שוק הסחורות כבר היו חבוט - ואז הגיעה סין

למה קרסו מחירי הסחורות, מה חלקה של סין בהשפעה על מצבן, ואיך הן יתנהגו בהמשך

נחושת במפעל סיני / צילום: רויטרס
נחושת במפעל סיני / צילום: רויטרס

מחירי הסחורות ירדו לרמתם הנמוכה ביותר מאז המשבר הפיננסי הקודם, ואפילו לרמת השפל של המאה ה-21 לפי אחת המדידות. כל מגזר משאבי הטבע סובל אמנם מן ההאטה הכלכלית בסין, אבל לכל סחורה של דינמיקה משלה. הנה מדריך קצר לכמה סחורות.

נפט

הסימנים המצטברים לכך שעודפי ההיצע של הנפט יימשכו מפחידים סוחרים ומשקיעים, אבל סין יצרה את הפחד הגדול ביותר. המדינה הזו הייתה התורמת הגדולה ביתר לגידול בביקוש לנפט בעשור האחרון, ולכן כל האטה במשק הסיני היא בשורה רעה לצריכת הנפט הגולמי.

גם תעשיית הפצלים בארה"ב התבררה כאיתנה יותר מכפי שהניחו, יחד עם הגדלת ההפקה של יתר המדינות שאינן חברות אופ"ק. ומדינות אופ"ק כמו סעודיה ועיראק מפיקות נפט ברמות קרובות לשיא.

לקראת ספטמבר, התעשייה עוקבת אחרי תחזוקת בתי הזיקוק העונתית של חודשי הסתיו, שנוטה להפחית את הביקוש לנפט גולמי בעונה זו.

אנליסטים ב-BMI ריסרץ' אמרו שעלייה חדה בהימורים של קרנות גידור על ירידת מחירי הנפט "הוסיפה לחץ משמעותי כלפי מטה על מחירי הנפט העולמי מסוג ברנט והנפט האמריקאי WTI בשבועות האחרונים". הם מעריכים שירידת המחירים, שהחלה ביוני 2014, עדיין לא הסתיימה.

למרות שהביקוש לנפט עלה מתחילת השנה, הוא לא ספג את ההיצע הנוסף. אנליסטים אומדים את עודף ההיצע העולמי במחצית השנייה של השנה ב-2 מיליון חביות ביום.

"עם הידרדרות התמונה המקרו-כלכלית בשבועות האחרונים, השוק לא יכול להסתמך על שיפור בביקוש כדי לאזן את עצמו מחדש", כתבו אנליסטים באנרג'י אספקטס, חברת ייעוץ מלונדון. "רק קיצוץ משמעותי בתפוקה של כל מדינה יכול להפוך את מגמת המחירים".

נחושת

הביקוש לנחושת בסין עלה השנה ב-2%-3%, קצב נמוך מכפי שניבאו אנליסטים רבים. קרנות גידור סיניות הגיבו לכך ראשונות, והורידו את מחירי הנחושת במהירות בינואר. החודש ירד מחיר הנחושת, המשמשת בכל דבר, מחוטי חשמל עד מערכות חיווט, לשפל של שש שנים.

אנליסטים אומרים שהמסחר הפיזי בנחושת בסין היה פעיל למדי, עם עלייה של 2% ביבוא נחושת מעובדת ביולי, אך הביקוש הכולל נשאר חלש יחסית.

גלנקור, חברת כריית הנחושת והמסחר בה, מסרה בשבוע שעבר שמלאי המתכת מצויים בשפל היסטורי, וטענה שקרנות הגידור הורידו את השוק. "במצב רגיל המחירים עולים כאשר המלאים כה נמוכים", אמר מנכ"ל החברה, אייבן גלייזנברג. אבל סוחרים רבים מצביעים על הירידה בהשקעות בתשתיות בסין, בייחוד במגזר החשמל שצורך כמויות גדולות במיוחד של נחושת.

