אובמה דוחק ביהודי ארה"ב לתמוך בהסכם הגרעין עם איראן

אובמה יפנה מחר ישירות ליהודים בשידור חי באינטרנט ■ ביידן ייפגש עם מנהיגי ארגונים יהודיים בשבוע הבא ■ מתחילת אפריל קיימו בכירים בממשל 15 פגישות עם נציגי הקהילה היהודית

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

במאמץ חדש לחזק עוד יותר את תמיכת יהודי בארה"ב בהסכם עם איראן מתכנן ממשל אובמה הסתערות נוספת על הציבור הזה, בהשתתפות שני האנשים החשובים ביותר בבית הלבן: הנשיא וסגנו.

למרות שיהודי ארה"ב מצדדים בהסכם עם איראן יותר מאשר האוכלוסיה הכללית, הגיעו יועצי הנשיא למסקנה, שתמיכה יהודית חזקה ומגובשת היא מפתח, אולי המפתח, לליבם של מחוקקים בקונגרס שעדיין יושבים על הגדר וחוששים לגבש עמדה כלפי ההסכם.

הלך הרוח של יועצי הממשל הוא, שמחוקקים רבים זקוקים לעלה תאנה שיצדיק את תמיכתם בהסכם שנוי במחלוקת. המחוקקים האלה לא כל כך חוששים מגמול של יהודים (לרבים מהם אין כמעט יהודים באזורי הבחירה שלהם) אם יצביעו נגד ההסכם. הם מודאגים מכך שאם הם יצביעו בעד ההסכם יתנקמו בהם מצביעים אוונגליסטים תומכי ישראל או סתם רפובליקנים שמתנגדים להסכם רק מפני שהוא יצא ממשרדו של נשיא דמוקרטי שנוא. עלה התאנה שהממשל רוצה לספק למחוקקים האלה הוא טיעון פשוט: אם ההסכם מספיק טוב בשביל היהודים, הוא מספיק טוב גם בשבילי.

הבית הלבן מקווה להעביר לצידו מספיק מחוקקים כדי לסכל כל מאמץ רפובליקני למוטט וטו נשיאותי, שיוטל על חקיקה לניתוץ ההסכם. (לרפובליקנים יהיו מספיק קולות להעביר חוק כזה, אך הממשל בונה על כך שהם לא יצליחו לגבש רוב של שני שלישים כדי לבטל את הווטו הנשיאותי שיוטל על החוק).

במילים אחרות: ברק אובמה זקוק לתמיכת שליש מהסנט ושליש מבית-הנבחרים כדי לסכל ניסיון לביטול הווטו הצפוי שלו. לפי מניין עדכני, חסרים לאובמה שמונה קולות בסנט (מתוך 34) כדי להגיע לשליש המקווה. בבית-הנבחרים הוא זקוק לקולות של לפחות 146 צירים. בשלב זה, 74 צירים תומכים בהסכם עם איראן. אובמה מתקרב איפוא למטרתו, אך הוא עדיין לא שם. מבחינתו, כל מחוקק חשוב ויהודי ארה"ב הם מכשיר חשוב לגיוסם.

וכך, מתכנן אובמה לפנות מחר (ו') ישירות ליהודי ארה"ב בשידור אינטרנט מהבית הלבן. הוא ישא נאום ואחר-כך יענה על שאלות מציבור הגולשים. מענייין לציין, שאחת מיוזמות האירוע היא ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, ארגון שמזוהה בדרך כלל עם ממשלות הימין בישראל. אגב, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים שידור אינטרנט שכוון ליהודי ארה"ב באוגוסט. באירוע, קרא נתניהו ליהודים להצביע נגד ההסכם. (קודם לכן הוא בילה שעתיים עם קבוצת מחוקקים אמריקאים שבאה לביקור בישראל והטיף נגד ההסכם).

וסגן הנשיא ג'ון ביידן ייפגש ביום ה' הבא במאיימי עם קבוצת מנהיגים יהודיים במאמץ למכור להם את ההסכם עם איראן. על פי "וול סטריט ג'רנל", תיערך הפגישה ביזמת הצירה הדמוקרטית דבי ווסרמן שולץ, שבאזור הבחירה שלה חיים יהודים רבים. הצירה טרם הודיעה אם היא תצביע בעד או נגד ההסכם.

"לסגן הנשיא יש קשר היסטורי עמוק עם הקהילה היהודית, ובני הקהילה מכבדים אותו מאוד", אמר לג'רנל אנדרו ויינסטין, עו"ד מדרום פלורידה ופעיל דמוקרטי. לדבריו, ההופעה המתוכננת של ביידן היא "צעד חשוב" במאמצי הבית הלבן לגייס תמיכה בהסכם. 

השאלה היא האם מאמצי הממשל יצליחו להגדיל עוד יותר את שיעור התמיכה של היהודים בהסכם. שני סקרים שנערכו ביולי מצביעים על תמיכה יהודית חזקה בו. על פי סקר של "לוס אנג'לס ג'ואיש ג'רנל", 48% מיהודי ארה"ב תומכים בהסכם, ו-28% מתנגדים לו. סקר שיזם ג'יי סטריט הראה אותו פער בין תומכים למתנגדים: 60% בעד, 40% נגד.  (סקר של Israel Project מצא, ש-47% מיהודי ארה"ב מתנגדים להסכם, 44% תומכים בו).

להשוואה: על פי סקר של CNN  באוכלוסיה הכללית, הלא יהודית בארה"ב, 52% אמרו, שהקונגרס צריך לבטל את ההסכם, בעוד ש-44% הביעו רצון שהקונגרס יאשרו.

מ-6 באפריל השנה, קיימו נציגי הממשל, מהנשיא ומטה, כ-15 פגישות עם מנהיגים יהודיים בפורומים שונים במאמץ לשכנעם לתמוך בהסכם.