ניתוח: בזק מצפצפת על החוק ומשרד התקשורת עומד מהצד

בזק תקבע מי השופט ומי השחקנים, ואם לא יתאפשר לה - היא תשרוף את המועדון ■ היא מרגישה מאוימת בעקבות הרפורמה בשוק הקווי ומגיבה בצורה אלימה וכוחנית ועושה דין לעצמה ■ ומשרד התקשורת? הוא הפך לאגודת ידידי המונופולים

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

מתחם דריינוף בבית אל, לפני מספר שבועות. המדינה באמצעות בג"ץ קובעת שצריך להרוס מבנים בלתי חוקיים, התושבים מתנגדים ומחליטים להתקומם ויוצאים בהפגנות אלימות, פוגעים בחיילים ומשחיתים ציוד. בקיצור, לא מקבלים את החלטת המדינה.

אותו דבר בזק. משרד התקשורת מקבל החלטה שלא טובה לה - היא לא מבצעת. ולא, זו לא התנהגות תחרותית, זה צפצוף על החוק. כמו שאותם מתנגדים מקרב תושבי בית אל חושבים שהם מעל החוק, והם יקבעו עובדות בשטח, ובסוף המדינה תישבר, ככה בדיוק מתנהגת בזק. היא שוברת ומערערת על סמכות המדינה לפקח עליה.

ההתנהלות של בזק בשוק התקשורת בחצי השנה האחרונה מזכירה את ההתנהלות של חברת הוט בשנים האחרונות. בדיוק כמו שהוט מצפצפת על החוק ועושה מה שטוב לה, רואה בזק שהוט עוברת את זה בשלום, ומחליטה לנהוג באותה צורה. הוראות שמתאימות לה היא מקיימת והוראות שלא מתאימות לה, דינן להיזרק לפח.

אין דרך אחרת לומר זאת: משרד התקשורת הפך לאגודת ידידי המונופולים בזק והוט.
אין השוואה קשה יותר לבזק מאשר השוואה להוט, והאמת שקוד ההתנהגות של שתי החברות עד לפני שנה-שנתיים היה שונה מאד, ולטובת בזק. אלא שהאחרונה הבינה שברומא תתנהג כרומאי ואם הוט מצפצפת על החוק, עוברת באדום ומראה אצבע משולשת למשרד התקשורת, אז אולי גם לה מותר.

קוד ההתנהגות הפנימי של בזק נפרץ בעקבות הרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי). בזק מרגישה שהיא מאוימת ומגיבה בצורה אלימה וכוחנית כלפי מתחרותיה ועושה דין לעצמה.

כמו שחקן במגרש כדורסל שיסרב להישמע להוראת השופט, או כמו אזרח שיסרב להישמע להחלטת בג"ץ, בזק מחליטה שהיא מסרבת להישמע לגורם המפקח עליה - משרד התקשורת - רק כי הוא החליט החלטות שלא מקובלות עליה. מעניין איפה אותם עיתונים שנלחמים מלחמת חורמה בנושא מונופול הגז, כאשר אנחנו עומדים בפני פתחו של עידן חדש שבו שני מונופולים עושים מה שהם רוצים בשוק התקשורת, ואף אחד לא מצייץ. פשוט מדהים.

140 אלף איש עברו מבזק במסגרת הרפורמה בשוק הקווי. נסביר שעברו מבזק זו לא בדיוק הגדרה נכונה, הכוונה היא שאותם לקוחות בחרו בחבילה שכוללת ספק פלוס תשתית מהספק שלהם. כלומר הם משלמים לספק אבל הספק הוא זה שמשלם לבזק עבור השימוש בתשתיותיה.

זה מספר מכובד שאומר שבתוך חצי שנה 10% מלקוחות האינטרנט מנצלים את ירידת המחירים שהביאה הרפורמה. בזק נפגעת מהרפורמה? קצת ובשוליים, אבל זה לא מונע ממנה להתנהג כאחרון הביריונים בשוק ולהגיב באלימות בכל פעם שאחת הספקיות לא מתנהגת כמו שהיא רוצה.

כך קרה באירוע שבו בזק החליטה שהיא מפסיקה להעביר לספקיות האינטרנט מידע הנוגע ללקוחותיהם בטענה שהספקיות משתמשות במידע הזה כדי לגייס לקוחות. כלומר, לקוח שמוגדר כלקוח של הספקית, היא לא יכולה לקבל את פרטיו כדי להגדירו במערכות שלה. פשוט מאלצים את הספקיות לעבור על החוק, ואגודת הידידים במשרד התקשורת שותקת.

ויש עוד הרבה מקרים נוספים שמעידים על ההתנהלות הכוחנית של בזק, ולכולם יש לה סיבות טובות ותירוצים, או כמו שאחת מחברות ההנהלה בבזק אמרה: "אנחנו צדיקים".

על זה נעיר שההבדל בין בזק היום לבזק של פעם הוא שבזק של פעם הייתה משיגה צדק בדרך צודקת. זה לא אומר שהיא קיבלה מה שרצתה מהרגולטור, אבל זה אומר שהיא ידעה שגם כאשר ההחלטה לא טובה לה, היא לא תוריד את הכפפות אף פעם. היום לא רק שהיא הורידה את הכפפות, היא גם קובעת מי יהיו השחקנים, ומי יהיה השופט, ואם לא יעשו מה שהיא רוצה היא גם תשרוף את המועדון.

אין דין ואין דיין, גם בשוק התקשורת, וזה עובד ומוכיח את עצמו יום יום שעה שעה.