"ביקשתי למשוך את השקעתי לפני 3 חודשים והכסף טרם הוחזר"

עוד לקוח לא מרוצה של יוטרייד: לאחר ששני לקוחות קיבלו את יתרת השקעתם בעקבות התערבות "גלובס", לקוח נוסף פנה לעיתון ■ לדבריו, לאחר שחשבונו צבר הפסדים במסחר אלגוריתמי, הוא ביקש את יתרת כספיו, אך נציגי החברה ניסו לשכנעו להמשיך ולהשקיע, והכספים לא הושבו ■ יוטרייד: "העיכוב נגרם בשל צד ג'"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

בעקבות חשיפת "גלובס" בחודש שעבר, לפיה חברת יוטרייד פרימיום עיכבה כספי לקוחות שהשקיעו אצלה לצורך מסחר מט"ח, ולאחר ש"גלובס" התערב והכספים הוחזרו - הגיעה לעיתון תלונה נוספת. אחד מלקוחות החברה, נ' (השם המלא שמור במערכת), פתח חשבון בחברה לצורך השקעות במט"ח בינואר, הפסיד כספים וביקש לסגור את החשבון ולקבל את יתרת כספיו. פנייה זו נעשתה ביוני, ואולם עד כה נ' טרם קיבל את יתרת כספו בחזרה.

חברת יוטרייד הוקמה על-ידי אביב טלמור ב-2007. השיטה שיוטרייד מציעה ללקוחותיה היא למעשה מסחר אלקטרוני בשוק ההון, המבוסס על תוכנת מחשב ששולחת פקודות מסחר שנוצרות באמצעות אלגוריתם ממוחשב, וללא התערבות אנושית. בחברה טוענים, כי האלגוריתם יוזם הוראות קנייה ומכירה בהתבסס על פרמטרים של תזמון, מחיר, סחירות ועוד, המועברות לביצוע, ללא הפעלת שיקול-דעת נוסף או התערבות אדם. מסחר זה קרוי בשם "מסחר אלגוריתמי" ("אלגו-טריידיניג"), שהפך לנפוץ יותר ויותר בשוק ההון בשנים האחרונות.

תקלה זמנית?

בפנייתו הראשונה של נ' בתחילת יוני, החברה נדרשה להעביר אליו את יתרת הכספים בחשבון, וזאת בתוך שבעה ימי עסקים מיום קבלת בקשתו. "לאחר שהתחוור ל-נ' שחשבונו צובר באופן עקבי הפסדים, החליט נ' להפסיק את השקעותיו באמצעות חברת יוטרייד. נ' שלח ביוני טופס משיכה, בו דרש לסגור את חשבונו ולקבל חזרה את יתרת כספו, שעמדה על אז על סך 35,154 דולר", כתב נ' במכתב ליוטרייד, באמצעות עורך דינו. לטענת נ', הוא פנה פעם נוספת, בסוף יוני, ואמנם הפעה החברה השיבה לו, אך אך הכסף טרם הושב לו.

"שבועות מספר חלפו, מבלי שמרשי יקבל את כספו חזרה, ומבלי שיזכה לכל התייחסות מטעם החברה", כתב העו"ד במכתב ליוטרייד, ומתאר כיצד החברה ניסתה לכאורה לשכנע את נ' לחזור בו מכוונתו להפסיק לסחור: "לאחר מכן שוחח נ' מספר פעמים עם נציגיכם, ביניהם האנליסט הראשי בחברותיכם. במקום למלא את דרישתו, ניסה זה לשכנעו לחזור בו מדרישת המשיכה, וקבע איתו בסופו של דבר פגישה, אשר נערכה ביום 14.7.15, בהשתתפות האנליסט. במהלך הפגישה הבהיר האנליסט לנ' שהפעילות בתיקו אכן הוקפאה בעקבות דרישת המשיכה, אך המשיך לנסות לשכנע אותו לחזור בו מדרישת המשיכה, ואף הציע ל-נ' להוסיף מכספי החברות לחשבונו".

