מבחן דרכים: ג'יפון הונדה HR-V החדש - שידור חוזר

תשע שנים אחרי הדור הראשון, הונדה מחזירה את HR-V לשוק ■ האם יש לו את הכלים להתמודד בפלח החם ביותר של עולם הרכב?

כ-150 אלף יחידות, זה הכול. זה מספר מכוניות ה-HR-V דור קודם, שהונדה מכרה בשוק האירופאי בין השנים 1999 ל-2006. וזה מספר מספיק קטן כדי שבהנהלת הונדה יחליטו לחסל את הדגם החביב-אך-מוזר אשר היום אנו יודעים שהקדים את זמנו.

כמעט עשור חלף מאז והטעמים השתנו מאוד. מה שבעבר הייתה נישה זעירה, הפכה ללהיט היסטרי אשר שואב אליו לקוחות מקבוצות רכב רבות אחרות. גם ליצרני הרכב זה משתלם (ואפילו מאוד).

הפתרון של הונדה היה להחיות מחדש של ה-HR-V, שהקדים את זמנו. כמו קודמו, הוא מתבסס על פלטפורמה של מכונית סופר מיני, במקרה של 2015 מדובר בזו של ההונדה ג'אז אשר הושקה גם היא לאחרונה בשוק האירופאי. הונדה יצרה מה שלדבריה הוא שילוב בין "צללית של קופה לקשיחות של רכב שטח". הרכב הזה מתאפיין במראה יוצא דופן ואגרסיבי בתוך הקבוצה הזו. ניפוח המרכב בולט לעין, קווי כוח יוצרים מכסה מנוע בולבוסי ומותניים רחבים.

חישוקי גלגלים גדולים בקוטר 18 אינץ' (חבילת איבזור. אצלנו עם 17 או 16 אינץ'), מעבירים גם הם את המסר ודיפוני פלסטיק שחורים לכל היקף תחתית המרכב חותמים את הנוסחה הקלאסית של "איך צריך להיראות רכב פנאי". מצא חן בעיניי הפתרון של ידית הדלת האחורית המשולבת בחלון הצד (א-לה אלפא רומאו) - פתרון מאוד לא אופייני להונדה.

גם תא הנהג יוצא דופן. לצד עיצוב חכם ומקורי - המון פתחי מיזוג שממוקמים חכם, תצוגה נהירה, קונסולה מרכזית מבוססת מגע ועוד הברקות, בחירה החומרים ביזרית בעיניי. שילוב של משטחים קשים היכן שלא ציפיתי, ודווקא הרכים והנעימים למגע באיזורים נגישים פחות. בעין זה נראה טוב, המגע משאיר רושם אחר. הקונסולה המרכזית נוטה מעט לכיוון הנהג, וזה תחום בתוך קוקפיט שמעצבי חלל הפנים יצרו במיוחד על ידי הרמת הפאנל שבין הנהג לנוסע כמעט לגובה המרפק. אין כאן "תעלה" לדרייבשאפט - אין גל הנע - זה נטו עיצוב אשר מנסה לשמור על המיקוד לנהג של הונדה אבל גם מנסה ליצור חלל פנים של רכב קטן שלא יהיה מחניק. דיכוטומי למדי.

מאחור תמצאו את המושבים המתקפלים של הונדה (מאג'יק סיטס), ותא מטען בנפח 470 ליטרים - משמעותי מאד למכונית בקבוצה הזו. הגישה דרך דלת מתרוממת ומפתן נמוך ומאוד רחב - הושקעה כאן מחשבה ורואים את התוצאות.

בעת ההשקה הוצגו שני מנועים: דיזל 1.6 ל' עם 120 כ"ס ו-30 קג"מ ובנזין 1.5ל' עם תפוקה של 130 כ"ס ו-15.5 קג"מ. כאשר עבורנו מנוע הבנזין הוא הרלוונטי. שני המנועים הללו חדשים, מסדרת earth dreams של הונדה.

למנוע הבנזין הרמה ותזמון שסתומים משתנה וגם הזרקת דלק ישירה. שיא ההספק מגיע ב-6,600 סל"ד ושיא המומנט 2000 סל"ד נמוך יותר. העברת הכוח נסמכת על תיבת הילוכים רציפה, אשר ניתנת גם להעברה בעזרת משוטים בגב ההגה. ניהול התיבה הוא כזה שידמה תיבת הילוכים מרובת הילוכים (DSG למשל) כמו שהקהל האירופאי אוהב. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 10.8 שניות ופליטת המזהמים היא 120 גק"מ. הנעה כפולה? לא בינתיים. רק במהלך 2016.

