בורסות אירופה ננעלו בירידות ביום מסחר תנודתי

שנחאי ננעלה בירידה של 1.3% ■ המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים חדות ■ הבנק המרכזי של סין הזרים היום עוד 22 מיליארד דולר לשוק

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

תנודתיות חריפה בשוקי העולם: בורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות, לאחר שכבר עברו לעליות במהלך המסחר. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות חדות. בורסת שנחאי ירדה ב-1.3%.

הבנק המרכזי בסין לא מרפה מניסיונותיו לאושש את השוק, והודיע היום על הזרמה נוספת של 140 מיליארד יואן (21.8 מיליארד דולר) לשווקים הפיננסיים, בניסיון נוסף להרגיע את התנודתיות החריפה, שהחלה בשל ההחלטה של הממשל הסיני להפחית את היואן על מנת להאיץ את צמיחת הכלכלה.

הצעד נעשה לאחר סגירת המסחר במזרח הרחוק, שם הבורסות ננעלו במגמה מעורבת בתום יום מסחר תנודתי.

המשקיעים כעת נושאים עיניהם לפסגה השנתית של הבנקאים המרכזיים שתתקיים בסוף השבוע בג'קסון הול. בפסגה זו ראשי הבנקים המרכזיים נוהגים לעיתים לרמוז על המדיניות העתידית שבכוונתם לנקוט ולכן יהיה מעניין לראות האם יו"ר הפד ג'נט ילן תספק רמזים נוספים לגבי המועד שבו הפד ישנה את הטון, בייחוד לאור הסערה שמתחוללת בשווקים.

"זה לא עניין של נתונים ועובדות אלא סנטימנט ופחד", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט בבנק UniCredit. "אנחנו לא רואים שום סימן למיתון או משבר פיננסי, כך שהשוק במצב של מכירת יתר ויש פה הזדמנות למשקיעים לטווח בינוני".

חודש אוגוסט יסתיים בעוד מספר ימים ומדד Stoxx 600 רשם עד כה תשואה שלילית של 11%. מדובר בחודש אוגוסט הגרוע ביותר בבורסות אירופה מאז 1998. 17 מתוך 18 הבורסות הגדולות במערב אירופה נפלו ביותר מ-10% מהשיא שלהן, ובכך נכנסו רשמית לקטגוריית תיקון.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, ענקית הפרסום WPP פרסמה את תוצאותיה ודיווחה על עלייה של יותר מ-2% במכירות. חברות ההימורים Betfair והמתחרה האירית שלה Paddy Power הודיעו כי הגיעו להסכם עקרונות לגבי מיזוג אפשרי ביניהן.

מניות התרופות בולטות בירידות, כמו למשל נוברטיס ורוש . טרנסאושן השווייצרית מאבדת גובה לאחר שהחברה הודיעה על עצירת השקעות בסך של 2 מיליארד פרנק שווייצרי בשל נפילת מחירי הנפט. טרנסאושן מחכירה אסדות קידוח לחברות חיפושי נפט וגז.

גם שנחאי ביצעה סיבוב פרסה

תנודתיות גבוהה נרשמה כאמור גם הבוקר בבורסות אסיה, לאחר נעילה שלילית בוול סטריט. בורסת שנחאי, שנסחרה במהלך המסחר בעליות של כ-4%, סיימה בירידות של יותר מ-1%, אולם מדד הניקיי ננעל בעליות של יותר מ-3%.

הבנק המרכזי של סין הוריד אתמול את ריבית ההלוואות לשנה ברבע אחוז ל-4.6% וכמו כן הוריד שוב את יחס רזרבות המזומנים לבנקים ב-0.5% כדי להגדיל את האשראי במשק הסיני. בהודעת הבנק נמסר כי הצעד נעשה בכדי להבטיח את הנזילות במשק הסיני וצמיחה יציבה באשראי. מדובר בפעם החמישית מאז נובמבר שהבנק המרכזי הסיני מוריד את הריבית בניסיון להאיץ את הצמיחה במשק.

עוד קודם לכן הממשל בסין הזרים אתמול 23.4 מיליארד דולר לשווקים הפיננסיים בניסיון נוסף לאושש את הכלכלה הסינית. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהוזרם לשוק הסיני ע"י הבנק המרכזי מאז ינואר 2014 ובניסיון להתערבות נוספת בשוק המט"ח כדי לבצע פיחות במטבע המקומי. הבנק המרכזי גם מכר אג"ח ממשלתיות בהיקף 60 מיליארד יואן (כ-10 מיליארד דולר).

"ברור שהורדת הריבית משחררת קצת לחץ מהשווקים בטווח הקצר אולם המשקיעים עדיין מאוד מודאגים לגבי מצב הכלכלה בסין. הסנטימנט עדיין במגמת הדרדרות", אומר ל-CNBC פו יונגהאו, מנהל השקעות ב-CIO at Fountainhead Partners.

כלכלני שרודרס מציינים בתגובה להודעת הבנק המרכזי בסין כי "אנו לא מצפים שהורדת הריבית ויחס הרזרבה לבנקים יביאו לשינוי כיוון בכלכלה אלא רק להחזרת הנזילות שאבדה עם הפיחות בשער היואן. אולי יחול שיפור בסנטימנט בשווקים בטווח הקצר אולם לא יותר מזה. גם הורדות הריבית הקודמות לא תרמו הרבה לכלכלה".

שוק המניות בארה"ב נכנס לתיקון (המוגדר כירידה של מעל 10% מהשיא) בפעם הראשונה מאז 2011, מדד שנחאי השלים אתמול צניחה של יותר מ-20% בשבוע האחרון לבדו ו-42% מהשיא ב-12 ביוני.

בטוקיו רשמו מניות טויוטה מוטור, סוזוקי מוטור ונינטנדו עליות בולטות על רקע רכישות של "מחפשי מציאות".