10 תובנות השוק של יניב פגוט ביום בו המניות נשחטות

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מעריך כי הטלטלה בשווקים היא רק "מימוש כואב" ■ נתוני מסחר: מניות ת"א 100טבלת אביטראז'בורסות מובילות בעולם

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

הנפילה של הימים האחרונים בשווקים היא מימוש ולא כניסה למיתון עולמי. כך מעריך היום (ב') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

פגוט הוציא למשקיעים הבוקר מסמך ובו 10 התובנות שלו על המצב בשווקים, כשהמרכזית שבהן היא ששוק המניות ממשיך להוות חלופת השקעה טובה.

להלן 10 התובנות לפי פגוט:

1. מימוש כואב אך לא מיתון עולמי: אנו סבורים כי מדובר במימוש שהתעכב ולא בשינוי מגמה אפוקליפטי המנבא מיתון עולמי, היה ואנו שוגים בהערכה זו הרי ירידות הנוכחית הם רק האפריטיף.

הכלכלה האמריקנית צומחת בקצב נאה והאבטלה בארה"ב ברמת שפל. התאוששות הכלכלה האירופאית, אשר התבססה על יצוא מוגדל, אמנם פגיעה להאטה גלובלית, אולם נהנית ממחירי סחורות נמוכים, מטבע מפוחת והרחבה כמותית אדירה ולפיכך לא סביר כי פניה למיתון חוזר.

כלכלת סין מאטה ורבים מתמיד סקפטיים לגבי אמינות הנתונים הסטטיסטיים במדינה, אולם בכך אין חדש וזה מלווה אותנו בעשור האחרון. לממשל הסיני הרצון והיכולת לתמוך בכלכלה הסינית וכך, להערכתנו, הוא יעשה.

השווקים המתעוררים, בייחוד אלא הסובלים מבעיות מבניות קשות ונשענים על ייצוא סחורות, הם הסובלים המרכזיים מהסיטואציה הגלובלית, אולם להערכתנו הם לא ידרדרו את כלכלת העולם למיתון חוזר בנוסח 2008.

2. מפותחים ולא מתפתחים: למשקיעים סולידיים מוטב להימנע כעת מהשקעה בשווקים המתפתחים, המהווים את לב הבעיה הכלכלית העולמית וראוי כי יתמקדו בהשקעה בשווקים מפותחים. אנו סבורים כי משקיע אשר החמיץ את רכבת העליות בשוק המניות האירופאי עשוי למצוא את המימוש הנוכחי כהזדמנות הצטיידות נוחה במניות אירופאיות בכלל ומניות גרמניות בפרט.

3. הבנק המרכזי הסיני יהיה חייב לאמץ את דוקטרינת דראגי: אנו מצפים וצופים כי הבנק המרכזי הסיני מתקרב לנקודת השקת "Big bazooka" סיני, אשר יחזיר את הצבע ללחיי המשקיעים בשוק המניות. בלי Big bazooka סיני ורטוריקה בנוסח של דראגי מיולי 2012 השווקים יוסיפו לסבול מחולשה. ככל שהירידות בשווקים תהיינה חדות יותר, תזמון התמריצים החריגים יוקדם.

4. "כשכולם חמדנים, אני פחדן ואילו כאשר כולם פחדנים - אני חמדן": אנו סבורים כי משקיעים לטווח ארוך, אשר מסוגלים לספוג ימים קשים של ירידות, צריכים לשמור על חשיפה מנייתית ולטייב את תיק המניות על בסיס ההזדמנויות שנוצרו ולא לבצע הקטנה מהותית של הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות. אם פתחנו בקלישאה של וורן באפט אשר נולדה לימים כאלה, נחתום בקלישאה אחרת של באפט לפיה הוא "אינו מכיר מישהו שמכיר מישהו שמסוגל לתזמן שווקים". ואם באפט אינו מכיר, מי אנחנו?

5. אגרות החוב הממשלתיות עולות ומגינות על תיק ההשקעות: הירידות החדות בשווקי המניות הגלובליים מטיבות עם שוק אגרות החוב הממשלתי בארה"ב, אירופה וישראל. השקעה באגרות חוב ממשלתיות מהווה הגנה מובנית טובה בתיק ההשקעות בעת הנוכחית.

הירידה המהותית בהסתברות להפחתת ריבית בארה"ב בספטמבר הקרוב, בצוותא עם מרוץ הצטיידות בנכסים בטוחים, תומכים באפיק החוב הממשלתי. משקיעים המחזיקים בעודפי נזילות גדולים ראוי כי ישקלו ניצול הנזילות העודפת, כדי לנסות ולגדר את הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות.

6. בנק ישראל ישנה הערב את הטון ויאותת כי הוא נכון לתמוך בפעילות במשק: היום אחר הצהריים יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש ספטמבר 2015. נתון הצמיחה הכלכלי החלש בישראל לרבעון השני של השנה והצניחה החדה בציפיות האינפלציה במשק, בצוותא עם הירידות החדות בשווקים הגלובליים, מפעילים לחץ על בנק ישראל לתמוך בכלכלה המקומית. הבנק המרכזי עתיד לעדן את הטון הניצי אשר אפיין אותו לאחרונה והוא צפוי לאותת על נכונתו לתמוך בכלכלה המקומית.

7. פאניקת ההאטה בישראל מוגזמת: כלכלת ישראל תצמח השנה ככל הנראה בקצב של 2.7%-2.9%. מדובר בקצב צמיחה נמוך יותר מזה שהורגלנו אליו בשנים האחרונות, אולם עדיין מדובר בקצב צמיחה חלומי עבור מרבית המדינות המפותחות.

8. השקל ישמור על עוצמתו ביחס לסל המטבעות: המגמה של שקל חזק נשענת על יסודות מוצקים ולפיכך היא צפויה להמשך בעתיד הנראה לעין. גם אם בימים הקרובים השקל ימשיך להיחלש, תהא זו עבורנו הזדמנות גידור של החשיפה העודפת לאירו ולדולר, גם במסגרת האחזקה המנייתית וגם במסגרת אחזקת החוב.

9. האפיק השקלי עדיף על האפיק הצמוד: האינפלציה במשק בשנה הקרובה צפויה להסתכם ב-0.5% בלבד. ממשלת ישראל פועלת בצורה נחושה מתמיד להפחתת מחירים במשק ומגמה זו צפויה להימשך.

10. תכירו TINA, ראשית תיבות There is no alternative : בעולם של ריביות אפסיות, שוק המניות מוסיף להוות חלופת השקעה טובה, גם אם מחירי המניות גבוהים במעט מן הממוצעים ההיסטוריים ורווחי החברות צומחים לאט מן הממוצע.