האם הסמארטפון הבא שלכם יהיה סיני?

סמארטפונים סיניים הם כבר לא מילה גסה ■ יצרניות כמו וואווי, מייזו, וואן פלוס ושיאומי מייצרות מוצרים איכותיים שלא נופלים מדגמים שעולים פי שניים או שלושה ■ האם הישראלים יהיו מוכנים להחליף לסמארטפון תוצרת סין?

הסמארטפון הבא שתרכשו לא בהכרח יהיה אייפון או גלקסי. הישראלים ושאר הצרכנים בעולם אמנם אוהבים מאוד את אפל וסמסונג, אבל השוק משתנה. היצרניות הסיניות מתחזקות, ומוצריהן משתפרים. חברות כמו וואווי (Huawei), מייזו, וואן פלוס ושיאומי מוכיחות שאפשר לייצר טלפון איכותי וזול מדגמי החברות האמריקאיות והקוריאניות.

מבין החברות הסיניות הללו, וואווי היא החברה הגדולה ביותר מבחינת המכירות מחוץ לסין. לארץ היא הגיעה כבר לפני מספר שנים, אך נותרה מחוץ לשיח הציבורי בארץ, לאור הדומיננטיות של אפל וסמסונג ולאור מיעוט הדגמים שהושקו בישראל. בשנתיים האחרונות וואווי כיכבה בתערוכת הסלולר הגדולה והחשובה בעולם - מובייל וורלד בברצלונה. היא דאגה להחזיק ביתן ענק מול הביתן העצום של סמסונג והכריזה על מכשירים חדשים. גם בשוק הישראלי המצב משתנה: היבואנית אלפא טלקום התחדשה במנכ"ל חדש ונמרץ, קובי כליף, שהגיע מסמסונג ישראל. לאחר מאמץ כביר, הצליח כליף לגרום לוואווי להשקיע מילוני שקלים בשקל הישראלי.

החברה החליטה לסמן לעצמה את השוק הישראלי, וביולי השיקה באיחור קל לעומת מדינות אחרות בעולם את דגם הדגל שלה P8 כאשר היא מצוידת בפרזנטורים הישראלים הכי לוהטים שאמורים לשדר מסר צעיר ועדכני: גל גדות ומוקי. הקמפיין אמור לתת רוח גבית למכשיר דגל שנתוניו לא מביישים את דגמי הדגל של אפל וסמסונג: האייפון 6 והגלקסי S6 - והשוס הגדול הוא כמובן המחיר: 2,400 שקל, בהשוואה לסמארטפוני הדגל של המתחרים שנמכרו באותה תקופה במחירים הקרובים ל-3,500 שקל. היום פער המחירים בין וואווי ל סמסונג ו-LG הצטמצם.

אלא שבוואווי יודעים שמעבר לתקציב שיווקי גדול ופרזנטורים קורצים, הם צריכים לנהל מלחמה בזירה נוספת - זירת התדמית הבעייתית שיש למוצרים הסינים. לשם כך איפשרו לאחרונה ביקור נדיר לעיתונאים ישראלים במפעלי החברה - ביקור שאיפשר הצצה אל מאחורי הקלעים של תעשיית הענק הזאת.

מכשירי הדגל הנוכחיים בשוק
 מכשירי הדגל הנוכחיים בשוק

השקעה במחקר

מטה וואווי שוכן בעיר שנזן, הנחשבת למוקד המפעלים של חברות הסלולר, פסי ייצור של חברות דרום קוריאניות ומפעלים של חברת פוקסקון (האחראית לייצור האייפון) שוכנים בה. וואווי מחזיקה גם היא פסי ייצור גדולים בשנזן לצד מטה החברה הענקי, שמזכיר עיר קטנה.

האתגר הגדול ביותר של היצרניות הסיניות ובראשן וואווי, הוא המיתוג - הצרכנים לא תמיד רואים במוצר סיני כמכשיר איכותי. "אנחנו בטוחים שהצרכנים שינו דעתם על המוצרים הסיניים שאנחנו מייצרים, בזכות השקעתנו במחקר ופיתוח. אנחנו משקיעים 10% מההכנסות*שלנו*במחקר*ופיתוח. ב-2014 עמד הסכום הזה על 1.2 מילארד דולר", אומרת אדה קסו, בכירה בחטיבת מוצרים לשוק הפרטי והעסקי בוואווי.

וואווי מעוניינת שהצרכנים במערב יבינו שמוצריה לא דומים למוצרים סיניים אחרים, המתקלקלים במהירות. הביקור במפעל מגלה תהליך ייצור קפדני: רובוטים לצד בני אדם מייצרים את כל חלקי הסמארטפון בסביבה סטרילית. חלקים מודבקים בחום גבוה, עובדים בודקים בשבע עיניים כל חלק שעובר במכונה והצגים עוברים בדיקת איכות באופן אוטומטי.

