רבעון קשה לשטראוס: הרווח צנח 55% ל-31 מיליון שקל

שטראוס הפרישה 13 מיליון שקל לחובות מסופקים של מגה ■ הרווח התפעולי של סברה צנח ב-41% ל-27 מיליון שקל

קבוצת המזון שטראוס סיכמה הבוקר (ה') את הרבעון השני של 2015 עם חולשה ניכרת בתוצאות, שבאו לידי ביטוי בצניחה של 55% ברווח הנקי ל-31 מיליון שקל. גם בסיכום מחצית השנה המגמה דומה, ובה נשחק הרווח ב-21% ל-133 מיליון שקל.

הכנסותיה של שטראוס ברבעון נחלשו ב-6% ל-1.8 מיליארד שקל, והרווח הגולמי שלה איבד 10% ל-689 מיליון שקל. בשורה התפעולית הציגה שטראוס ירידה חדה של 35% ל-112 מיליון שקל, שהובילה את שיעור הרווחיות התפעולית לרמה של 6.1% בלבד, לעומת 8.9% ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום מחצית השנה המגמות דומות, עם ירידה של 4% בהכנסות ל-3.8 מיליארד שקל, לצד ירידה של 9% ברווח הגולמי (1.4 מיליארד שקל) וירידה של 18% ברווח התפעולי (309 מיליון שקל), תוך שחיקת שיעורו מהמכירות.

מהדוחות עולה כי שטראוס נפגעה מכמה גורמים, בהם השפעות מט"ח, סיווג עלויות בעקבות חוק המזון וקריסת רשת מגה.

תוצאות שטראוס 20.8.15
 תוצאות שטראוס 20.8.15

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל שטראוס, מסר היום כי "שילוב בין אירועים מאקרו-כלכליים במספר חברות ובמספר גיאוגרפיות, לבין מספר אירועים נקודתיים (ריקול אריזות חומוס מתוצרתה של סברה, הסדר הנושים של מגה והפרשה לירידת ערך בסרביה), ובהשוואה לרבעון מקביל חזק, הביאו לשחיקה ברווח התפעולי והנקי של הקבוצה".

שטראוס מציינת בדוחות כי בניטרול השפעות מט"ח נרשמה עלייה קלה במכירות הרבעון, וכי קריסתה של רשת מגה הסבה לה הפרשה של כ-13 מיליון שקל לחובות מסופקים, בעוד חוק המזון גרם לה לירידה של 21 מיליון שקל במכירות.

עוד הוסיפו בשטראוס כי "לאור השחיקה ברווח התפעולי פועלת החברה במספר מישורים לצורך שמירה על הרווח, לרבות מהלכי התייעלות בייצור ובשרשרת האספקה וחיסכון בהוצאות הנהלה וכלליות".

באקסלנס ברוקראז' ציינו היום כי "אנו רואים עלייה בסיכונים המסחריים והכלכליים הטמונים בשטראוס, וממליצים כרגע להיזהר מחשיפה גבוהה".

מפילוח הפעילויות עולה כי מכירות הקפה של שטראוס, אשר מהוות קרוב למחצית הכנסותיה, נחלשו ברבעון ב-8% ל-835 מיליון שקל, בעיקר בשל שחיקת שווי המטבעות בברזיל, ברוסיה ובאוקראינה. מגמה דומה נרשמה גם במחצית השנה.

מגמה שלילית נרשמה גם בשורה הגולמית והתפעולית בפעילות הקפה, המיוחסת גם היא לשינויי מט"ח, בנוסף לעליית מחירי הקפה הירוק בברזיל - שוק הפעילות המרכזי של שטראוס, בו ירדו המכירות הרבעוניות ב-11% ל-394 מיליון שקל, אולם בניטרול השפעות מטבע צמחו ב-10%.

מכירות שטראוס בישראל, הכוללות את מגזר הבריאות ואיכות חיים (מוצרי חלב, סלטים ועוד) ומגזר תענוג והנאה (ממתקים וחטיפים) ירדו ברבעון ב-5% ל-678 מיליון שקל - ירידה המיוחסת להורדות מחיר והתגברות התחרות, וגם בפעילות זו נרשמה שחיקה בשורות הגולמיות והתפעוליות.

גם פעילות החומוס של שטראוס, בה היא מחזיקה יחד עם חברת פפסיקו האמריקאית, באמצעות השותפות סברה, רחוקה מלסכם רבעון חיובי, ולמרות צמיחה של 7% במכירות ל-347 מיליון שקל (100%), הרווח התפעולי מפעילות זו צנח ב-41% ל-27 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד מ-14.3% ל-7.9%.

ירידה זו מיוחסת לריקול שבוצע למוצרי החברה, שכלל הורדת כ-30 אלף אריזות חומוס בהתאם לדיווחי שטראוס ברבעון הראשון. בחברה מציינים כי השפעת המהלך כללה הוצאות בגין איסוף המוצרים, שיפור בבקרות האיכות במפעל בוירג'יניה ומאמץ שיווקי מוגבר. בשטראוס הוסיפו כי בשלב זה לא ניתן להעריך "אם יתקבל החזר ביטוחי, ואם יתקבל, מה יהיה היקפו".