"בשנתיים הבאות סביבת הריבית תמשיך להיות מרחיבה מאוד"

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן: "חוסר המעש של בנק ישראל מהווה אוזלת-יד אשר עלולה לגרור את הכלכלה הישראלית למקומות מסוכנים" ■ אילן ארצי: "בנק ישראל מבין שלא נותרו לו אמצעים רבים לתמוך במשק במצב משבר ולכן מהסס להוריד ריבית כעת"

הוועדה המוניטארית בבנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את גובה הריבית ללא שינוי על 0.1%. התגובות משוק ההון לא איחרו להגיע.

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, אומר כי "ההחלטה של בנק ישראל להשאיר את הריבית ללא שינוי היא טעות קשה אשר זורקת את הכלכלה הישראלית אל המערבולת העולמית ללא כל כלים או גלגלי הצלה. הנתונים כולם תומכים בצעד אמיץ וברור של בנק ישראל, כפי שעושים כל הבנקים המרכזיים בעולם. חוסר המעש הזה מהווה אוזלת-יד אשר עלולה לגרור את הכלכלה הישראלית למקומות מסוכנים. בעולם, ובתקופה בה הבנקים המרכזיים תומכים בכלכלות המקומיות (סין ,יפן ,ארה"ב ,אירופה), חוסר מעש מהווה צעד של חולשה מיותרת".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי אפסילון: "בניגוד להודעת הריבית מלפני חודשיים, בנק ישראל משדר למשקיעים שהוא נכון להשתמש בכל כלי שנצא ברשותו על מנת להתמודד עם המצב שנוצר בשווקים. בנק ישראל מודע לכך שגברו הסיכונים לצמיחת המשק ולעמידה ביעד האינפלציה, וככל הנראה סביר להניח שאם לא יחול שינוי בנתונים בזמן הקרוב הוא גם יפעל".

ציון בקר, סמנכ"ל החטיבה הפיננסית בבנק מרכנתיל, מציין כי "הרעידות בשווקים בשבוע האחרון , צריכות להוות "קריאת השכמה" לממשלות, שרי אוצר, תקציבי מדינה, סדרי עדיפויות במשק ורפורמות מבניות עמוקות כמעט בכל העולם המערבי: אם באיטליה ובצרפת יבצעו רפורמה מבנית יסודית בחוקי העבודה, ההשפעה תהיה מהותית לאין ערוך מאשר הורדת הריבית ב- 0.1% ואם בגרמניה, ישנו מהותית את מבנה התקציב, ויעברו להשקעות וגידול מינימלי בהוצאה הציבורית על חשבון חיסכון, ההשפעה גם פה תהיה מהותית לאין ערוך מאשר הורדת הריבית ב-0.1%.

"אם בישראל, ישתמשו בגביית המיסים החריגה כתוצאה מהגידול החד בהכנסות ממיסוי נדל"ן, שוק הרכב ועוד, לצורכי השקעה בתשתיות לרבות תעשיה, עסקים קטנים וחינוך - יהיו אלה הצעדים המשמעותיים ולא הורדת הריבית על ידי נגידת הבנק המרכזי. הדברים צריכים כעת להיעשות על ידי הממשלות ולא על ידי לנגידי הבנקים המרכזיים. אנחנו ממשיכים להמליץ על גידור חשיפות לשערי מט"ח, לקיחת הלוואות בריבית קבועה לטווח ארוך לצורכי השקעה / מיזוגים ורכישות והמשך השקעה בשוק המניות בעיקר באירופה בשל ההרחבות הכמותיות המשמעותיות של הבנק המרכזי האירופאי והצפי כי בשנתיים הקרובות, נמשיך לחוות סביבת ריבית מרחיבה מאוד".

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, ציין כי "בנק ישראל החליט להמתין לאחות הגדולה ארה"ב ולא להוריד את הריבית כבר עכשיו, זאת למרות שכל הנתונים, מלבד שער החליפין, הצביעו על כך שהגיעה העת להוריד את הריבית. בנק ישראל מבין כי ההורדה המינורית כבר לא אפקטיבית. כפי שאמרנו בעבר, בנק ישראל בזבז את כל התחמושת שהייתה ברשותו וכעת, כשהצמיחה בעולם ובישראל מתכווצת, הוא פשוט חסר אונים. אמנם עדיין קיימת אפשרות ההרחבה הכמותית, עליה כבר רמז בנק ישראל לפני מספר חודשים, אך לדעתי מדובר במהלך הרחוק מאיתנו בשלב זה, שכן קשה מאוד לבצע הרחבה כמותית במשק כה קטן. הרחבה כמותית רק תעצים את בעיית המחירים שקיימת בשוק הנדל"ן ואף עלולה ליצור בועה בשוק האג"ח. היעדר אלטרנטיבות השקעה והריבית הנמוכה בעולם, יכולים לשמש כסטרואידים לשווקי המניות אשר היום צריך אותם יותר מתמיד".

"בנק ישראל לא יוכל להמתין עוד זמן רב"

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי: "למרות הסערות בשווקים החליט בנק ישראל להמתין, אבל הוא לא יוכל להמתין עוד זמן רב. בנק ישראל מבין שלא נותרו לו אמצעים רבים לתמוך במשק במצב משבר ולכן מהסס להוריד ריבית בעת הזאת. גם הפיחות בשקל מסייע להחלטה להמתין מעט. יחד עם זאת גדל הסיכוי להורדת ריבית בחודשים הקרובים לנוכח הסערות בכלכלה העולמית, האינפלציה האפסית הצפויה והצמיחה הנמוכה בכלכלה הישראלית.

