אלה מחירי הדירות במחיר למשתכן ה-1 של כחלון

גובה ההנחה עשוי להגיע ל-250 אלף שקל לדירה ■ על-פי חישובי מטה הדיור, הקבלנים יוכלו להציע גם מיליון שקל לדירה ועדיין ליהנות מרווח יזמי גבוה

משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

במכרז הראשון בשיטת "מחיר למשתכן" של שר האוצר משה כחלון בקריית מוצקין, ובו 20 מתחמי משנה לבניית 1,028 דירות, נקבע מחיר מקסימום שאותו יוכלו הקבלנים לבקש במכרז - כ-11 אלף שקל למ"ר סטנדרטי, כולל עלויות פיתוח וכולל מע"מ, מה שמביא דירת 4 חדרים סטנדרטית בשטח 100 מ"ר למחיר של כ-1.1 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". בנוסף, על שטחי מרפסת וגן בדירות פנטהאוז וגן ישולם כ-0.3 מהמחיר למ"ר סטנדרטי; שטח מחסן: כ-0.4 מהמ"ר הסטנדרטי; מקום חניה יחושב לפי 2 מ"ר סטנדרטי.

עד שעות אחר הצהריים נעשו מאמצים קדחתניים לפרסם עוד היום (ה') באתר האינטרנט של רמ"י לפחות את המכרז הראשון בקריית מוצקין. המכרז השני יהיה ל-593 יח"ד בלוד (אחיסמך), ובו ייקבע מחיר מקסימום רק בתחילת השבוע הבא. על-פי חישובי מטה הדיור לאור נתוני המחירים הנוכחיים שהציג השמאי הממשלתי, גובה ההנחה לרוכש עשוי להגיע ל-250 אלף שקל, והקבלנים יוכלו להציע גם מחירים של 10 אלפים שקל למ"ר ועדיין ליהנות מרווח יזמי בגובה כ-12%.

נדלן חיפה קרית מוצקין
 נדלן חיפה קרית מוצקין

שר האוצר כחלון מפעיל בימים האחרונים לחצים גדולים על ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, על עדיאל שמרון מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, על גורמי משרד השיכון ועל השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי, על מנת לקבוע במהירות מחירי מקסימום למ"ר שיוכלו הקבלנים לדרוש במכרזים אלה, ובכך לאפשר את פרסום המכרזים.

כל הדירות בפרויקט יהיו עבור "מחיר למשתכן", ובכך לא יתאפשר לקבלנים לבצע "סיבסוד פנימי" כפי שיכלו לעשות בשיטה הישנה של מחיר למשתכן, בה מחצית הדירות נמכרו בשוק החופשי. במהלך הדיונים האחרונים הוחלט, כי המושג "חסר דיור", שהוא תנאי לזכאות בפרויקט בהגרלה, יהיה היעדר בעלות על דירה ב-6 השנים האחרונות. זאת, בניגוד להגדרה של משרד השיכון במכרזים הקודמים של "מחיר למשתכן", שם הוגדר "היעדר בעלות" משנת 1971. משרד השיכון והבינוי לא יוכל לרכוש דירות בפרויקט עבור זכאי הדיור הציבורי.

קריית מוצקין: 13-14 אלף ש' למ"ר

לשם השוואה, "גלובס" בדק מחירים למ"ר בדירות חדשות בקריית מוצקין, על בסיס עסקאות קיימות ברשות המיסים, בניפוי עסקאות שאינן מתייחסות לדירות רגילות (דירות גן, צמודי קרקע וכד). מספר העסקאות שדווחו בפרק הזמן הנבדק אינו גדול ולכן מדובר באומדן בלבד.

חיפוש במערכת מידע נדל"ן של רשות המיסים, אודות דירות חדשות שנמכרו בקריית מוצקין בשלושת החודשים האחרונים בבניינים חדשים בלבד (שנת בנייה 2014-2015), מעלה מחיר ממוצע לדירה חדשה בת 4 חדרים שנמכרה בתקופה האמורה של 1.3 מיליון שקל. במקביל, מחיר ממוצע של דירת 5 חדרים בהתאם לחיפוש עומד על 1.62 מיליון שקל. נציין כי שטח הדירות שנבדקו עומד על בין 87 מ"ר ל-120 מ"ר בכל הנוגע לדירות 4 חדרים ולבין 111 מ"ר ל-130 מ"ר בדירות 5 חדרים.

לדוגמא, דירת 4 חדרים בעיר, בבניין שנבנה בשנת 2015, בשטח של 90 מ"ר, נמכרה ב-1.27 מיליון שקל, מה שמגלם שווי של כ-14.1 אלף שקל למ"ר. דירת 4 חדרים אחרת, גם היא בבניין משנת 2015, בשטח 91 מ"ר, נמכרה ב-1.29 מיליון שקל, כלומר, כ-14.1 אלף שקל למ"ר.

במקביל, דירת 5 חדרים חדשה, בבניין מ-2015, בשטח 120 מ"ר, נמכרה ב-1.545 מיליון שקל, מחיר המגלם כ-12.8 אלף שקל למ"ר. דירת 5 חדרים נוספת, גם היא בבניין שנבנה ב-2015, בשטח 118 מ"ר, נמכרה ב-1.42 מיליון שקל, כלומר, שווי למ"ר של כ-12 אלף שקל.

דני מור, מנהל פיתוח עסקי בחברת קרדן נדל"ן המשווקת נכון להיום פרויקט חדש בעיר, בסמוך לשטח עליו מתכננת המדינה להוציא את מכרזי מחיר למשתכן, מאשר כי אכן המחירים היום נעים סביב 14 אלף שקל למ"ר בדירות חדשות. "זה המחיר, וזה המחיר שגם אמור היה להיות בכורדני בלי 'מחיר למשתכן'. אנחנו מוכרים היום דירת 100 מ"ר ב-1.4 מיליון שקל".