"יש האטה בקצב הצמיחה בסין אבל זו לא התמוטטות"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: "המשקיעים עדיין זוכרים היטב את הטראומה של משבר 2008 ומגיבים בעוצמה, אבל האמת היא שמשבר בעוצמה של 2008 הוא די נדיר. מעבר לכך, המערכת הפיננסית בארה"ב חזקה, הריבית אפסית ומחירי המניות אינם בטריטוריה של בועה"

רן קבין / צילום: תמר מצפי
רן קבין / צילום: תמר מצפי

היסטריה של ממש שוטפת את השווקים בימים האחרונים וגם היום. הסיבה העיקרית- המשקיעים חוששים מסין. מדד הפחד (VIX) זינק ביום שישי ביותר מ-45% בוול סטריט ורשם את העלייה השבועית הגדולה ביותר שלו מאז 1990 והיום הוא כמובן ממשיך לזנק.

הפאסימיות בסוף השבוע השתלטה כמעט באופן מוחלט על המסכים. סין הבהילה את המשקיעים והפכה את יוון למשחק ילדים לעומתה. אז מה באמת הסיכון? מה קורה שם בסין ומה מידת ההשפעה שלה על העולם?

בשיחה עם "גלובס" אומר רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, כי "התחזיות הרשמיות מדברות על כך שסין תצמח השנה בקצב של כ-6.9%, נמוך מהקצב בו צמחה הכלכלה בשנים האחרונות, אבל האמת היא שרוב המשקיעים מתייחסים לתחזיות הללו ובכלל לנתונים הרשמיים שיוצאים מסין בספקנות רבה. מאד ייתכן שהכלכלה הסינית צומחת בקצב נמוך בהרבה של כ- 3%-4% בלבד".

"הבורסה בסין, זינקה בתוך שנה בכ-150% לפני שצנחה בלמעלה מ-30%. כדי למנוע נפילות נוספות הממשל הסיני מתערב בצורה כמעט בלתי נתפסת בשוק ובין היתר אף הודיע על איסור של בעלי עניין למכור מניות. ההתערבות הברוטאלית הזו, נראית כהתנהגות הסטרית של ניסיון מלאכותי של הממשל לשמור את האוויר בבועה. הבורסה בסין מונשמת בצורה מלאכותית והמשקיעים מבינים שהמצב שם נראה רע. הבורסה בסין אמנם איננה משקפת במדויק את הכלכלה הסינית, אבל הנפילות עשויות להוות טריגר שיגלוש גם לתחומים נוספים שחשודים בבועתיות כמו נדל"ן ואגרות חוב מוניציפליות ועל ידי כך, להשפיע על הכלכלה הסינית כולה".

- מהי החשיפה של חברות אמריקאיות לסין?

"על פי ההערכות, מבחינה גאוגרפית רק כ- 9% מההכנסות של החברות שבמדד S&P500 מקורם באסיה פאסיפיק. וזה כולל גם את יפן ומדינות נוספות, כך שסין מהווה אפילו הרבה פחות מזה. מכאן ניתן להבין, שהחשיפה הישירה של החברות האמריקאיות לסין, איננה גדולה במיוחד. עם זאת, מעבר לחשיפה הישירה, יש גם השפעות נוספות. חלקן פסיכולוגיות וחלקן תוצאה של תגובת שרשרת, כך שההשפעה העקיפה גדולה משמעותית".

"סין הינה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. לביקושים בסין יש השפעה גדולה על מחירי הסחורות וכמובן שלמצב בסין יש גם השלכות על שערי מטבע בעולם. קשה מאד למדוד את מידת ההשפעה האמיתית של סין על הכלכלה האמריקאית והעולמית. דבר אחד ברור, גודלה של הכלכלה הסינית ורמת החשדנות של המשקיעים לגבי אמינות הנתונים שמגיעים מסין, מביאים לכך, שההשפעה הפסיכולוגית כנראה גדולה אפילו יותר מן ההשפעה האמיתית. המשקיעים, שרק לפני שבועות ספורים היו עדים לדרמות שמדינה קטנה כמו יוון עם כלכלה קטנטונת ביחס לסין הצליחה לייצר, מעלים בדמיונם תרחישים מבהילים לגבי הנזק שיכול להיווצר כשענק כמו סין מתחיל לרעוד".

- מהן החדשות הרעות?

"סין היא לא יוון. מדובר כאמור בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. משבר בסין יכול בהחלט לייצר תגובת שרשרת שתגרום להאטה בכלכלה העולמית. אם ההשפעה הפסיכולוגית תמשיך לחלחל לשווקים, היא עשויה להזין את מעגל הקסמים ולייצר מעבר לתגובה הפיננסית גם השפעה כלכלית שלילית משמעותית".

- יש גם חדשות טובות?

"הכלכלה האמריקאית ממשיכה להציג שיפור הדרגתי בנתונים. שוק התעסוקה משתפר, הכלכלה צומחת בהדרגה ורמת החיים ממשיכה לעלות. הריבית אמנם צפויה להתחיל לטפס, אבל הקצב צפוי להיות איטי במיוחד (ובעקבות המצב אולי אף איטי יותר מההערכות). למשקיעים אין באמת אלטרנטיבה כאשר אגרות החוב מספקות תשואות אפסיות. כמו כן, בינתיים לפחות סין לא מתמוטטת. נכון שיש האטה בקצב הצמיחה במדינה וייתכן בהחלט שהמצב אף חמור מהנתונים הרשמיים. ובכל זאת, הכלכלה הסינית ממשיכה לצמוח. הממשל הסיני הדיקטטורי עושה שגיאות ובכל זאת, לדיקטטורה יש גם יתרון לגבי האופן והמהירות שבהם ניתן לטפל בבעיות".

- אז מה השורה התחתונה שלך?

"האיום הסיני הוא ממשי, אם כי איננו חדש. המשקיעים עדיין לא יודעים לכמת את גודל ההשפעה שיש להאטה בסין על העולם, דבר שיוצר אי וודאות ומכניס את המשקיעים לסחרור. מן הצד השני, צריך לזכור שההשפעה, לפחות הישירה על הכנסות החברות האמריקאיות איננה גדולה כמו ההשפעה הפסיכולוגית והכלכלה האמריקאית בסה"כ צועדת בכיוון חיובי".

"המשקיעים עדיין זוכרים היטב את הטראומה של משבר 2008 ומגיבים בעוצמה, אבל האמת היא שמשבר בעוצמה של 2008 הוא די נדיר. מעבר לכך, המערכת הפיננסית בארה"ב חזקה, הריבית אפסית ומחירי המניות אינם בטריטוריה של בועה. לכן, התרחיש הסביר יותר, מחזיר אותנו דווקא לאירופה של השנים 2011-2013. על פי תרחיש כזה, בכל פעם שיגיעו חדשות רעות מסין, תהיה לכך השפעה שלילית על השווקים ובכל פעם שהממשלה תנקוט בצעדים כדי לטפל בבעיות, השווקים יגיבו בחיוב. במקרה של אירופה, המשקיעים (אלו שהשקיעו בבורסות בארה"ב), שלא נבהלו ראו ברכה בהשקעתם. כעת נצטרך להמתין ולראות אם תרחיש אירופה יחזור על עצמו".