יום אחרי הריבית: הדולר היציג נחלש בכ-0.4% מול השקל

הדולר היציג נקבע על 3.864 שקלים ■ האירו היציג נחלש בכ-0.2% ל-4.45 שקלים ■ בעולם הדולר מתחזק בכ-0.2% מול האירו ■ בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1%

דולר / צלם: טינקסטוק
דולר / צלם: טינקסטוק

יום אחרי החלטת הריבית של בנק ישראל, השקל התחזק מול הדולר בשוק המט"ח המקומי. שער הדולר היציג נחלש בכ-0.4% ונקבע על 3.864 שקלים, והאירו ירד בכ-0.2% ל-4.45 שקלים. בעולם הדולר מתחזק בכ-0.7% מול האירו ל-1.1503 דולר.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג התחזק מול השקל ב-0.1% וננעל ב-3.878 שקלים והאירו היציג זינק בכ-2.35% ל-4.4582 שקלים. אחרי קביעת היציג ועם פרסום החלטת הריבית, הדולר נחלש מול השקל והאירו המשיך להתחזק.

בסין נמשכה היום הקריסה בבורסה והמדדים ירדו שם עד 7.6%. בתגובה, ובניסיון נוסף לסייע לשווקים, הבנק המרכזי של סין הוריד את ריבית ההלוואות לשנה ברבע אחוז ל-4.6% וכמו כן הוריד שוב את יחס רזרבות המזומנים לבנקים כדי להגדיל את האשראי במשק הסיני. זוהי הפעם החמישית מאז נובמבר שהבנק המרכזי הסיני מוריד את הריבית בניסיון להאיץ את הצמיחה במשק.

בנק ישראל הודיע אתמול כי הריבית הבסיסית במשק לחודש ספטמבר תישאר ללא שינוי על 0.1% חרף הטלטלות בשוקי העולם. למרות ששוקי העולם נופלים בימים האחרונים, ובשל אי-הוודאות באשר להעלאת הריבית בארה"ב, בנק ישראל בראשות קרנית פלוג העדיפו לחכות ולראות את ההתפתחויות ולא לבצע שינוי בריבית בחודש זה.

בנימוקי ההחלטה ציינו חברי הוועדה המוניטרית את הירידה החדה בציפיות האינפלציה שנרשמה בחודש האחרון והודו כי "גברו הסיכונים להשגת יעד האינפלציה ולצמיחה". בנוסף הם ציינו את נתוני הצמיחה המאכזבים של המשק ברבעון השני והעריכו כי קצב הצמיחה של הכלכלה הישראלית יירד ל-2.5 עד 3 אחוזים לשנה לעומת קצת יותר מ-3 אחוז בהערכות קודמות.

בנק ישראל מוסר בהודעה, כי "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים, ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הטלטלה בשווקים הפיננסיים משתקפת גם בשוק המט"ח, כאשר ביממה האחרונה הדולר-שקל היטלטל בטווח יומי של 8 אגורות. בנק ישראל החליט להותיר את הריבית אמש ללא שינוי אך בשיא התנודתיות קשה היה להבחין מה היתה השפעת ההחלטה על הדולר-שקל. הצמד כרגע נע על פי המגמה המאוד דרמטית של הדולר בעולם. הדולר הוא הנפגע העיקרי מכל הטלטלה בשוקי העולם, כאשר הסוחרים הורידו ציפיות להעלאת ריבית בספטמבר על רקע הסיכונים הגלובליים.

"כמו כן, ניתן לזהות תנועה אדירה של הון שקשורה לנסיגה של פוזיציות carry trade, כאשר הסוחרים רוכשים מחדש את המטבעות בעלי התשואה הנמוכה כגון האירו והין. הדולר, שכבר אינו מהווה מטבע מימון בסחר הקארי בשל הציפייה להעלאות ריבית, צונח בחדות מול כל המטבעות הללו. על פי תנועות ההון הנוכחיות, המשך ירידות השערים יביאו גם להמשך צניחת הדולר, גם למול השקל".