בורסות וול סטריט ננעלו בירידות חדות: הנאסד"ק צנח 2.8%

S&P500 רשם את הירידה היומית החדה מזה כחודשיים וננעל בשפל של 5 חודשים ■ הדאו ג'ונס בירידה היומית החדה מאז 2011 מבחינת נקודות ■ מחיר הנפט התאושש ■ ר"מ יוון התפטר והכריז על בחירות בזק

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות ביום השלישי ברציפות. הירידות הלכו והתגברו מאז הפתיחה וננעלו בנמוך היומי. זאת, על רקע חששות מהאטה גלובלית, אי-הוודאות באשר למועד העלאת הריבית לראשונה מזה שנים, והתנודות החדות בשוק הנפט והמט"ח. מחירי הנפט התאוששו מעט היום (ה'), ומחיר הזהב עלה כשהמשקיעים מחפשים נכסי מקלט. גם דרמה יוונית הוסיפה לסנטימנט השלילי.

מדד ה-S&P500 רשם היום את הירידה החדה ביותר מזה כחודשיים וסגר ברמה הנמוכה מזה 5 חודשים. המדד מחק את העליות שרשם מאז תחילת השנה וננעל מתחת לממוצע הנע של 200 ימים, מה שנחשב לרמה טכנית חשובה שירידה מתחתיה משמעותה תחילת תיקון ארוך.

הדאו ג'ונס רשם את הירידה היומית החדה ביותר מזה כמה חודשים מבחינת אחוזים ואת איבוד הנקודות הרב ביותר ביום אחד מאז נובמבר 2011. הנאסד"ק צנח בשיעור החד ביותר מזה 4 חודשים.

מדד ה-VIX, המכונה גם "מדד הפחד", זינק היום בחדות והשלים זינוק של יותר מ-40% ב-3 ימי המסחר האחרונים. הנפט התאושש קלות היום וחוזה WTI נסחר בעלייה של 0.8% ל-41.15 דולר לחבית. מחיר הזהב ננעל היום בעלייה של 2.2% ל-1,150 דולר לאונקיה - הרמה הגבוהה שלו מזה 5 שבועות.

המשקיעים עדיין מעכלים את הדברים מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפד שפורסמו ביום רביעי, ושהותירו אותם באי-ודאות באשר למועד העלאת הריבית. הפרוטוקולים הראו כי העלאת הריבית בספטמבר עדיין עומדת על הפרק, אך גם דחייתה לדצמבר אפשרית. שלמה קופר, אנליסט ראשי ב"מגמות", מציין כי "הסוחרים בשוק החוזים העתידיים הפחיתו את ההימורים על העלאת ריבית בספטמבר ואפילו בדצמבר, ושמים את הדגש במקום זאת על העלאת ריבית ראשונה בינואר".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין כי "להערכתי, הריבית תעלה בחודש הבא, כי אי העלאה שלה תתפרש בשווקים כאמירה של הפד שהמשק האמריקאי עדיין לא בשל לכך וזה מסר שהוא לא מאמין בו ולא רוצה לשדר אותו. אני סבור שהפד יעדיף להעלות ריבית ואחר כך לעצור אם יראה הרעה, מאשר להמשיך עם הריבית הנמוכה ולהתמודד אחר כך עם לחצי מחירים (נניח אם הנפט מתאושש) שיכתיבו העלאות ריבית חדות יותר".

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הגיש היום את התפטרותו מתפקידו והכריז על בחירות בזק שיתקיימו כבר ב-20 בספטמבר. התפטרותו היא הימור של ציפראס, שבא להעמיד את עצמו שוב לבחירת הציבור בעוד חודש, לאחר שהוא נתפס בעיני רבים כר"מ שנכנע לתכתיבים של אירופה בנוגע לחבילת החילוץ ולצעדי הצנע במדינתו. (לסיפור המלא)

נתוני מאקרו מעורבים

בתחום המאקרו, לפני הפתיחה (15:30) התפרסמו הנתונים השבועיים של התביעות לדמי אבטלה, שעלו ב-4,000 ל-277 אלף תביעות ראשוניות לדמי אבטלה, לעומת הצפי לירידה ל-271 אלף תביעות, אחרי 274 אלף בשבוע הקודם.

לאחר הפתיחה (17:00) התפרסם מדד ה"פילי פד" לחודש אוגוסט שעלה ל-8.3 נק' לעומת צפי ל-6 נק', ולעומת 5.7 נקודות בחודש הקודם.

באותה שעה פורסם נתון מכירות בתים מיד שנייה לחודש יולי, שרשם עלייה של 2% ל-5.59 מיליון יחידות לעומת צפי ל-5.48 מיליון יחידות (12 חודשים אחרונים), ולעומת 5.49 מיליון בחודש הקודם.

מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים לחודש יולי שהתפרסם גם כן ב-17:00 רשם ירידה של 0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.2% לאחר עלייה של 0.6% בחודש הקודם.

חברת HP תפרסם דוחות לאחר סיום המסחר כשהצפי עומד על רווח של 85 סנט למניה ברבעון האחרון.

גם חברת הקמעונאות רוס תדווח לאחר המסחר והצפי הוא לרווח של 62 סנט למניה.

חברה נוספת שתציג תוצאות היום היא רשת הקמעונאות GAP שצפויה להציג רווח של 64 סנט למניה על הכנסות של 3.97 מיליארד דולר ברבעון האחרון.

חברת Marvell Technology דוחה את פרסום הדוחות שהיו צפויים להיום, כדי לתת לעצמה מספיק זמן לנתח ולדווח כראוי על התוצאות.

חברת Sears Holdings הצליחה לרשום ברבעון רווח של 208 מיליון דולר שהם 1.84 דולר למניה, אך רשמה גם צניחה במכירות בחנויות הזהות שלה - שהם עסקי הליבה של החברה. סירס דיווחה על ירידה של 22.5% במכירות ל-6.21 מיליארד דולר, לעומת התחזיות ל-5.72 מיליארד דולר.

חברת סיוה דיווחה על הסכם עם NXP: סיוה תספק טכנולוגיית בלוטות' עבור מכשירים לבישים, יישומי בית חכם ו-IoT .