פאניקה: 2.2 מיליארד ש' פדיונות מקרנות נאמנות ותעודות סל

גורם בכיר בשוק: "הפדיונות יימשכו יום-יומיים, ההיסטריה לא תימשך. זה הזמן לקנות" ■ " הכדור אצל הנגידה קרנית פלוג - נראה מאיזה חומר היא קורצה" ■ נתוני מסחר: מניות ת"א 100טבלת אביטראז'בורסות מובילות בעולם

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

הכותרות המבהילות והירידות החדות בימים האחרונים בשוקי המניות בארץ ובעולם משפיעות על הציבור הרחב, ומגיעות קודם כל אל שוק קרנות הנאמנות. שוק זה ספג אתמול (א') פדיונות שעל פי הערכות גורמים בענף הסתכמו בכ-500-700 מיליון שקל, והיום הם נמשכו ביתר שאת: כך שביום ב' לבדו הם עשויים להגיע לכ-2 מיליארד שקל ברמה ענפית.

מדובר במספרים בהחלט חריגים שמבטאים - ואולי גם יוצרים - את הבהלה שניבטת ממסכי הטלוויזיה ויתר כלי התקשורת. יחד עם זאת, לדברי גורם בשוק עדיין לא מדובר בפאניקה של ממש.

לפי שעה אין עדיין נתונים רשמיים בנושא, אך ככל הידוע הפדיונות נרשמו כצפוי בקרנות מנייתיות, אך ממש לא רק בהן. לדברי גורמים בשוק קרנות הנאמנות נרשמו פדיונות גם בקרנות מעורבות ואפילו בקרנות האג"ח יש פדיונות. אתמול לא התקיים מסחר בקרנות חו"ל, והפקודות שהוזרמו ביום א' מבוצעות רק היום. זהו חלק מההסבר לגידול בפדיונות ביחס לאתמול.

לדברי גורם בכיר בשוק קרנות הנאמנות, הודות למצב בשווקים בימים אלה "קיבלנו המחשה, בפעם המיליון, שגם במניות יש סיכון. כבר תקופה ארוכה שרבים בשוק מדברים על כך שיש להגדיל את רכיב המניות בתיקי ההשקעה כי הסיכון באג"ח גדול יותר. אבל הנה ראינו וגילינו שוב שיש סיכון גם במניות והוא יכול לבוא מכל הכיוונים".

עם זאת, אותו גורם מעריך כי "הפדיונות יימשכו יום יומיים, וההיסטריה שקיימת עתה, שגורמת לדם ברחובות, לא תימשך יותר מדי, לכן עכשיו הזמן לקנות".

ומה לגבי שוק תעודות הסל? שם נרשמו פדיונות נמוכים יותר, שאינם דרמטיים בראיית השוק כולו. "יום ראשון הוא יום יותר רגוע בדרך כלל. אתמול לא היה כל כך רגוע", אומר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק התעודות. על פי הערכות בשוק, אתמול נפדו בענף כ-170-200 מיליון שקל. על פניו לא מדובר בדרמה גדולה, משום שמדובר בפדיונות שהיוו פחות מ-0.2% משוק תעודות הסל כולו, שסך הנכסים המנוהל בו מסתכם בכ-113 מיליארד שקל.

עם זאת, בשוק תעודות הסל מספרים שהפדיונות נמשכו גם היום, כשנכון לשעות הבוקר היו בענף פדיונות בהיקפים מצרפיים של כ-120 מיליון שקל לערך, כך שהיקף הפדיונות המצרפי בסוף היום נאמד על ידי גורמים בשוק בעד 200 מיליון שקל. הפדיונות בתעודות הסל נרשמו בתעודות בישראל ובחו"ל, בעיקר, כצפוי, בתעודות עוקבות מדדי מניות.

כנראה תיקון, לא משבר

לגופים המוסדיים הגדולים ביותר, שפועלים בתחום החיסכון לטווח ארוך, בדגש על פנסיה וביטוחי החיים, יש נקודת מבט קצת שונה משל יתר השחקנים בשוק. מדובר בשחקנים שרובם ותיקים, שכבר חוו משברים בעבר, ונהנים מנזילות גבוהה ביחס לשחקנים הקטנים יותר (מי יותר ומי פחות, בהתאם למדיניות ההשקעות שלהם) וגם מאופק השקעה ארוך יותר. בתור שכאלה הם אחראים על מאות מיליארדי שקלים מכספי הציבור.

כך, מנהל ההשקעות הראשי של עמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר), גיורא סרצ'נסקי, שביוני האחרון התריע מהמתרחש בשוק הסיני, הסביר היום ש"העולם היה באיזושהי צמיחה איטית, כשארה"ב צומחת יותר ואירופה בהתאוששות, והחשש העיקרי היה מה קורה בסין - בנדל"ן או בשוק המניות הסיניים. כרגע, החשש לגבי הכלכלה הסינית הוא שמניע את הירידות בשווקים, ואנו רואים זאת במקביל לנתוני מאקרו יותר חלשים משצפינו, באירופה ובארה"ב. ישראל מגיבה למה שקורה בעולם, נתוני הצמיחה פה היו חלשים מאשר הציפיות, אבל אין משהו משמעותי שמסביר תנודה שכזו".

