עדיפה, כשבתמורה יקבלו האחרונים אג"ח בסכום זהה (במונחי ערך נקוב). יחד עם זאת, השניים מציעים הנפקת אג"ח מסדרה ט' הקיימת, שנושאת ריבית צמודת מדד של 5%.

ההבדל העיקרי בהצעת הנאמנים נמצא בתמורה שיקבלו בעלי המניות מקרב הציבור ביחס להחזקותיהם הקיימות בחברה. לדעת אולמן וגבאי, התמורה אמורה להסתכם ב-90 מיליון שקל שישולמו למחזיקים מהציבור במזומן. דרישה נוספת מצדם היא כי אי.די.בי תתחייב להשתמש בכספי התמורה ממכירת כלל ביטוח לצורך ביצוע הצעת רכש חלקית (באופן שוויוני) לכלל סדרות האג"ח של החברה.

בין אלשטיין לבן משה מתנהלת כיום בוררות בשאלת השליטה באי.די.בי, והשניים ממתינים להחלטת הבורר, השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, בנושא. במסגרת צו ביניים שהוציא הבורר בחודש שעבר למניעת שינוי ביחסי הכוחות בדירקטוריון אי.די.בי טרם סיום הבוררות, הוא ציין שהוא צפוי לפרסם את החלטתו במהלך אוגוסט. כך שהמו"מ בין בעלי השליטה לנאמנים צפוי להעלות הילוך רק לאחר פרסום פסק הבורר.

מה יקבלו
 מה יקבלו