ואולם, נ' סירב לכך, ועמד בתוקף על דרישתו לסיים את ההתקשרות ולקבל חזרה את כספו. לטענתו, נציג החברה אמר לו ש"יקבל את כספו חזרה בתוך 'שבוע-שבוע וחצי'". ואולם, לדברי העו"ד, "כשבועיים חלפו, והכסף לא הוחזר לנ'. הוא החל לנסות להתקשר לאנליסט החברה, אך זה התחמק ממנו באמתלות שונות".

נ' לא אמר נואש וקיים פגישות עם נציגי החברה במטרה שישעו להפצרותיו ויעבירו לו את יתרת הכספים בחשבונו. נ' מספר כי באחת מהפגישות עם נציגת החברה, אמרה לו האחרונה, כי "מדובר ב'תקלה זמנית', שמקורה 'בברוקר בחו"ל'", ושמעולם לא התרחשה אצלם תקלה כגון זו. "יצוין שדברי נציגת החברה לא עולים לכאורה בקנה אחד עם כתבה שפורסמה בנדון בעיתון 'גלובס', ביום 27.7.15, ממנה עולה ש'תקלות' כגון זו, רווחות לאחרונה בתדירות מעוררת דאגה בחברתכם, וקשה להאמין שנציגת החברה לא הייתה ערה לכך", כותב העו"ד במכתבו לחברת יוטרייד, ומוסיף: "לגופו של עניין, הנציגה אמרה ל-נ' שיקבל חזרה את כספו בתוך כ'שבועיים-שלושה'. נ' עמד על דרישתו לקבל את כספו מיידית, והנציגה אמרה לו שתבדוק את העניין ותחזור אליו טלפונית בתוך כשעה. זמן קצר לאחר מכן, התקשר האנילסט הראשי לנ', והבטיח לו שהכסף יוחזר לו עד ליום 'שני-שלישי הקרוב'".

ואולם, כאמור, כספי הלקוח נ' טרם הוחזרו. בכך, מצטרף נ' ללקוחות אחרים של יוטרייד, שביקשו למשוך את יתרת כספיהם אך השבת הכספים בעניינם התעכבה. ואולם, בעוד שהלקוח ח' ובני הזוג י' ו-נ' שהוזכרו בחשיפת הפרשה ב"גלובס", קיבלו חזרה את יתרת הכספים (לאחר פניית "גלובס" לחברה), נ' לא קיבל דבר. יצוין, כי אחד המתלוננים שכספו עוכב הגיש תלונה למשטרה נגד החברה בעילה של קבלת דבר במרמה, וממשטרת ישראל נמסר ל"גלובס" כי תיק התלונה מטופל במפלג ההונאה בת"א.

מחברת יוטרייד פרימיום נמסר בתגובה: "החברה נתקלה לאחרונה בעיכוב טכני חריג בקבלת כספים מספקי נזילות מעבר לים. החברה פועלת בנחישות מול הספקים הרלוונטיים לטובת צמצום זמן ההמתנה של לקוחותיה. משקיעים המבקשים חלק או את כל סכום השקעתם דרך יוטרייד מקבלים החזר כספי על פי סדר הגשת הבקשות של כלל לקוחותינו.

"יוטרייד מעולם לא עצרה שחרור כספים או סירבה לבקשת לקוחותיה, מדובר בעיכוב טכני זמני שייפתר בהקדם בזמן הקרוב. חשוב לציין בנוסף, כי מדובר בלקוחות בודדים איתם יוטרייד עומדת בקשר יומיומי. החברה מצרה על העיכוב, מודה מראש על הסבלנות שמגלים הלקוחות המדוברים ומתכוונת לפצות לקוחות אלה בהתאם! אנו ביוטרייד מחויבים ללקוחותינו ולוקחים אחריות מלאה על הנושא".