4 מנהלי השקעות בכירים ממליצים מה לעשות עם הכסף

מסין עוד לא כדאי לברוח, בשווקים המתעוררים קשה להפריד בין אלו שמרוויחות ממחירי הסחורות הנמוכים לאלו שמפסידות, אירופה הופכת ליעד מועדף וארה"ב דווקא לא

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי בית השקעות

המעורבות הגבוהה של הבנקים המרכזיים, הצליחה "להרדים" לתקופות ממושכות את התנודתיות בשווקים, אך תופעת הלוואי של מעורבות חריגה זו, היא קפיצות חדות ומהירות לרמות גבוהות של סטיות התקן, כדוגמת זו שבימים האחרונים.

המעורבות הגבוהה של הבנקים המרכזיים, ובפרט נקיטת הצעדים הלא קונבנציונליים מאז המשבר, הייתה אמורה לקנות זמן לביצוע רפורמות ולהחלקת תהליך ה-deleveraging. למעלה משש שנים של צעדים אלו, מובילים למסקנה כי זמן זה לא נוצל כראוי, כך שהכלכלה העולמית התאפיינה עד לאחרונה בצמיחה פושרת.

הדבר אף בעייתי יותר כיום נוכח דרגות החופש הנמוכות יותר לפעולה במידה שההיחלשות בסין ובשווקים המתעוררים תחריף למיתון, בפרט בהתחשב בכך שמהלך הירידות האחרון בשוקי המניות משקף חשיבה מחודשת על סביבת הצמיחה הגלובלית.

עד לאחרונה היתה הערכה לסביבת צמיחה עולמית מסוימת, אך הערכה זו משתנה על רקע הצניחה במחירי הסחורות והפנמה שלא מדובר רק בזעזוע מצד ההיצע אלא גם מחולשת הביקושים, והן על רקע ההתפתחויות בסין, שבה צריך תמיד לקרוא בין השורות.

סין היא צומת לשווקים מוטי הסחורות וגם למשקים במזרח אסיה ויחד יש להם משקל גדול יותר בכלכלה העולמית מאשר לפני עשור. השווקים מתחילים לתמחר את זה ובצדק.

התרחיש הצפוי הוא המשך לחץ שלילי על השווקים תוך שהוא מלווה בצעדים מרחיבים מצד ממשלות ובנקים מרכזיים, מתוך ניסיון למתן אותו.

ממה להיזהר:

התקופה הקרובה צפויה להתאפיין במתאם שלילי בין מחירי המניות ומחירי האג"ח הממשלתיות. סטיית התקן של תיק תהיה נמוכה יותר אם תכלול את שניהם וזה חשוב בימים של תנודות חדות.

לשוקי האג"ח, בפרט בארץ, יש רוח גבית, על רקע ההאטה בצמיחה, ירידה באינפלציה וצפי להורדת ריבית.

מוקד הרעש הוא בשווקים המתעוררים ושווקים אלו קשורים אחד לשני וגם אי אפשר להפריד בהם בין יצואניות הסחורות ליבואניות. על רקע העלייה במינוף במרבית השווקים המתעוררים והתלות הגבוהה של חלקם במחירי הסחורות, נראה כי בתמחור הנוכחי הם צריכים עדיין להישאר במשקל חסר.

מבחינת השווקים המפותחים, ארה"ב לכאורה במצב הטוב יותר אך התמחור הנוכחי וסיום תוכנית הרכישות ובעקבותיה הרצון של הפד להעלות ריבית, מובילים למסקנה של משקל חסר, לפחות עד לנקודה בה הפד יישבר ויאותת שהעלאת הריבית יורדת מסדר היום.

איפה להשקיע:

לעומת זאת, אירופה זוכה למשקל יתר, על רקע התמחור ובהתחשב בכך שהבנק המרכזי נמצא בעיצומה של תוכנית רכישות, שצפויה להימשך זמן רב. כמו כן לא מן הנמנע שה-ECB יאותת בקרוב על חוסר שביעות רצון מהתחזקות האירו, איתות שייטיב עם המניות האירופאיות.

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים, לאומי שוקי הון

ההפתעה מהירידות בשווקים בסיומו של שבוע סוער, היא איך זה לא קרה עד עכשיו. במדד ה-S&P 500, שוק דובי בו המניות יורדות 20% או יותר, מתרחש בממוצע בכל 4 שנים. מילת המפתח היא ממוצע, כי משך הזמן יכול להיות יותר ארוך אך גם הרבה יותר קצר, ומיתון כזה לא קרה כבר 6 שנים.

תיקון בשוק (ירידה של 10%-20%) מתרחש בממוצע כל שנה וחצי. התיקון שאנו חווים כעת, הוא הראשון מאז 2011. אחרי משך עליות כל כך ארוך, השוק פגיע יותר לחדשות שליליות וזהו ההסבר לעוצמת הירידות, לפאניקה בשווקים.