ומה עם העובדים? בכל כמה חודשים, כשנחשפים תנאי העבודה הקשים של פועלים בסין העובדים במפעלים של מותגי ענק אמריקאיים, קמה מחאה ציבורית. אחת ממטרות הביקור במפעל היא להראות גם את תנאי ההעסקה בוואווי. קשה לומר שמדובר בעבודה מהנה ומגוונת, אך העובדים - לפחות אלה שמשימותיהם הוצגו בסיור - מקבלים הפסקות תכופות יחסית.*כך למשל, פעילות של העובדים במהלך בקרת האיכות מתנהלת בצורה רובוטית, סריקה זריזה עם העיניים על מעבדים, שבבים וחלקים שונים של הסמארטפון - תהליך שנראה שיהפוך במהירות כל אדם נורמלי למדוכא. מהסיבה הזו, העובדים יוצאים להפסקה כל שעה וחצי, כאשר מאותו רגע נשמעת מוזיקה קופצנית והעובדים רצים לצאת החוצה. העבודה בפסי הייצור של וואווי שמורה לעובדים עם תואר שני, מה שהופך את מקום העבודה לנחשק בקרב הצעירים הסינים.

בחברה מדגישים שבדומה ליצרניות מהשורה הראשונה, היא משלבת תהליכי בדיקה קפדניים לפני השקת המכשיר. ם: כך למשל, מכונות דמוית רובוטים בודקות את כניסת הטעינה בסמארטפון; רובוט מכניס ומוציא את המטען 10,000*פעם; הסמארטפונים מחוממים לטמפרטורה עד 85 מעלות והמטענים לחום של 60 מעלות, כדי לוודא שהמכשירים ישרדו גם אם יישכחו ברכב ביום קיץ לוהט; רובוט משליך את הסמארטפון אלפי פעמים ומצלם את כל התהליך בווידיאו, ורובוט אחר מדמה ישיבה על המכשיר.

תהליך הייצור של כל מכשיר נמשך שלושה ימים, וכל פס ייצור מפיק יותר מאלף מכשירים ביום.

וואווי נגד כל השאר

מכירות הסמארטפונים של וואוי מהדגמים האחרונים שיצאו לשוק היו מוצלחות. הפאבלט Mate 7 מכר 5 מיליון יחידות בעולם, סמארטפון הדגל P7 שיצא ב- 2014 מכר 7 מיליון יחידות ודגם הדגל הנוכחי P8 מכר בתוך חודשיים מיליון יחידות. וואווי דורגה במקום השלישי במכירות העולמיות של סמארטפונים ברבעון השני של 2015 על-פי חברת המחקר IDC. נתח השוק של וואווי עמד 8.9% לעומת 6.7% ברבעון המקביל אשתקד. סמסונג דורגה במקום הראשון עם נתח שוק של 21.7% ואפל במקום השני עם 14.1%. מעניין. גם במקום הרביעי והחמישי ברשימת יצרניות הסמארטפונים המובילות נמצאות חברות סיניות. שיאומי החזיקה נתח שוק של 5.3% ולנובו ביחד עם המותג האמריקאי שלה מוטורולה - 4.8%.

 

בוואווי מתכננים לפעול באסטרטגיה של יצרניות מתחרות: התמקדות במספר דגמים בודדים ולא בעשרות מכשירים. "ב-2011 יצרנו 75 דגמים וב-2015 נרד ל-20 דגמים", אומרת קסו, "המטרה היא להצטמצם אפילו יותר, כך שנהיה ממוקדים יותר".

שוק הפרימיום הוא היעד של וואווי. בחברה לא מסתירים שמחירי הסמארטפונים שלהם צפויים לעלות בעקבות השקעה בטכנולוגיות חדשות ושהמטרה היא לנצח את סמסונג. "כבר היום אנחנו מתחזקים בשוק הפרימיום על חשבון סמסונג", אומר שו יאנג, סגן נשיא לשיווק בחטיבת המוצרים לשוק הפרטי והעסקי בוואווי. "אולי אנחנו לא הכי טובים, אבל אנחנו עובדים קשה במטרה להגיע לשם".

האם סמסונג צריכה לדאוג? וואווי מתחזקת כל הזמן, יש לה תקציבי שיווק גדולים, שאיפות אגרסיביות והשקעות במחקר ופיתוח, והיא לא רק רוצה רק להעתיק מיצרניות אחרות, אלא גם לפתח טכנולוגיות חדשות.

עד לפני כמה שנים, הדרום קוריאנים היו במקום של הסינים והיום סמסונג ו-LG הן אלו שמובילות את התעשייה. בוואווי כבר סימנו את ארה"ב כיעד הבא. "אנחנו מנסים להיכנס לשוק האמריקאי", אומרת קסו. "השקנו לאחרונה חנות אינטרנטית בארה"ב ואנחנו בשיחות עם רשתות אלקטרוניקה כמו בסט ביי וחברות סלולר על השקת סמארטפונים אצלן בקטלוג".

כניסה לשוק האמריקאי היא יעד מרכזי אבל לא צפויה להיות. האמריקאים חוששים ממותגי תקשורת סינית, כאשר בעבר פרסם הקונגרס האמריקאי מסמך כי ציוד התקשורת של החברה (רשתות סלולר) עלול לכלול אמצעי ריגול. כמו כן, המסמך ציין שוואווי לא חשפה את הקשר שלה עם הממשל הסיני.

