כך מנסה סין להרגיע את השווקים

הממשל הסיני הודיע היום כי בפעם הראשונה הוא מאפשר לקרנות הפנסיה המקומיות להשקיע כ-30% מהנכסים המנוהלים שלהן בשוק המניות המקומי ■ בנוסף, דווח כי סין מתכננת להזרים לבנקים מיליארדי דולרים

נשיא סין שי ג'ינפנג / צילום: רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפנג / צילום: רויטרס

האנליסטים בשוק חלוקים בנוגע לשאלה האם הקריסה בשוק המניות תימשך או שמא מדובר בתיקון בריא. עם זאת כולם מסכימים כי אחד הגורמים המרכזיים לנפילות הוא התנודתיות החריפה בשוק המניות הסיני והחשש מפני האטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. בניסיון להרגיע מעט את השווקים, הממשל הסיני מתכנן ע"פ דיווחים שונים להודיע על מספר פעולות שנועדו לתמרץ את הכלכלה ולהשיב את הצבע הירוק לשוק המניות.

באתר מרקטווץ' מצטטים בכירים בבנק המרכזי של סין, שטוענים כי הבנק מתכנן להזרים למערכת הבנקאות מיליארדי דולרים במטרה להגביר את שיעור האשראי שהבנקים מעניקים. ע"פ הערכות הבנק המרכזי יודיע על הצעד - שככל הנראה יחייב קיצוץ של כ-0.5% ביחס הרזרבות של הבנקים - עד סוף החודש או תחילת ספטמבר. כמו כן בשוק מעריכים שצעד שכזה ישחרר לבנקים בסין כ-678 מיליארד יואן (106.2 מיליארד דולר).

בנוסף, הממשל הסיני הודיע היום (א') כי בפעם הראשונה הוא מאפשר לקרנות הפנסיה המקומיות להשקיע בשוק המניות. מהלך שכזה מהווה פוטנציאל לכך שמאות מיליארדי יואן יוזרמו לשוק המניות הסיני וישיבו את אמון המשקיעים.

ע"פ ההחלטה של הממשל, קרנות הפנסיה יוכלו להשקיע עד כ-30% מהשווי נטו של הנכסים המנוהלים שלהן (או כ-100 מיליארד דולר) בשוק המניות המקומי. לפני כן, קרנות הפנסיה הסיניות יכלו להשקיע רק בפיקדונות הבנקאיים ואג"ח הממשלתיות.

למעשה, סין כבר הודיעה שבכוונתה לנקוט בצעד שכזה במסמך שפרסמה בשלהי חודש יוני. הממשל הסיני החליט להוציא לפועל היום את המהלך לאחר גל ירידות בשווקים במהלכו שוק המניות הסיני השיל מערכו בשבוע החולף 12%, השבוע הגרוע ביותר מאז גל הירידות הקודם בחודש יוני.