סין מקפיצה את השווקים: בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות

בורסת שנחאי עברה היום מירידה של 0.7% לזינוק של 5.3% ב-46 הדקות האחרונות של יום המסחר ■ בורסות אירופה זינקו, והמסחר בוול סטריט מתנהל בעליות חדות ■ בלומברג: ההתערבות בסין - לקראת מצעד צבאי

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

עליות שערים חדות נרשמות היום (ה') בשוקי המניות לאור דיווח בסוכנות בלומברג לפיו הממשל הסיני התערב היום בבורסה ורכש מניות, לקראת מצעד צבאי שייערך ב-3 בספטמבר לציון הניצחון על יפן במלחמת העולם השנייה. דיווח זה מסביר קפיצה חריגה ופתאומית בבורסת שנחאי ב-46 הדקות האחרונות של יום המסחר.

בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים חדות וגם המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות חדות. מחיר הנפט מזנק בכ-7% ל-41.3 דולר לחבית.

ע"פ דיווח בבלומברג, סין התערבה היום בשוק ורכשה מניות של חברות גדולות הנסחרות בבורסה ובכוונתה לייצב את השוק "בכל מחיר" עד המצעד הצבאי שיערך בשבוע הבא. הדיווח מתבסס על גורם המקורב לנושא שביקש לשמור על אנונימיות.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות שערים חדות, וקטע רצף של 6 ימי ירידות. זאת, בתגובה להמשך הצעדים של הממשל הסיני בניסיון לבלום את המפולת, ועל רקע הערכות כי העלאת הריבית מתרחקת. "מה שאמר חבר הפד דודלי ונתוני המאקרו החיוביים שפורסמו אתמול בארה"ב דוחפים את השווקים היום", כתבו כלכלני מיצואו בסקירה.

גורם נוסף שתומך בסנטימנט החיובי הוא העליות במחירי הנפט. החוזים על הנפט מסוג WTI מזנקים ביותר מ-7% ונסחרים סביב 41.3 דולר לחבית. עם זאת בשוק מעריכים כי זהו רק תיקון לגל הירידות בימים האחרונים ואין מדובר בשינוי מגמה. "המגמה היא עדיין מגמה שלילית חזקה", מציין האנליסט רובין ביבר מחברת PVM Oil Associates. הוא הוסיף וציין כי אסור לטעות ומדובר רק בתיקון.

הכלכלה האמריקנית צמחה בקצב מהיר יותר של 3.7% ברבעון השני, כך עולה מהנתונים שפורסמו היום. זאת, לעומת ההערכה הראשונית שעמדה על 2.3%. אנליסטים צפו קריאה של 3.3%, אולם הגידול המפתיע בהשקעות העסקיות הקפיץ את הנתון. ההשקעות העסקיות ברבעון השני קפצו ב-3.2%. הוצאות הצרכנים, מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה האמריקנית, עודכנו מעלה ל-3.1% במקום 2.9%. האינפלציה, כפי שנמדדת במדד המחירים, עלתה בקצב שנתי של 2.2%, לאחר שירדה בקצב שנתי של 1.9% ברבעון הראשון.

המשקיעים מחכים גם לפסגה השנתית של הבנקאים המרכזיים שתתקיים בסוף השבוע בג'קסון הול. בפסגה זו ראשי הבנקים המרכזיים נוהגים לעיתים לרמוז על המדיניות העתידית שבכוונתם לנקוט ולכן יהיה מעניין לראות האם יו"ר הפד ג'נט ילן תספק רמזים נוספים לגבי המועד שבו הפד ישנה כיוון, בייחוד לאור הסערה שמתחוללת בשווקים.

בין המניות שבולטות במסחר באירופה נציין את מניית חברת Pernod Ricard שדיווחה היום על עלייה של 2% ברווח הנקי, בעוד חברת הטלקום הצרפתית Bouygues דיווחה על עלייה של 51% ברווח התפעולי במחצית הראשונה של השנה.

שנחאי זינקה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים חדות, כאשר מדד שנחאי זינק ב-5.4% ב-46 דקות האחרונות של המסחר וחצה את הרף הפסיכולוגי של 3,000 נקודות. במשך היום רשם המדד אפילו ירידה של 0.7%. ביומיים האחרונים הממשל הסיני הזרים למשק יותר מ-40 מיליארד דולר וחתך את ריבית ההלוואות במטרה להאיץ את הצמיחה ולהשיב את אמון המשקיעים.

"מבחינה טכנית ייתכן שהגענו לתחתית. אנשים צברו הרבה מזומנים והם מתחילים לקנות מניות טובות שצנחו למחירים אטרקטיביים" אמר ארתות קוונג, מנהל השקעות ב-BNP Paribas Investment Partners, בראיון ל-CNBC.

נשיא שלוחת הפד בניו יורק, וויליאם דאדלי, אמר אתמול כי העלאת ריבית בספטמבר נראית, נכון להיום, פחות מושכת. דאדלי אמר כי הסיכונים לכלכלה גברו לאור ההאטה בסין, הירידה במחירי הסחורות והירידות בשווקים, אך ציין כי דעתו עשויה להשתנות עד פגישת הפד ב-16-17 בספטמבר.

בזירת המאקרו פורסמו אתמול נתוני ההזמנות למוצרים בני קיימא (Durable goods orders) לחודש יולי. ההזמנות עלו ב-2%, הרבה מעל לצפי לירידה של 0.6%, לאחר עלייה של 3.4% בחודש הקודם.

מניות היצואניות הגדולות ביפן הובילו את העליות בטוקיו. נציין את טויוטה מוטור, סוני ופנאסוניק.