הפאניקה הזו התבטאה בתופעות שקשה להסביר. קרנות סל כמו FDN, העוקבת אחר חברות אינטרנט, DVY העוקבת אחר חברות המחלקות דיבידנד גבוה ו-FPX, שעוקבת אחר חברות לאחר הנפקה ראשונית, צנחו בפתיחה בכ-40%. ההסבר היחיד הוא פאניקה שהובילה להתאדות של הנזילות בדקות הראשונות למסחר. אגב, כל הקרנות האלה סיימו את המסחר בשיעור ירידה חד ספרתי.

אנו לא ממליצים למכור, ומצד שני גם לא לקנות באגרסיביות, אלא לקנות באופן איטי ומבוקר, ולשמור תחמושת נוספת להמשך ירידות, אם יהיו - תרחיש שנראה בהחלט סביר.

ביום שני השבוע סגר מדד ה-S&P 500 ירידה חדה ביותר, בשיעור של 3.94%. יום אחר כך שב המדד לעלות. בדקנו את ימי המסחר עם הנפילות החדות ביותר ב-30 השנים האחרונות, לא יותר מיום מסחר אחד לשנה קלנדרית. התוצאה מאששת את הקלישאה - קונים כשיש דם ברחובות. בכל המקרים, יום אחרי הנפילות הגיעו עליות, ובמרבית המקרים, שלושה חודשים אחרי וגם שנה אחרי - מי שהיה אמיץ - הרוויח בגדול.

ממה להיזהר:

במבט קדימה למחצית השנייה של השנה, סביר כי תהיה הפתעה לרעה בדו"חות החברות האמריקאיות, במיוחד כשהקונצנזוס הוא לריבאונד ברווחי החברות. היות שאנו צופים כי הסיפור הרע של סין ומחירי האנרגיה רחוק מלהסתיים, אנו ממשיכים בהמלצה להתרחק מסין, ממדינות המשאבים (ברזיל, אוסטרליה, קנדה, רוסיה) ומסקטור האנרגיה.

גוברים הסיכויים שאנו צופים כעת בדעיכתו של מחזור-על חיובי של צמיחה סינית חסרת תקדים שארכה כ-30 שנים, וממחזור-על חיובי בנפט שהחל לפני כ-15 שנים והגיע לשיאו ב-2008. סין הפכה מבולם הזעזועים למייצרת זעזועים בצמיחה הגלובאלית.

איפה להשקיע:

ועכשיו לצפירת ההרגעה. להערכתנו הפאניקה בשווקים מוגזמת, לפחות בכל הקשור להשקעה בחברות אמריקאיות ואירופאיות. אפשר להיחשף באמצעות מדדים רחבים או לנסות ולאתר כיסים של הזדמנויות במניות בודדות שאין להן חשיפה ישירה לסין/אנרגיה. מניות של חברות עם מומנטום עסקי חזק, שספגו ירידות חדות יחסית לאחרונה.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית השקעות אפסילון

בשנים האחרונות הריבית ברוב העולם צנחה לרמה אפסית, מה שגרם להיעדר אלטרנטיבות השקעה סולידיות וכך כספי המשקיעים עברו בקצב גובר לשווקי המניות. במקביל, העולם אמנם התאושש מהמשבר של 2008, אלא שהכלכלה הגלובלית שבה לצמוח בקצב נמוך מזה שלפני המשבר.

כך נוצרה אנומליה, שבה שווקי המניות עולים בשל השינוי בהעדפות המשקיעים ובמקביל הכלכלה הגלובלית הורידה הילוך, מה שאומר שהבסיס הכלכלי לעליות הפך לפחות איתן. בהתאם, המשמעות של הירידות בשווקים היא התאמה בין מחירי הנכסים לצמיחת הכלכלה/רווחים וכו'.

שני גורמים חשובים מאפיינים את הכלכלה הגלובלית - נראה שהאינפלציה תמשיך להיות נמוכה מאוד לעוד זמן רב. ומאחר שכך, גם הריביות ייוותרו נמוכות. לכך שתי משמעויות: יש להימנע מהחזקה בנכסים צמודים קצרים ולהחזיק נכסים שקליים בעלי מח"מ ארוך. במקביל, סביר שלאחר שהסערה תשכך, המשקיעים ישובו להגדיל את הסיכון בתיק ההשקעות, כלומר מניות.

ממה להיזהר:

יש הכרח לבדל בין המדינות בקבוצת השווקים המתעוררים. בעוד ברזיל, רוסיה ודרום אפריקה יושפעו לרעה מהצניחה במחירי הסחורות, לסין, דרום קוריאה וטייוואן יש מרחב פעולה מוניטרי ופיסקלי רחב, שמאפשר להן להגיב להאטה כלכלית.

הן נהנות מעודף בחשבון השוטף ומיתרות מט"ח גבוהות ולכן הפיחות במטבעות שלהן ייטיב עם היצוא שלהן. זאת להבדיל ממדינות כמו מלזיה וטורקיה שנושאות על עצמן חוב דולרי כבד, מה שיקשה עליהן להאיץ את הצמיחה.