צח ברקי, סמנכ"ל כלכלה, מידע ומחקר בקבוצת דן אנד ברדסטריט ציין: "בנק ישראל מוגבל ביכולתו להשפיע על הצמיחה במשק. ניתן להעריך שהשפעתה של הפחתת ריבית על הצמיחה הייתה שולית, גם מפני שרמת הריבית הנוכחית היא נמוכה מאוד וגם מפני שההאטה בצמיחה המקומית נובעת מהשפעות אקסוגניות למשק המקומי - קצב גידול איטי בביקושים בכלכלה העולמית וירידת מחירי הסחורות. מלחמת המטבעות והנפילה במחירי הסחורות בהחלט מקשות על יצירת צמיחה משמעותית בעולם ולא נראה שזה ישתנה בטווח הזמן הקרוב, אבל אלה לא בהכרח חדשות רעות. הביקוש המקומי הגבוה, שמתבטא בגידול בצריכה הפרטית, יחד עם קצב אינפלציה נמוך ושיעור אבטלה נמוך, הוא מצב רצוי".

משה שלום מנכ"ל USG Capital : "למרות שורה של נתונים שליליים מבית ומחוץ בוחר בנק ישראל דווקא להקשיח עמדות ולהשאיר את הריבית על כנה. החלטה זו יכולה להתברר כטעות מרה, אם המשבר העולמי יחריף במהירות ובנק ישראל יאלץ לכנס את הוועדה המוניטרית ולפרסם החלטה שלא מן המניין, אין ספק שפעולה כזאת תלחיץ את המשקיעים והפעילים במשק הרבה יותר. העובדה שהבנק המרכזי מביע בטחון בכלכלה הישראלית, אולי יכולה להרגיע מעט, אך ברור כי גם אם בנק ישראל לא משדר פאניקה, אין זה אומר שהמצב בשווקים לא מורכב".

רו"ח בועז צליח, מנכ"ל בית ההשקעות "טופ אלפא": "הפיחות אשר חל בשבועיים האחרונים של השקל מול סל המטבעות האפקטיבי, בעקבות פרסום צפי אינפלציה הנמוך מהיעד, בוודאי תרם להחלטת הבנק הנוכחית. עם זאת, אם המשבר הנוכחי ימשיך להתגלגל, והצמיחה במשק תמשיך להראות סימני האטה, לא מן הנמנע שנראה צעדים מוניטאריים מרחיבים נוספים מצד הבנק המרכזי ואולי אפילו צעדים פיסקאליים מצד הממשלה במידה והמדיניות המוניטארית תמצה את עצמה. להערכתנו בעקבות החלטת הבנק נראה את התחזקות השקל מול סל המטבעות, אך לא נראה תגובה מיוחדת משוק אגרות החוב, אנו ממליצים על מח"מ קצר-בינוני עם החזקה מאוזנת בין האפיק השקלי לצמוד".

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות: "הודעת בנק ישראל אומרת במלים פשוטות - בואו ניתן לשווקים לעשות את שלהם, דברו איתנו בספטמבר. הפיחות שחל בשקל בחודש האחרון מקל במידה מסוימת על בנק ישראל. הדבר נוח במיוחד כשהריבית ב-0.1% ולמעשה פעילות של הרחבה מוניטרית באמצעות הריבית אינה אפקטיבית עוד. כך בנק ישראל לא נאלץ לפעול בכלים לא רצויים ועוד לפני החלטת הריבית החשובה בארה"ב. תנאי הרקע שמתאר בנק ישראל מוכרים וידועים לכל מי שמצוי בתחום - אין לחצי אינפלציה בעולם, אין לחצי אינפלציה אצלנו, אין צמיחה משמעותית בעולם וגם לא אצלנו. בקיצור, כולם בחופש - חוץ מענף הדיור שלא נח לרגע. בשורה התחתונה, כולם בהמתנה לעליית ריבית שכנראה כבר לא תקרה בספטמבר בארה"ב".

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "בנק ישראל פעל נכון כשהחליט לא להוריד את הריבית. כשאתה נמצא בסירה קטנה בלב ים סוער, אתה לא מוציא את המשוט האחרון שנשאר לך כי אתה יודע שממילא השפעתו תהיה מינורית ואתה עלול לאבד גם אותו. הכוחות שפועלים על השווקים חזקים ומשמעותיים הרבה יותר מהורדת ריבית ב-0.1% או 0.15%. שוקי ההון מתלבטים האם הסערה של הימים האחרונים היא תיקון או מימוש רווחים, או שהסערה משקפת את ההתדרדרות הכלכלית בסין וסכנה ממשית לגלישה להאטה ומיתון עולמי. המפתחות להשפעה על המתחולל נמצאים בעיקר בידי הממשלים בסין ובארה"ב והדבר הכי נכון שבנק ישראל יכול לעשות, נכון להיום, הוא לעקוב אחר ההתפתחויות העולמיות ולהגיב באופן אפקטיבי יותר, כאשר המצב יתבהר".

ניסן סולטן, סמנכ"ל התפעול של חברת בטוחה משכנתאות: "ההחלטה של בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה מעידה על עקביות במדיניות המוניטרית של בנק ישראל שנועדה לאזן את האינפלציה ולהחזירה אל יעד של 1-3% בשנה הקרובה. תזוזת הריבית בהמשך תלויה בעיקר ברמת האינפלציה הקרובה. אנו רואים כי, למרות ההתפתחויות האחרונות, ביניהם התרסקות שנרשמה בשוק המניות האמריקאי והתעוררות בשבוע שעבר של שוק המט"ח, בנק ישראל לא מתלהב לבצע הפחתת ריבית נוספת ולכן השאיר אותה על כפי שהיא".