טראמפ: "מנהלי קרנות הגידור עושים הון ולא משלמים מסים"

המועמד הרפובליקני שמתרברב בהונו הגדול, פונה למעמד הבינוני

דונלד טראמפ / צלם: רויטרס
דונלד טראמפ / צלם: רויטרס

רגע אחד נדמה היה שדונלד טראמפ נשמע כמו ברני סנדרס, הסנטור הסוציאליסט שמתחרה בהילארי קלינטון על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. טראמפ, המיליארדר שמוביל כעת את רשימת המועמדים הרפובליקנים לנשיאות, תקף אתמול (א') את מנהלי קרנות הגידור בארה"ב, והציג את עצמו כסנגורו של המעמד הבינוני.

"הם משלמים כלום במסים, וזה מגוחך", אמר טראמפ בתוכנית "מול פני האומה" ברשת הטלוויזיה CBS על אותם מנהלים עתירי הון של קרנות הגידור. "אני רוצה להציל את המעמד הבינוני. אתם יודעים, הבחורים הללו מקרנות הגידור לא בנו את המדינה. הם בחורים שמעבירים ניירות ממקום למקום ויש להם מזל. ודרך אגב, ושהשוק קורס, כמו מה שקורה כעת, הם מפסידים הון. למעשה, הם רוצחים שאיש אינו מעמיד למשפט".

סנדרס, המתמודד בעל הסיכויים הטובים ביותר לגבור על הילארי קלינטון בהתמודדות על הכרטיס הדמוקרטי לנשיאות, תוקף בקביעות את מנהלי קרנות הגידור (רבים מהם יהודים כמוהו) במסע הבחירות שלו. הוא מציג אותם כדוגמה הקיצונית לפערי ההכנסה בחברה האמריקנית, שתרומתם לכלכלה וליצירת מקומות עבודה היא אפסית.

מבחינת טראמפ, שנוהג להתרברב בעושרו ובקשרי העסקים שלו, מיסוי של רווחי קרנות גידור והמנהלים שלהן בוודאי אינו סוגיה מרכזית במערכת הבחירות שלו, אבל אתמול, ביום השבתון מעבודה בארה"ב, טראמפ כיוון את חיציו לאלו שמרוויחים מאסטרטגיית ההשקעות הזו.

"מחצית מהם, תראו, הם אנרגטיים, חכמים מאוד, אבל הרבה מהם פשוט דוחפים ניירות. הם עושים הון ולא משלמים מיסים. זה מגוחך. כמה מהם חברים שלי. כמה מהם, לא יכול להיות לי פחות אכפת מהם", אמר טראמפ למראיינים שלו. הוא הוסיף ש"זה הדבר הלא נכון לעשות. הבחורים האלו מקרנות הגידור מתחמקים מעונש על רצח. הם עושים כמויות אדירות של כסף. הם צריכים לשלם מיסים. אני רוצה להוריד את שיעורי המס למעמד הבינוני. המעמד הבינוני הם אלו שמייצרים, והם נהרסים לגמרי. למדינה הזו לא יהיה בקרוב מעמד בינוני בכלל".

גם הילארי קלינטון הכניסה התקפה על מנהלי קרנות הגידור לנאומיה בחודשים האחרונים. "משהו לא בסדר כאשר מנכ"לים מרוויחים יותר מפי 300 ממה שמרוויח השכיר האמריקאי הממוצע, וכאשר מנהלי קרנות גידור משלמים לפי שיעור מס נמוך יותר מזה של נהגי משאיות או אחיות רפואיות", אמרה קלינטון במאי בהופעה בסידר פולס, איובה.

הדמיון ברטוריקה של טראמפ של המועמדים הדמוקרטיים העניק לג'ב בוש, אחיו של הנשיא לשעבר ובן של נשיא לשעבר, שנחשב למתמודד הבולט במחנה הרפובליקני עד להופעת טראמפ, הזדמנות לתקוף אותו חזיתית. "הוא היה דמוקרטי יותר זמן משהיה רפובליקני", אמר בוש בשבוע שעבר, "הוא נתן יותר כסף לדמוקרטים מאשר לרפובליקנים".

אתמול השיב טראמפ לאלו שמפקפקים בשיוכו למחנה הרפובליקני באמצעות אזכורו של רונלד רייגן. "אתם יכולים לומר אותו הדבר על רייגן. הוא היה דמוקרט עם נטייה ליברלית והוא הפך לרפובליקני שמרני".