סרצ'נסקי ממשיך ואומר כי "ב'עמיתים' אנו חוזים שגם אם יש ירידות בשווקים זה לא יביא למיתון עולמי חדש. הערכה שלנו היא שהסיכון בשווקים עלה אבל גם אם זה עלול לגלוש, כרגע זה נראה לנו כתיקון זמני". הוא הוסיף כי "ירידות חדות בשוק כבר היו פה ובשווקים זרים. התנהגות כתוצאה מעצבנות ומהיסטריה לא מובילה לתוצאות טובות".

אמיר הסל, מנהל ההשקעות הראשי בקבוצת הראל, אומר כי "ירידות חדות הן חלק מהחיים בבורסה. אלו אירועים שקורים בדרך כלל בין פעם לפעמיים בשנה. באופן טבעי העליות מתמשכות על פני הרבה זמן והירידות בזמן קצר בהרבה ויותר תלולות. במקרה הזה לא הייתה לנו ירידה משמעותית ותלולה מאז מארס 2014, כך שזה זמן ארוך שהשווקים עולים והתנודתיות נמוכה. ואולם, בבורסה, כמו בהר געש, ככל שתקופת השקט נמשכת יותר זמן כך כשההתפרצות מגיעה היא יותר חזקה. לכן, בהיבט מסוים, לאחר העליות הנמשכות והסטיות הנמוכות, התגבש בסיס לירידות.

"על פניו, שאלת השאלות היא האם הירידות הללו הן תיקון למהלך עליות או שהן מרמזות על משבר משמעותי נוסף. אז ראשית, סטטיסטית, אחת לעשר ירידות כאלה משקפת משבר אמיתי ובדרך כלל נדע רק בדיעבד באיזה סוג ירידות היה מדובר. לכן, קשה מאוד להעריך זאת כעת". אבל למרות הקושי האדיר שבהערכות כעת, הסל מעריך בזהירות ש"נראה סביר יותר שמדובר בתיקון, שיכול להיות אלים, ולא במשבר". בהקשר זה הוא מוסיף ש"יש לנו ראייה ארוכת טווח ואנחנו מסתכלים על השווי הכלכלי ולא מזהים כרגע שינוי משמעותי. לכן אנחנו שומרים על מעקב ומחפשים הזדמנויות בנכסים שירדו משמעותית מתחת לשווים הכלכלי עבור לקוחותינו".

"תפיסת הסיכון בשוק - מעוותת"

ענת לוין, מנכ"לית כנ"ף, זרוע ניהול ההשקעות של קבוצת כלל ביטוח, אומרת כי "תפיסת הסיכון בשווקים היא מעוותת, וזה נכון כבר די הרבה זמן. בעולם שיש בו ריבית אפס תפיסת הסיכון של מה כן מסוכן ומה לא מסוכן אינה תקינה. מה שרואים עתה בשווקים זה את התזוזה של הנכסים הכי נזילים, שזה המניות, אבל לא בהכרח שהנכסים הללו הם הכי מסוכנים. זאת, כשמנגד המרווחים באותן חברות שמניותיהן נפלו בחדות אינם נפתחים בשיעור חד".

על כל פנים, לוין מוסיפה כי היא מזהה כעת "פחד מתגבר לגבי הצמיחה בסין ובשל מחירי נפט וסחורות נמוכים", ומציינת כי "כבר היינו בעולם כזה. יש להסתכל טוב-טוב בתמהיל הנכסים ומה עלול לקרות לו". כמו שאר חבריה בשוק המוסדי גם היא רואה בימים שכאלה כהזדמנות לנצל נזילות ולרכוש מניות וני"ע אחרים.

גם יוני טל, מנהל ההשקעות הראשי של מנורה מבטחים, רואה מקום לתגובה מתונה למה שקורה בשווקים ולא לתגובה קיצונית. "בימים האחרונים אנו עדים לירידות חדות בשווקים הפיננסיים כתוצאה מפרסום נתונים מקרו כלכליים מדאיגים בשוק הסיני", הוא אומר. "מזה זמן שיעורי הצמיחה הגבוהים שאפיינו את השוק הסיני בעשורים האחרונים הולכים ויורדים. התופעה אינה שלילית אלא מבטאת את העובדה הפשוטה שכלכלה גדולה ומשגשגת אינה יכולה לצמוח באותם שיעורים שכלכלה חלשה אבל מתפתחת יכולה. אלא שהירידה בצמיחה בשוק הסיני מלווה בחריקות כפועל יוצא מהשקעות יתר שבוצעו בסין כמו גם מהבועה שנוצרה הן בשוק הדיור הסיני והן בשוק המניות שם, שעלו בשנים האחרונות לא על בסיס כלכלי".

הוא מוסיף כי "אין ספק שלהאטה בצמיחה של השוק הסיני קיימת השפעה מאקרו-כלכלית רחבה על העולם כולו, כשמנגד לירידת מחירי הסחורות ולעובדה שהריבית העולמית צפויה להישאר נמוכה גם בטווח הבינוני צפויות להיות השפעות מקזזות על השווקים. אנחנו מנהלים את תיק ההשקעות בהסתכלות ארוכת טווח והתגובה שלנו במבנה התיק, ככל שתהיה, היא מתונה ולא קיצונית".

הפדיונות בקרנות הנאמנות
 הפדיונות בקרנות הנאמנות