אחת ההערכות בתעשיית התקשורת, שפעילויות הסלולר של היצרניות הסיניות ממומנות בחלקן על ידי הממשל הסיני, כאשר המטרה היא לחדור למערב.

*** הכותב היה אורח החברה בסין

שופינג בסין: לא מה שחשבתם

טיסה לסין מעוררת ציפייה כהזדמנות לרכישה של שלל מוצרי אלקטרוניקה במחירים נמוכים, שיאפשרו למלא את המזוודה בכל מכל. המיתוג הזה שזכתה לו סין, מגלה שאם לא מדובר במוצר סיני שחשקה בו נפשכם, רוב הסיכויים שעדיף שתקנו אותו במדינה אחרת. מחיריהם של אייפונים, מכשירי גלקסי S של סמסונג ומותגים ממדינות אחרות נמוכים רק במאות שקלים מאלו שבארץ, והסיכוי ליפול על זיוף הוא מאוד גדול. הסינים לא מתביישים למכור זיופים בקופסאות מקוריות, אותן הם אורזים בניילון מוצמד. אייפונים אפשר למצוא בכל פינה, השאלה אם המכשיר אכן יגיע אם מערכת ההפעלה של אפל או בכלל עם אנדרואיד?

הסינים לקחו את נושא הזיוף גם לחנויות אפל סטור. באזורי השווקים של חנויות הסלולר אפשר לראות חנויות של אפל כל כמה מאות מטרים, החנויות מגיעות עם אותו עיצוב, קירות בצבע כסוף ושולחנות עץ, ההבדל שהשולחנות עשויים עץ זול ורוב הסיכויים שהקירות פשוט נצבעו בצבע כסוף. בחלק מהמקומות אפשר למצוא שלטים ענקיים עם לוגו של אפל, רק שלצד התפוח מופיע גם לוגו של סמסונג.

הזיופים לא נשמרים רק לסמארטפונים. כרטיסי זיכרון נמכרים באריזות הכוללות יחידות רבות של כרטיסים בנפח גבוה. גם בדיקה של הכרטיס בתוך המחשב מגלה שהכרטיס כולל 128 ג'יגה. אולם בסופו של דבר, הכרטיס לא מעתיק את הקובץ אלא רק את האייקון שלו. בהחלט זיוף מתוחכם. הסינים אפילו דואגים להדביק מדבקת הולוגרמה על כרטיסי הזיכרון, בשביל שהמשתמש יחשוב שמדובר במוצר מקורי, אולם בסנדסיק יצרנית כרטיסי הזיכרון, בכלל לא מדביקים מדבקות מסוג זה.

המוצרים היחידים שמשתלם לרכוש בשווקים בסין הם סמארטפונים. למשל, דגם MX 5 של מייזו נמכר בארץ ב-1,700 שקל, בסין המחיר הוא 1,100 שקל. הבעיה היחידה, גוגל לא פעילה בסין (הממשלה חוסמת את הגישה האינטרנטית לשירותי גוגל ופייסבוק), לכן הסמארטפונים מגיעים עם חנות אפליקציות וגישה לשירותים שונים של חברות מקומיות. מי שירכוש סמארטפון בסין, יצטרך להתאמץ קצת בהתאמה שלו לשוק המערבי.

חנויות סמארטפונים בשנזן / צילום: צחי הופמן
 חנויות סמארטפונים בשנזן / צילום: צחי הופמן

מה מציעות המתחרות הסיניות?

ברחובות סין בולטים מותגים מוכרים כמו שיאומי ולנובו, לצד יצרניות שהישראלים פחות מכירים, למשל, CoolPad, Elephone ו-Oppo.

שיאומי: החברה דיווחה בשבוע שעבר על מכירת 800 אלף יחידות מדגם ה-RedMi Note 2 בתוך 12 שעות. המכשיר כולל מסך בגודל 5.5 אינץ' ברזולוציית Full HD ומצלמה עם חיישן 13 מגה פיקסל. המחיר בסין: כ-500 שקל.

OnePlus: מדובר בחברה שעושה הרבה רעש תקשורתי. לאחרונה השיקה את הדור השני לסמארטפון היחיד שהיא משווקת - "2". הוואן פלוס 2 כולל סורק טביעות אצבע, אשר לטענת החברה מהיר יותר מזה של האייפון. המכשיר החל להימכר לאחרונה בארץ דרך אתר צ'יינה ביי ב-2,550 שקל לגרסת 64 ג'יגה. המכשיר יימכר גם דרך היבואן סי דאטה במהלך חודש ספטמבר.

מייזו: נוכחותה של מייזו בולטת. בארץ מייצגת אותה רשת באג, שהחלה לאחרונה במכירה מוקדמת למכשיר הדגל שלה MX5. מחירו 1,700 שקל, והוא כולל גוף מתכת, עובי דקיק של 7.6 מ"מ, מסך בגודל 5.5 אינץ' ברזולוציית Full HD ומצלמה עם חיישן 20.7 מגה פיקסל.