טלטלה בשוק המט"ח: הדולר והאירו זינקו ביותר מ-1%

הדולר היציג התחזק בכ-1.3% ל-3.878 שקלים ■ בשווקים ממתינים לפרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה ■ FXCM: "הטריגר לזינוק של הצמד דולר-שקל היה פרסום צפי האינפלציה של בנק ישראל"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

הדולר לא עוצר. שערו היציג של המטבע האמריקאי התחזק היום (ב') מול השקל בכ-1.3% לרמה של 3.878 שקלים לדולר. האירו היציג התחזק אף הוא בכ-1% לרמה של 4.28 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.107 דולרים.

בשווקים ממתינים לפרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה, אשר יפורסמו הערב ויספקו רמזים באשר למועד העלאת הריבית בארה"ב.

בארץ, בנק ישראל דיווח היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש יולי עלה ב-0.3%, בדומה לקצב גידולו הממוצע בחודשים האחרונים. המדד המשולב הושפע לטובה מהגידול שחל ביולי ביצוא הסחורות וביצוא השירותים, ומהעלייה שחלה ביוני בייצור התעשייתי ובפדיון ענפי המסחר והשירותים. מנגד, הירידה ביבוא מוצרי הצריכה והירידה בשיעור המשרות הפנויות מיתנו את קצב עליית המדד.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי הפיחות ביואן הסיני, ההרחבה הכמותית וריבית אפסית באירופה, בתקופה של שפל במחיר חומרי גלם והוזלת עלויות, תומכים במדדים הנמוכים ומותירים בידי בנק ישראל צוהר להפחתת ריבית נוספת.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים: "הטריגר לזינוק של הצמד דולר-שקל היה פרסום צפי האינפלציה של בנק ישראל, שהעלה כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב-0.7% בלבד, שפל של חמש שנים ומתחת לתחום היעד של בנק ישראל. זהו עוד סממן מדאיג להאטה בקצב הצמיחה במשק הישראלי, והדבר התבטא ביממה האחרונה בכל של מכירות שקל בזירת המט"ח המקומית. הנתונים הללו מגדילים את האפשרות כי בנק ישראל יוציא לפועל צעדים דרסטיים יותר, כגון ריבית שלילית או הרחבה כמותית, אם כי אנו סבורים כי רק החרפה נוספת בנתונים תביא להוצאה לפועל של צעדים כאלה. בכל מקרה, הנתונים הללו מסירים מעל הפרק העלאת ריבית בעתיד הנראה לעין, ועל כן השקל קרס אמש".

להערכתם של כלכלני מחלקת מחקר של בית השקעות יוטרייד, חידוש הסיוע ליוון, מתח דיפלומטי מול רוסיה - ספקית האנרגיה העיקרית של גוש היורו וצמיחה מהירה יותר בארה"ב המתחרה, כל אלה ימשיכו להעיב, בטווח הקרוב, על מטבע האיחוד האירופי לטובת הדולר והפאונד הבריטי.

ביוטרייד מזהירים כי הפיתרון של הבעיה היוונית הוא פתרון קצר טווח בלבד - בימים האחרונים אושרה חבילת סיוע נוספת - שלישית ליוון, בהיקף עתק של 86 מיליארד יורו. מתוך כספי הסיוע יוון צפויה להחזיר לבנק המרכזי האירופאי 3.2 מיליארד יורו בסוף החודש, כתשלום שוטף בגין החוב. כך יורדת מהפרק שאלת הדיפולט (פשיטת רגל) הטכני של יוון. אך סיוע זה אינו פותר את הבעיה בטווח הארוך יותר. לדעת כלכלני יוטרייד, נותרו שאלות פתוחות רבות באשר לארגון מבנה החוב מחדש והפרטה של נכסים רבים ומהותיים. לפיכך, נראה כי הבעיה נפתרה רק בטווח הקרוב, על ידי מחזור חוב לאירופה על חשבון אירופה, מה שעלול לקבל ביטוי שלילי בגוש בטווח הארוך יותר וגם לשמש כתקדים לשווקים חלשים נוספים (ספרד ואיטליה למשל).

בשורה התחתונה, ביוטרייד סבורים כי האירו מחזיק מעמד בינתיים בשל פיחות זמני של מטבעות מסוכנים יותר ובראשם היואן הסיני, במידה והבורסות הגדולות בעולם יחזרו לפסי העלייה בקרוב, האירו יכול למצוא את עצמו מחוץ למגרש אל מעבר לחציית הרף המשמעותי כלפי מטה ושוויו יהיה פחות מדולר. לאירופה חסרים בינתיים גורמים משמעותיים המעודדים את הצמיחה ואת מעמדה התחרותי, ייתכן ואירו נמוך במיוחד ישרת את המטרה הזו.