איפה להשקיע:

הירידות הביאו לפערי תשואה בין אירופה, ארה"ב, השווקים המתעוררים וישראל. בעוד שברוב השווקים נרשמו ירידות מתחילת השנה, מדדי המניות המקומיים עדיין מציגים תשואה חיובית. במקביל, גם המחירים היחסיים השתנו ולכן יש מקום להטות את הרכישות במידה מסוימת לעבר שווקי חו"ל על חשבון ישראל.

בארה"ב, מדד ה-S&P 500 נסחר במכפיל עתידי של 16, סביב הממוצע הרב שנתי, כאשר ירידת התשואה החדה באגרות החוב הופכת את ההחזקה במניות לראויה. כסקטורים מועדפים, אציין את הפיננסים, הטכנולוגיה ומוצרי בני קיימא.

השווי היחסי של מדד יורוסטוקס 600 לעומת S&P 500, הוא הנמוך מזה שנים. בנוסף, אירופה תמשיך ליהנות ברבעונים הקרובים מהתוכנית המוניטרית האגרסיבית של הבנק האירופאי המרכזי. כמו כן, לאחר שגורמים "מפריעים" כמו יוון ירדו בינתיים מסדר היום, אירופה נראית כאחד המקומות האטרקטיביים להשקעה.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי מיטב דש

מאחורי הירידות האחרונות בשווקים עומדת פגיעה אמיתית בפעילות הכלכלית הריאלית. כלכלת סין מאטה וייתכן שההאטה מתרחשת גם מהר משרצו השלטונות שם ושציפו המשקיעים ברחבי העולם.

כגישה כללית לניהול תיק ההשקעות, המשקיעים צריכים לבחור הרכב תיק ההשקעות שמתאים להם מבחינת רמת הסיכון ולא לנסות לתזמן את השווקים בהתאם לאירועים של ירידות או עליות חדות.

אחרי ירידות שערים חדות, נראה שהאפיק שיכול להתאושש יותר מהר, עשוי להיות שוק אגרות חוב הקונצרניות.

בנסיבות שנוצרו נראה שעליית הריבית בארה"ב, שאיימה על האפיק האג"חי בכלל ובפרט על שוק האג"ח של החברות, לא תתרחש בקרוב. אם ארה"ב תדחה את העלאת הריבית, גם המדינות האחרות, כולל ישראל, יותירו אותה נמוכה. הסיכון של העלאת הריבית גרם בחודשים האחרונים לירידות שערים באג"ח הקונצרניות, בעיקר בארה"ב עוד הרבה לפני הירידות החדות של התקופה האחרונה. הירידות החדות במניות סחבו איתן אג"ח החברות. אם המשק העולמי והאמריקאי לא בדרך למיתון, מה שלא נראה, והריבית נותרת ברמה אפסית, האג"ח הקונצרניות נראות כהשקעה אטרקטיבית.

כניסה לשוק המניות מסוכנת יותר. בדרך כלל אחרי ירידות כה חדות, התנודתיות הגבוהה בשוק המניות נמשכת עוד תקופה. לכן, למשקיעים שלא מוכנים להיחשף אליה בטווח הקצר, עדיף להמתין עד להרגעת הרוחות. עם זאת, יש גם לזכור שפעמים רבות דווקא בתקופות הפאניקה נוצרות ההזדמנויות הגדולות.

ממה להיזהר:

המדינות המתפתחות האחרות שמושפעות משמעותית מהכלכלה הסינית, סובלות מהירידה בסחר העולמי, מהירידה במחירי הסחורות, מעלייה במינוף המגזר העסקי והפרטי על רקע הציפיות להעלאת ריבית ה-FED ומחולשה בביקושים הפנימיים.

אצל חלקן קיימות בנוסף בעיות פוליטיות שהוחרפו לאחרונה, כמו ברוסיה, ברזיל, וקוריאה. לאחרונה התרחש גם פיחות חד במטבעות של חלק מהמדינות שעלול לסבך את מצבן הפיננסי.

המשק הסיני עדיין צומח בקצב הגבוה בעולם. למרות ההאטה בכלכלה, המשק הסיני לא במשבר ולא קרוב אליו, לפי הדו"ח של משלחת קרן המטבע שהתפרסם בשבוע שעבר.

לגבי הסיכון למשבר בטווח הקצר, קובע הדו"ח שהוא נמוך. בנוסף, לאור הנסיבות, לא נראה שאנחנו נמצאים במצב של שינוי במגמת השווקים.

איפה להשקיע:

צריך לציין שהכלכלות המפותחות כגון ארה"ב, אירופה ויפן נמצאות בתהליך התאוששות הדרגתית. גם הירידה במחירי הסחורות צפויה לאורך זמן להגביר את הביקושים במדינות המפותחות. השוק הישראלי, כחלק מהמערכת הפיננסית הכלל עולמית, גם הוא סופג ירידות שערים, למרות שאנחנו רחוקים מלב המשבר.

מה אומרת ההיסטוריה
 מה אומרת ההיסטוריה