לאומי שוקי הון: "מגדל הקלפים כבר החל להתמוטט"

לאומי שוקי הון: האירו מתחזק כי המשקיעים מעריכים שהפד לא יעלה את הריבית לאור המשבר הסיני המחריף ■ "עד שהממשל הסיני ישיב את אמון השווקים, המגמות שאנו רואים בימים האחרונים עוד יחריפו"

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

"השווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר", כך אומר הבוקר (ב') ליאור פאוסט, מנהל דסק ספוט מט"ח-מט"ח בלאומי שוקי הון.

הבוקר ממשיכים השווקים לצנוח, כשהבורסה בשנחאי נפלה כ-8.5%, בורסות אירופה יורדות בחדות גם הן, הנפט בשפל של 6.5 שנים והדולר נחלש מול האירו בכ-1%.

פאוסט טוען כי "אם אחרי הפיחותים האגרסיביים ביואן, הורדת הריבית בסין, הורדת חובת הנזילות לבנקים והזרמת מיליארדים כדי לתמוך בשווקים, הבורסה בסין יורדת יותר מ-10% במהלך יום המסחר הראשון של השבוע, הדבר אומר שהשווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר, ומגדל הקלפים שראשיתו בבועת אשראי נדל"ני ופרטי והמשכו במחיקת כל רווחי הבורסה הסינית ב-2015 בתוך שבוע, כבר החל להתמוטט".

פאוסט מסביר כי האירו מתחזק מכיוון ש"ההערכה שתיתכן העלאת ריבית בספטמבר בארה"ב הולכת ונמוגה תחת המשבר הסיני המחריף, מה שמאלץ את השווקים שברחו מהאירו על גבי הצפי להעלאת ריבית והסיפור היווני, לשוב לאירו.

"בהקשר הזה יהיה מאוד מעניין לראות את נתוני ה-GDP השבוע בארה"ב (הצפויים להראות כי האביב בארה"ב היה חיובי), אך יותר חשוב מכך לעקוב אחרי הסימפוזיון בנושא התפתחויות אינפלציה ומדיניות מוניטארית ביום שישי בג'קסון הול, שם סגן נשיא הפד סטנלי פישר יבהיר מה כוונותיו של הפד לחודש הקרוב.

"מטבעות השווקים המתעוררים נחלשים - בניגוד לאירו, ההאטה הכלכלית הגלובלית, שמקורה בסין ומשתקפת גם במחירי הסחורות, מחלישה מטבעות שווקים מתעוררים. הלירה הטורקית נשקה כבר ל-3.00 מול הדולר, והראנד הדרום אפריקאי גם הוא בשפל של כל הזמנים. המהלך בשקל בהתאמה, אך כמובן לא באותה העוצמה".

פאוסט מעריך כי "עד שהממשל הסיני ישיב את אמון השווקים, המגמות שאנו רואים בימים האחרונים עוד יחריפו. אנחנו מרכזים את תשומת ליבנו בדברים שישמיעו הבנקים המרכזיים בסין ובארה"ב השבוע".

גם עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, אומר כי "הירידות בשווקים הורידו ככל הנראה את העלאת הריבית בארה"ב בספטמבר מהפרק, מה שיכול להפעיל לחץ על בנק ישראל לפעול כבר היום. אני מניח שבנק ישראל לא יוריד היום את הריבית, אולם הצהרה בדבר הנכונות לשוב ולפעול בכל האמצעים הדרושים יכולה למנוע את התחזקות השקל. כמובן שהחלטה כזו תשפיע גם על שווקי המניות והאג"ח".

"עיני המשקיעים נשואות אל בנק ישראל"

אייל כהן, מנכ"ל שיא קפיטל, אומר הבוקר כי "עיני המשקיעים נשואות אל בנק ישראל, אשר צפוי לפרסם היום (16:00), את החלטתו בדבר הריבית. על פי הערכות, צפוי הבנק המרכזי להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 0.1%. ברם, לאור ההתפתחויות השליליות בשווקי ההון בעולם, אשר השפיעו על שוק המניות המקומי, כמו גם פרסום נתון התמ"ג הפאסימי לפני מספר ימים, אשר הציג האטה בצמיחה לרמה של 0.3% בלבד (הציפיות עמדו על צמיחה בשיעור נאה של 2.7%) - כל אלו עשויים להוביל את נגידת הבנק לפעול, בדמות של הפחתת הריבית אף אל עבר הטריטוריה השלילית, כדי לעודד את הכלכלה. ההערכות הן שהנגידה תעדיף להמתין להודעת הריבית של הבנק האמריקני בספטמבר".