מחיר המתכת האדומה הזו נמוך כעת מעלויות ההפקה שלה. בנק מקוארי האוסטרלי מעריך ש-17% מהמכרות מפסידים במחירים הנוכחיים. זה יכול להוביל מכרות לצמצם את ההפקה, מה שיעלה בסופו של דבר את המחירים. בטווח הארוך יותר, אנליסטים לא רואים הרבה מכרות חדשים שיחליפו הפקה מדלדלת. קודלקו הצ'ילאנית, חברת הפקת הנחושת המובילה בעולם, משקיעה מיליארדי דולרים רק בשמירה על התפוקה הנוכחית שלה.

אלומיניום

מחירי האלומיניום נפגעו מגל של יצוא סיני השנה, וגם הם קרובים לשפל של שש שנים. השוק עדיין סובל מהיצע-יתר מפני ששום מפיקה אינה מוכנה לצמצם את תפוקתה.

היצע האלומיניום העולמי עלה במחצית השנה הראשונה ב-10.3%, לפי מכון האלומיניום. בסין היו סגירות מכרות ומפעלי עיבוד, אך מפעלים רבים הגדילו את יכולת העיבוד שלהם, לפי חברת הייעוץ CRU. ההפקה במחוז שיניאנג במערב סין עלתה ביולי ב-36.5%.

אנליסטים צופים שההפקה הסינית תאלץ מפיקות מערביות להיסגר, מפני שסין עוברת להיות "מתחרה במקום לקוחה".

"התחושה שלנו היא שהדרך הצפויה לאלומיניום תהיה כואבת מאוד בהתחשב בעודף האדיר של כושר הייצור שנבנה בסין", מסרה חברת אינבסטק. "מפעלי העיבוד החדשים בסין הם חדשניים ביותר, עם עלויות ייצור נמוכות מאוד. זה יגרום לסגירה בקנה מידה גדול של יכולת ייצור במערב בשנתיים-שלוש הבאות".

עפרות ברזל

מחירי עפרות הברזל דווקא עלו ב-25% מאז שהם רשמו שיא שלילי בתחילת יולי. ההתאוששות ל-56 דולר לטון נבעה מירידה ביצוא מברזיל ומאוסטרליה, אבל המחירים עדיין ירדו ב-22% מתחילת השנה, לפי "מדד הפלדה", מפני שההיצע ממשיך לעלות על הביקוש.

חוזי עפרות הברזל שנסחרים בסין ירדו אתמול (ב') ב-4%, המגבלה היומית המותרת שלהם.

מכרות של תפעול בעלויות גבוהות סובלים מירידת המחירים, אך המכרות הגדולים בעולם לא מתכננים קיצוצי הפקה. חברת ריו טינטו מתכננת לספק השנה לסין 20% יותר עפרות ברזל בהשוואה לשנה שעברה, היא הודיעה בשבוע שעבר.

זהב

הזהב נהנה החודש מהעלייה בציפיות שהפדרל ריזרב האמריקאי לא יעלה את הריביות בחודש הבא. מחיר הזהב עלה החודש ב-6%, בין היתר מפני שמשקיעים רואים בו עדיין מקלט מבטחים לכספם על רק הירידות בשוקי המניות.

המתכת היקרה התמודדה עם כמה לחצים אתמול (ב'). כמה משקיעים מימשו את החזקות הזהב שלהם כדי לממן דרישות של הברוקרים שלהם להגדלת ביטחונות להלוואות (דרישות מרג'ין) בשווקים אחרים.

"הזהב מחזיק מעמד היטב למרות הירידות החדות בכל הסחורות האחרות", כתבו אנליסטים בקומרצבנק. "עם זאת, הזהב לא התקדם יותר למרות העלייה החדה ברתיעה מסיכונים והיחלשות הדולר".

קוני הזהב כעת הם בעיקר במערב ובארה"ב, ולא מוקדי הביקוש המסורתיים של סין והודו, אומרים אנליסטים. זה אומר שהמחירים יהיו תלויים מאוד בשערי הדולר ובסימנים שישדר הפדרל ריזרב.

למה סין מטלטלת את השווקים
 למה סין מטלטלת את השווקים