מכרז הניידים הגדול במדינה מעורר חשש כבד

לדברי גורמים בכירים בשוק, אם המכרז ייפתח לכל עובדי המדינה ויאפשרו לכל עובד לרכוש כמה מכשירים, התוצאה תהיה פגיעה קשה במפעילים וביבואנים העצמאיים שייאלצו לוותר על נתח שוק של מאות אלפי מכשירים בשנה

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר פרסם בסוף השבוע שעבר מכרז לרכישת מכשירי סלולר והתגובות לא מאחרות להגיע. מפעילים סלולריים מביעים חשש שהמכרז עשוי להשפיע באופן קשה על רווחיותם, ואף ליצור השפעה נרחבת על כל שוק ציוד הקצה בישראל בשל היקפו העצום של המכרז.

מדובר במכרז שייפתח לא רק למי שזכאי לקבל מהמדינה מכשיר סלולרי פלוס סים, אלא גם לעובדים לא זכאים. בנוסף המכרז יאפשר לעובד רכישה של מספר מכשירים, כך שבסופו של דבר המכרז עשוי להגיע למאות אלפי מכשירים ואף יותר. בהתחשב בכך שבישראל נמכרים מדי שנה כמיליון וחצי מכשירים סלולריים, סביר להניח שהמכרז יביא להשפעה גדולה על כלל השוק וליצור לחץ כבד על רשתות הטלפונים והיבואנים העצמאיים בעיקר, שכן קהל גדול מאד של רוכשים מקרב עובדי המדינה ומשפחותיהם יעדיף לקנות את המכשירים דרך המכרז ולא בשוק החופשי.

כ-95 אלף מכשירים סופקו לעובדים על ידי המדינה וכ-12 אלף נרכשו באופן עצמאי. אם כלל עובדי המדינה יקבלו הזדמנות לרכוש מכשירים, המספרים הולכים לגדול בצורה משמעותית ומה שעשוי עוד לקרות זה ספסרות במכשירים. כלומר עובדי מדינה שיקנו כמה מכשירים יוכלו למכור אותם הלאה לקרובים או חברים וכו'.

המכרז מורכב מסלים שכוללים מספר סוגי מכשירים, ויכולים להשתתף בו המפעילים הסלולריים, היבואנים הרשמיים, מפיצים של היבואנים הרשמיים ויבואנים עצמאיים שרוכשים ישירות מהיצרן. המתמודדים צריכים להוכיח מכירה של 50-70 אלף מכשירים מ-2013.

החשש הגדול של המפעילים הוא שהמכרז יוביל אותם להפסד מכיוון שרווחיותם היום מושפעת בצורה ניכרת מהרווחיות ממכירת ציוד קצה. הדוחות של פרטנר וסלקום הראו שהרווח הנקי של שתי החברות נשחק עד דק, ולכן ירידה במחירי ציוד הקצה עשויה לגרור אותם להפסדים, שממילא אמורים להגיע בקרוב או במאוחר בשל ירידת המחירים בשוק.ההצעות אמורות להתקבל עד 21 באוקטובר השנה.