מאחרי ההגה תרגישו מיד בבית, אם אתם כבר לקוחות של הונדה. המיתוג, גלגל ההגה, המנופים - כולם מוכרים. בסיס המושב מעט קצר וחסרה תמיכה לרגליים, אבל למעט זאת תנוחת הנהיגה טובה ונעימה. הראות החוצה מופרעת מעט על ידי קורה A, והחיבוק של תא הנהג את הנהג יוצר תחושה של אינטימיות וביטחון.

מטרים ראשונים בפאתי ליסבון ואנו מנווטים בתוך תנועה עירונית צפופה. מערכת הניווט של המולטימדיה שולחת פקודות ברצף של בקר אוויר, אבל החיווי נהדר, וגם אם מתבלבלים התיקון מהיר ויעיל.

ההגה קל מאוד, כמעט נטול התנגדות או מרכוז. זה משדר כלפי הרכב כולו, אשר גולש, ספק שט, ברחובות העיר.

תאוצות מהירות וחדות מלוות בעליית סל"ד ורעש מנוע נוכח למדי - לא בדיוק החוויה שהבטיחו לנו בפרזנטציה. בידוד הרעשים לא מושלם, ולצד עמל המנוע אפשר לשמוע גם רחש מכביש מחוספס ואת משב הרוח מעל 120 קמ"ש.

שיוט בכביש פתוח נעים למדי. ריסון המרכב במהירות גבוהה מצוין - מה שמסביר את הנוקשות בעיר - והסל"ד של המנוע נמוך וחסכוני בדלק בעיקר בזכות יחסי ההעברה הארוכים של ה-CVT.

לפי היצרן, אפשר להגיע כמעט ל-20 קילומטרים לליטר - לטעמנו אפשרי רק בנהיגה מודעת במיוחד.

הונדה לא ויתרה לגמרי גם על הצד הדינמי והיא כיילה את השלדה של הג'אז באופן כזה שיתן לרכב ניהוג חד, מדויק, מינימום של תת-היגוי ותגובות ניטראליות של השלדה. כך, על כביש הררי מתפתל, כשרגל ימין דבוקה לרצפה, דילג הרכב מפיתול לעיקול עם זווית גלגול לא מוגזמות, שליטה וריסון מצוינים של המרכב ותגובות נכונות של השלדה בהעברת משקל, כמו זו שמתרחשת כשמרימים את הרגל מהמצערת. אהבנו את הורדת ההילוכים של התיבה בעת בלימה, אהבנו גם את זה שהיא נשארת בהילוך נמוך אם התעכבנו ביציאה לעקיפה - וממש לא אהבנו את ההגה נטול התחושה והקל מדי, אשר אילחש את החגיגה - כמו לאכול סושי עם כפפות אגרוף.

הונדה HR-V בגלגולו החדש מחזיק בכל הקלפים להצליח. יש לו מראה נהדר, הוא מצויד בקישוריות מלאה ושיקוף לסמארטפונים ועם חישוקי סגסוגת וקריצה של פנסי LED. הוא נופל באזורים שהיום, האמת תיאמר, חשובים פחות - כמו משוב מההיגוי או יחידת הנעה חסרת מחץ. במחיר הנכון HR-V יכול להיות דומיננטי אצלנו, אבל הפעם יהיו לו מתחרים חזקים מיפן, קוריאה ואירופה.

הכותב היה אורח הונדה בפורטוגל

חלק מהמתחרות

מאזדה CX-3

למאזדה CX-3 שתגיע אלינו בקרוב, יש מידות דומות לשל ההונדה, אך היא מעט קצרה יותר ובסיס הגלגלים שלה קצר יותר. העיצוב החיצוני והפנימי מבוסס על המאזדה 3 החדשה והמנוע שיגיע יהיה 1.5 ליטר עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המחיר לא ידוע

סוזוקי ויטארה

"האח הגדול" של הקרוס-אובר המצליח יגיע אלינו אחרי החגים עם תא נוסעים מרווח, עיצוב אופנתי ומנוע 1.6 ליטר בנזין נמרץ עם תיבה אוטומטית חדשה בת 6 מהירויות. דגם בסיס עם הנעה קדמית צפוי להיות מתומחר באגרסיביות מול הג'יפונים הנפוצים

יונדאי כרתא

המתחרה החדש של יונדאי בפלח, שיגיע ב-2016, מציע ממדים דומים לאלה של הונדה ובסיס גלגלים באורך 2.59 מ'. הוא ניצב על פלטפורמה חדשה ומודרנית, מציע תא נוסעים מתוחכם ומוצע עם מנוע 1.6 ליטר בנזין בהספק 123 כ"ס או עם טורבו דיזל ותיבה אוטומטית